
‘In de manier waarop Via Berlin muziektheater maakt zijn tekst en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beide middelen worden gebruikt om het verhaal te vertellen.’
” Haar volgelingen, de vier vrouwen van Het Ragazze Quartet, ondersteunen haar toekomstvisie muzikaal. Gekleed in stijlvolle witte japonnen speelt dit strijkkwartet eerst op klankschalen, maar al gauw worden violen ter hand genomen.”
Een groep vrouwen is op zoek naar houvast in een tijd vol verwarring. Ze worden op sleeptouw genomen door de gastvrouw die een visionaire blik op de toekomst verkondigt. Als in hun midden een vluchteling verschijnt, doemt tussen dat prachtige toekomstperspectief en de plotseling ontstane werkelijkheid een bijna onoverbrugbare afstand op.
Via Berlin is een jong muziektheatergezelschap dat begon als Nieuwkomer bij Orkater. Vanuit de verschillende podiumkunstdisciplines teksttheater en (klassieke) muziek vonden actrice Dagmar Slagmolen en violiste Rosa Arnold een gezamenlijk doel: het zelf ontwikkelen en uitvoeren van muziektheatervoorstellingen waarin zelfgeschreven tekst en klassieke muziek zo dicht mogelijk bij elkaar komen.
Na het drieluik met overkoepelend thema oorlog (Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home), dat in 2014 bekroond werd met de Charlotte Köhlerprijs, gaat Via Berlin nu van start met een nieuw thema; illegaliteit. Na Dead End is Comfortzone het los te bekijken 2e deel.
Verdiepingsprogramma
Tijdens de tournee zijn op tien avonden experts en ervaringsdeskundigen uitgenodigd om samen met Via Berlin en het publiek te reflecteren op de voorstelling en de actuele vluchtelingenproblematiek. Zie onder verdieping meer informatie over het randprogramma en de gasten.
première 19 september 2015 in de Toneelschuur in Haarlem
tournee 17 september t/m 31 oktober 2015