SPELER

Yannick Noomen

Yannick Noomen (1987) is tot nu toe in alle voorstellingen van Nineties te zien als acteur en speelt en/of produceert hij de muziek. Hij had na zijn afstuderen als acteur aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie zijn ondernemingsdrift gestoken in het heroprichten van Café CoX (het oude café onder de Stadsschouwburg van Amsterdam) samen met twee studenten van de Filmacademie. Hier bouwden ze aan een nieuwe verzamelplek voor kunstenaars en tegelijkertijd een podium waar het algemene publiek op subtiele wijze meer in aanraking komt met verschillende disciplines van kunst. Het verbinden van mensen en publiek vinden voor kunst heeft later ook zijn plek gevonden in het DNA van Nineties. Yannick speelt en speelde hier en daar ook nog bij andere gezelschappen, zoals Wunderbaum en het Nationaal Toneel. Ook is hij sporadisch te vinden in film- en televisieland.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Yannick Noomen

  • Julian Maiwald
  • Julian Maiwald
  • Julian Maiwald
  • Julian Maiwald

IN DE PERS

Yannick Noomen

  •  Merkel, Merkel is opwindende opera ⭐️⭐️⭐️⭐️ Scènes - recensie 15 april 2019

    “Kun je over deze indrukwekkende, oersaaie politica opwindend theater maken? Nineties Productions & Orkater lukt dat glansrijk met een originele en zeer intelligent gemaakte ‘electro-opera” “een uitbundig theaterfeest met prachtige kostuums, fijne muziek en mooie zangpartijen” “Deze theatermakers zijn meesterlijk in het doseren van ernst en humor enerzijds en soberheid en bombast a...

  •  Merkel, Electro-opera plaatst 'Mutti' op een sokkel Het Parool - recensie 12 april 2019

    "Maar in Merkel zet Nineties Productions het antispektakel op een sokkel, met als resultaat een satirisch-geëngageerde voorstelling, die eindigt in een oprecht pleidooi voor radicale nuance." "Als ze zichzelf uiteindelijk ook wezenlijke vragen stellen over hun eigen kunstenaar- en burgerschap, wordt Merkel (..) pas echt op de sokkel gezet die ze verdient."  

  •  Merkel, Het centrisme is dood, leve het centrisme Theaterkrant - recensie 12 april 2019

    “Net zoals in andere voorstellingen van Nineties Productions is het juist de meerduidigheid van de boodschap die Merkel tot zo’n spannende ervaring maakt.” “De nieuwe voorstelling van Nineties Productions is een bijzonder boeiend vat van tegenstrijdigheden: tussen onnadrukkelijkheid en spektakel, tussen idealisme en pragmatisme en tussen hyperintelligente dramaturgie en politieke naïvitei...

  •  Merkel, Theatercollectief Nineties brengt een theatraal saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient. ⭐️⭐️⭐️⭐️ De Volkskrant - recensie 09 april 2019

    "Onze politieke realiteit wordt geregeerd door sensatie, stellen de makers: 'Als het niet schreeuwt, resoneert het niet.' Daarom dit theatrale saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient." "Na deze opera-parodie volgt in alle ernst de beroemde 'Wir schaffen das'-speech, zo sober, oprecht en ontheatraal mogelijk gebracht door Benjamin Moen. Aangrijpend is het." "En dan r...

  •  Merkel, Nineties Productions mengt doeltreffend ernst en persiflage in ‘Merkel’ ⭐️⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - Recensie 08 april 2019

    "Het jonge gezelschap Nineties Productions tackelt de grijsheid van bondskanselier Angela Merkel door in de overdrive te gaan met een exuberante operapersiflage." "Moen draagt die toespraak voor, zo modaal als hij kan, zonder retorisch vernuft, zonder overtuigingskracht, maar kalm en zacht, de grijsheid par excellence. Het is een dappere verbeelding van het idee dat bij haar de inhoud prevaleert."...

  •  Merkel, Podcast Radio Merkel - Aflevering 1 VPRO Nooit Meer Slapen - podcast 05 april 2019

    In aanloop naar de muziektheatervoorstelling Merkel gaat journalist Sophie Derkzen (o.a. De Correspondent, Vrij Nederland) met de theatermakers, journalisten en andere Duitsland-kenners op zoek naar het Mysterie Merkel: Hoe groeide een bedeesde natuurkundige uit tot een van de machtigste politici ter wereld? Wie schuilt er achter die mysterieuze glimlach? En wie hebben wij van haar gemaakt? In afl...

  •  Merkel, Merkel, de held van het grijze midden NRC - interview 04 april 2019

    Yannick Noomen: „We kwamen er uiteindelijk op uit dat de voorstelling niet moet gaan over wie ze is, maar wie we willen dat ze is. Wat zien we in Angela Merkel, waar staat ze in onze ogen symbool voor? Ze staat voor mij voor een verzet tegen polarisatie, als iemand die opkomt voor het grijze midden. Ze heeft wel eens gezegd dat ze geen beleid maakt voor 100 procent van het volk, maar voor 60 pro...

  •  Merkel, Hoe maak je theater over ‘zo’n beetje de meest on-sexy, on-operateske figuur die er bestaat’? De Volkskrant - interview 29 maart 2019

    Benjamin Moen: ‘Ze laat zich niet meevoeren door emoties, laat eerst de feiten en cijfers op zich inwerken, denkt na over mogelijke uitkomsten en komt daarna pas met een besluit. Dat trage tempo is verfrissend en noodzakelijk, in deze schreeuwerige tijd.’ Floor Houwink ten Cate: 'Ze is bepaald geen theatraal type, nee, maar ik vind haar te gek. Ik wil de grijze muis Merkel de vloer op knallen...

  •  Merkel, Electro-opera over Merkel in Nederlandse theaters Duitsland Instituut - interview 20 maart 2019

    Anne Maike Mertens: "“We hebben daarvoor het moment van ‘Wir schaffen das’ gekozen, een heel theatraal moment dat iedereen kent. Merkel neemt alleen de beslissing de grenzen niet te sluiten voor de vluchtelingen. Hoe heeft ze geslapen, de nacht voor de beslissing?” Benjamin Moen: “we praten nu als collectief bij het maken veel met elkaar. Dat duurt lang en is intens. En ik merk dat ik af...