MAKER

Wilko Sterke

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Wilko Sterke

  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Casper Koster
  • Ben van Duin
  • Fleur Beemster
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Wilko Sterke

  •  De Wereldvergadering, De wereld vergadert op Oerol: alles kan in een duinpan Het Parool - recensie 25 juni 2018

    "Het is tijd dat we eens met elkaar gaan praten. Orkater maakt een voorstelling rond die intrigerende gedachte met een sterke tekst van Raoul Heertje en Sanne Vanderbruggen." “Amusante productie van een jong zestal met ijzersterke zang van met name Sarah Janneh en Korneel Defrancq.” Vandaag de laatste twee Wereldvergaderingen!    

  •  De Wereldvergadering, Boot vol Noorderlingen speelt hier mee Dagblad van het Noorden 25 juni 2018

    "Schitterend slotlied trouwens!"

  •  De Wereldvergadering, Onaardse theatermuziek van Wilko Sterke NRC Next - interview 14 juni 2018

    Bij de muziektheaterproductie De Wereldvergadering van Orkater heeft hij de muzikale leiding. „Met de acteurs heb ik koorwerken bewerkt. Een koor roept meteen een grote wereld op, daar hou ik steeds meer van. Maar het klonk te esoterisch, dus met trommels brengen we de muziek terug op aarde. Trommels en zang: dat zijn nu de klankkleuren.” "Componeren kan ik alleen door elk instrument als een p...

  •  Julius Caesar, Caesar is monumentaal zonder protserigheid De Groene Amsterdammer - recensie 10 augustus 2017

    Loek Zonneveld: "De gestileerde details geven de avond een eigen schwung. Neem de moord op Caesar. Een in dans omgezette laatste hartenklop van een stervend lijf. Een lift uit een klassiek ballet in vertraagde herhaling."  "De twee cadaveri eccellenti in Julius Caesar (Caesar zelf en Brutus) krijgen beiden een last post, trompetsolo’s die zo van god gegeven mooi zijn (en waarvoor de tij...

  •  Julius Caesar, Het addertje voor Caesar en Louis NRC next - column 10 augustus 2017

    "Marcus Antonius (Jip van den Dool) komt naar voren, met Caesar als een dode baby in zijn armen. We zien een bonk treurnis, een wandelende pietà." "Ineens begrijp ik dat dit stuk ook over charisma gaat. Over de vraag waarom mensen een machthebber verheerlijken. En over de wrok die dat met zich meebrengt."

  •  Julius Caesar, Brutus onder de sterren Yongsters - recensie 08 augustus 2017

    "Het stuk gaat als een trein." "De groep wordt  ondersteund door vijf blazers, wiens muziek de scènes af en toe een haast profetische lading geeft." "De dialogen zijn gemoderniseerd, maar zonder hun poëzie te verliezen. Ronkende zinnen als “Bescheidenheid is de ladder waarlangs ambitie omhoog klimt, om vervolgens de treden waarlangs hij omhoog is geklommen te minachten”, maken dat je af en ...

  •  Julius Caesar, In het Amsterdamse Bos is het vaak smullen van de zinnen in Shakespeares beroemde wraakspeech De Volkskrant - recensie 07 augustus 2017

    "Mattias Van De Vijver speelt hem als een doorgesnoven popster: megalomaan, excentriek. Een Amadeus-giecheltje om de gekte te onderstrepen. Het is een geestige vertolking.." "Het is ook in het Amsterdamse Bos vaak smullen van de zinnen in een heldere bewerking door regisseur Michiel de Regt, acteur Jip van den Dool (Marcus Antonius) en dramaturg Wout van Tongeren." "..na de fraai verbeeldende moor...

  •  Julius Caesar, Julius Caesar tussen de bomen - visueel en muzikaal spektakel NoordHollands Dagblad - recensie 07 augustus 2017

    "Een strakke choreografie, een bij vlagen overdonderend visueel spektakel" "Het toneelbeeld (van de hand van Janne Sterke) is schitterend."  "Vooral de rede van Marcus Antonius is een hoogtepunt in de voorstelling." "De muziek door de vijf muzikanten van K.O. Brass is meer dan sfeerbepalend, het snijdende geluid van een enkele trompet in de donkere nacht, de zachte a capellazang, de drum die het ...

  •  Julius Caesar, Te ingetogen voor het Bos ⭐️⭐️⭐️ De Telegraaf - recensie 07 augustus 2017

    "Het openingsbeeld waarin Caesar de omhelzing des doods ontvangt is sprekend, het spel van de acteurs kraakhelder, de muziek van de koperblazers van K.O. Brass sfeervol en het toneelbeeld van Janne Sterke sterk."

  •  Julius Caesar, "Dit is het soort muziektheater dat Orkater heeft grootgemaakt" ⭐️⭐️⭐️ Het Parool - recensie 05 augustus 2017

    "Bomen zwiepen op de achtergrond, een toegift van de natuur." "Mooi is ook de muziek: vijf blazers, begeleid door de acteurs op drums en elektrische gitaren. Dit is een soort muziektheater dat Orkater heeft grootgemaakt."

  •  Julius Caesar, Brutus, het kloppend hart van Julius Caesar Theaterinspiratie - recensie 05 augustus 2017

    "..Amarenske Haitsma. Zij speelt Calpurnia, de geliefde van Caesar. Daarnaast is ze Julius, de kreupele bediende van Brutus en Metellus Cimber, één van de bondgenoten van Brutus. Zij is een verfrissende opvallende bloem die de voorstelling zonder meer van kleur voorziet." "De vondsten in het samenspel met de muzikanten van K.O. Brass! zijn geniaal. Als één harmonieus geheel spelen de acteurs e...

  •  Julius Caesar, Twistgesprekken en redevoeringen Elsevier - recensie 05 augustus 2017

    Gelukkig heeft regisseur Michiel de Regt zijn acteurs de vrije teugel gegeven, wat vooral een mooie titelrol oplevert van Mattias Van De Vijver, die van Caesar een decadent typje maakt Ook de geweldige muzikale begeleiding van K.O.Brass! houdt het publiek bij de les

  •  Julius Caesar, Julius Caesar van Shakespeare gaat niet over het leven van Caesar maar over zijn dood. RiRoRecensies - recensie 04 augustus 2017

    "Na de moord is het aan Jip van den Dool en Matthijs van de Sande Bakhuyzen om de voorstelling puur op hun acteerkwaliteiten tot een goed einde te brengen. Dat gaat ze goed af." "Al met al heeft Julius Caesar van Orkater en Bostheater alle ingrediënten die nodig zijn voor een zomervoorstelling in de open lucht: het is erg mooi om te zien, er klinkt goede muziek, en er wordt behoorlijk geacteer...

  •  Julius Caesar, Wie roept Caesar aan? Het Grote Recensieboek - recensie 04 augustus 2017

    "(..) Jip van den Dool die als Antonius een krachtig personage neerzette en, wellicht door zijn bijdrage aan de bewerking, met zoveel diepte speelde. Ook Amarenske Haitsma steeg uit tussen de bomen van het Amsterdamse bos, doordat zij in haar rollen Calpurnia en Lucius de aandacht van het publiek op een natuurlijke wijze opeiste, zonder dominant te worden." Lees hier de hele recensie.

  •  Julius Caesar, Drieëndertig dolkstoten in het bos ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 04 augustus 2017

    Esthetisch is de voorstelling als geheel zeer sterk. De tijdloze kostuums van Jorine van Beek verhelderen de verdeling van de personages in kampen. vanaf de moordscène op Caesar, die in de choreografie afgekeken lijkt te zijn van een drukbevolkte kruisigingscène à la Rubens, concentreert het geheel zich en wordt het spannend. Daarbij helpen ook de invallende nacht en de mooie belichting. Lees h...

  •  Julius Caesar, "Een rokende vloer, opzwepende muziek" ⭐️⭐️ Trouw - recensie 04 augustus 2017

    Een rokende vloer, opzwepende muziek van het koperkwintet K.O. Brass! en het titelpersonage, dat in een spierwitte krullenbontjas met zelfgenoegzame pas over een catwalk naar het publiek komt gehuppeld."

  •  Julius Caesar, Het lijden na een opstand De Groene Amsterdammer - artikel 03 augustus 2017

    De onwaarschijnlijk sterke kwaliteit, en misschien ook de reden van de relatieve onbekendheid van Julius Caesar is het argumenteren. In de betekenis van hardop denken. Het is in Shakespeare's tijd van oorsprong een techniek uit de kunst van de welsprekendheid, de retorica. Omgezet naar het vak van Shakespeare komt dat hierop neer: constant strijdige opinies recht tegenover elkaar plaatsen.

  •  Julius Caesar, Angst en twijfel rond een politieke moord Het Parool - interview Michiel de Regt 25 juli 2017

    De Regt: "Julius Caesar is een heldere vertelling over wat retoriek is, wat politiek. Julius Caesar gaat over idealen ten opzichte van eigenbelang."  

  •  Metaman, Thijs Maas & Wilko Sterke bij Theatermakers Amsterdam FM - interview 13 oktober 2016

    Thijs Maas & Wilko Sterke waren te gast bij het radioprogramma Theatermakers van Amsterdam FM. Vlak voor hun eerste speeldag in Theater Bellevue doen zij alles uit de doeken over het maakproces van Theatermakers. Beluister hier de hele radioaflevering. GOLDMUND hoor je vanaf 21:50. "Wij delen ons leven nog steeds in, of we iets goed of fout doen. Dat er toch een ideaalbeeld tegen ons zegt: eig...

  •  Metaman, Prachtige regievondsten in Metaman van Orkater/Goldmund ★★★★ Scènes - recensie 04 oktober 2016

    “vele prachtige en vaak subtiele regievondsten in Metaman, een sprankelende voorstelling van Maas met zijn compaan Wilko Sterke” “De acht jonge acteurs zijn een lust voor oog en oor. Het zijn allemaal authentieke en fijne theaterpersoonlijkheden om naar te kijken." “Dat Maas en Sterke veel muzikaal theatertalent hebben is overduidelijk, zo bleek ook uit hun debuut. De vorm van Metaman is g...

  •  Metaman, Mooie, slim gemaakte productie toont belang van Orkater Haarlems Dagblad - recensie 03 oktober 2016

    ’Metaman’ is opnieuw een door filosofische vragen gestuurde voorstelling, waarin alles klopt." De tekst is hier en daar briljant: ogenschijnlijk simpel, maar over elke zinswending is nagedacht. Het lijkt over niets te gaan, maar in wezen gaat het over alles. Ze worden ondersteund door een koor van acht jonge acteurs die fantastisch kunnen zingen en en passant ook de nodige rollen op zich nemen...

  •  Metaman, Betoverend koor zoekt mee naar nieuwe god ★★★ Theaterkrant.nl - recensie 03 oktober 2016

    "Het toneelbeeld is prachtig. Het achterdoek bestaat uit een achterwand en twee zijwanden, waarop met schetsmatige vegen een naaldbos is weergegeven waar het licht doorheen schijnt. De doeken zijn in verticale repen gesneden opdat de spelers daardoor kunnen opkomen en afgaan." "De vormgeving is beeldschoon, de muziek en het koor, bestaand uit drie mannen en vijf vrouwen, is betoverend." Lees hier ...

  •  Metaman, Fris absurdisme met klassieke elementen ★★★ Trouw - recensie 02 oktober 2016

    "Het leuke van de jonge theatermakers van Goldmund is dat ze een voorstelling in elkaar lijken te improviseren, maar zich intussen wel degelijk van codes en technieken uit het klassieke theater bedienen. En daar vervolgens weer als het ware door overvallen worden." "Met de lekker ongerijmde aanpak van grote thema's en een even dwars als muzikaal koor in de dartele regie van Titus Tiel Groenestege ...

  •  Metaman, Metaman, dé belofte voor de toekomst Blog Theaterinspiratie - recensie 02 oktober 2016

    "De teksten van Sterke en Maas zijn meesterlijk en de regie van Titus Tiel Groenestege is vloeiend." "Choreografisch is de voorstelling flexibel en bovendien lenig zoals de eerste monoloog dat woord gebruikt in termen van sfeer." "Het geheel is betoverend mooi door de ontroerende zang, krachtige muziek en sterke, geestige tekst. Filosofisch goed doordacht en onderbouwd, met uiteindelijk een helder...

  •  Metaman, Ontroering breekt als een zonnetje door de wolken Blog Rein Swart - recensie 01 oktober 2016

    "Het is een fraaie zet dat de heren acht studenten aan de toneelschool hebben uitgenodigd om een koor te vormen, dat, net zoals in de Griekse oudheid, de voorstelling met zang ondersteunt, ideeën naspeelt en zelfs een eigen wending aan de uitkomst probeert te geven. Vooral het muzikale element is van een grote schoonheid, zoals we meteen al horen in een lied dat over de prijs van dit koor gaat." ...

  •  Metaman, "Met het zingen, bewegen en de muziek zit wel goed" ★★ De Volkskrant - recensie 29 september 2016

    Zingen en bewegen kunnen ze: in de strakke regie van Titus Tiel Groenestege levert dat een paar sterke scènes op. En ook met de muziek zit het wel goed." Zo volgen we de zoektocht van Sterke en Maas; uitgelicht, uitvergroot en verdiept door de acht leden van het koor die - naast een mooi synchroon gezamenlijk optreden - elk allemaal even een eigen scène krijgen." 

  •  Metaman, Metaman redt de mensheid Scènes - artikel 24 augustus 2016

    Wilko Sterke: "Metaman is de God van de relativering. Wat je ook beweert, hij zal precies het omgekeerde beweren. (..) Zodra iemand zichzelf iets wijsmaakt om zijn eigen leven groots of meeslepend te maken of in elk geval belang te geven, krijgt hij Metaman op zijn dak." Thijs Maas: "We brengen een serieuze boodschap, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Dus we gaan dat idee zo mooi mogelijk...

  •  Goldmund, Goldmunds zoektocht mist rood draadje Leeuwarder Courant 19 november 2014

    "Het is vooral de muziek die van rock, via jazz en techno naar minimalistisch gaat -in combinatie met de dans- die van Goldmund zo'n fascinerende, sterke voorstelling maakt."

  •  Goldmund, Wilko Sterke en Thijs Maas in radioprogramma Lunchroom RTV Noord Holland 07 november 2014

    luister terug

  •  Goldmund, Uitgebalanceerde première met een gouden randje www.jongeharten.nl 04 november 2014

    "Het is een samenhangend geheel, waarbij het een niet onder doet voor het ander. De dansers vullen de tekst aan, de tekst de muziek en de muziek de dansers. Het meesterwerk van Hermann Hesse wordt hier in een prachtig muzikaal jasje gepresenteerd"  

  •  Goldmund, Een prachtig spel om te ondergaan *** Theaterkrant.nl - recensie 31 oktober 2014

    "Een esthetisch spel dat grillig is, dat samensmelt en afstoot."   "Lusten worden lasten, ineens worden, in een verrassend fraai toneelbeeld, alle kanten belicht." (Sander Janssens, Theaterkrant.nl)  

  •  Goldmund, De asceet en de flierefluiter in een fris experiment **** Parool - recensie 30 oktober 2014

    “Aan eigengereidheid geen gebrek bij Wiko Sterke en Thijs Maas” - “Drie jonge dansers zijn organisch in de voorstelling opgenomen”   “Een intrigerende mix van genres, sferen en stijlen. Abstract en toch toegankelijk” - “een prachtig plaatje dat vervreemdt en ontroerd tegelijk” -    “Het gaat er niet om alles te snappen, het gaat om het gevoel. Met dat gevoel zit het in Gold...

  •  Goldmund, Clash tussen lichaam en geest *** De Volkskrant - recensie 29 oktober 2014

    “Goldmund is een keuze voor loslaten. Het is een voorstelling waarover je niet te veel moet nadenken. Je moet hem gewoon ondergaan” (Vincent Kouters, de Volkskrant ***)   “Het gaat van hard ruisende post-rock naar stuwende jazz met een mooie bijrol voor de sax van Sterke. De ritmes van Van Donkersgoed zijn simpel, hard en bedwelmend” (Vincent Kouters, de Volkskrant ***)