SPELER

Tamar van den Dop

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Tamar van den Dop

  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

IN DE PERS

Tamar van den Dop

  •  Ik, Het gezicht van de creativiteit De Telegraaf - recensie 01 november 2004

    door Esther Kleuver "De acteurs (...) zoeken op subtiele wijze de komische kant in hun rollen op zonder daarbij uit de bocht te vliegen. Daarbij bieden de muziek en de geluidsontwerpen van Beppe Costa een mooie, ernstige tegenkleur die het stuk perfect in balans houdt." "Bijzonder is dat het stuk een abstract begrip als creativiteit een gezicht weet te geven. Binnen een aangename luchtigheid die g...

  •  Ik, Orkater boort brein open **** Algemeen Dagblad - recensie 30 oktober 2004

    door Roos Tesselaar "Nooit eerder was het zó ma¡kkelijk om gedachten te lezen: regisseur Gijs de Lange heeft het beste in deze veelzijdige acteurs naar boven gehaald. Bovendien zijn daar ook nog de prachtige composities (een stoet instrumenten trekt langs), liedjes en computergestuurde geluiden. De treurende cello, opgewekte trompet, krachtige gitaar en ophitsende drumcomputer laten precies hore...

  •  Ik, Orkater kruipt in Flaubert Haarlems Dagblad - interview 20 oktober 2004

    door Martin Hendriksma

  •  De gouden eeuw, De Gouden Eeuw NRC Handelsblad - recensie 24 december 2002

    "Met muziek van Beppe Costa en stevig spel van Tamar van den Dop brengen Leopold Witte en Geert Lageveen de Gouden Eeuw tot leven: de bloeiende handel, de Nachtwacht, de Moord op Johand de Witt, overvloed en onbehagen."  

  •  De gouden eeuw, Prinsesje met voetbalschoenen aan De Telegraaf - interview 20 december 2002

    "Ik ben een eigenzinnige figuur. Ik doe wat ik leuk vind, bewandel geen geijkte paden. Daar hoort risico's nemen bij. Meestal pakt dat goed voor me uit. Misschien is dat wel mijn talent, dat ik me weet te omringen met de juiste club. Dat heeft me ver gebracht. Ook voor 'Lot' vond ik de perfecte crew, van art director tot make-upartiest. Mijn moeder heeft de kostuums gemaakt, een goede vriendin de ...

  •  De gouden eeuw, Orkater speelt als God zelf ***** Algemeen Dagblad - recensie 14 oktober 2002

    ‘God vertelt over De Gouden Eeuw in een nieuwe voorstelling van Orkater. En dat doet hij fantastisch. Het stuk zit barstensvol details; van stoepjes tot tulpenbollen, van peper tot sperma, van spinhuis tot microscoop: De Gouden Eeuw is een voorstelling om wel tien keer te bekijken en dan heb je nog niet alles gezien. Van de ontroerende of hilarische muzikale intermezzo’s door Beppe Costa is ee...

  •  De gouden eeuw, De ban van het grote geld Het Parool - recensie 14 oktober 2002

    ‘Ontroerend. De Gouden Eeuw is een prachtig portret geworden van een Hollands arbeidersgezin dat stijgt op de maatschappelijke ladder en in de ban raakt van het grote geld. Orkater bewijst met De Gouden Eeuw opnieuw dat historisch theater geen pruiken of hoepelrokken vereist. En met Tamar van den Dop is het dreamteam compleet.’  

  •  De gouden eeuw, Op het nippertje van de Nachtwacht gevallen de Volkskrant - recensie 14 oktober 2002

    ‘Op het nippertje van de Nachtwacht gevallen’ ‘Mooie rode draad in het geheel is dat de gebeurtenissen worden verwoord door een kansarme familie. Een ongehuwde moeder (een sterke Tamar van den Dop) baart een tweeling die elk een aspect van die tijd vertegenwoordigen: de een groeit uit tot een dominee die de normen en waarden hoog wil houden, de ander is de verpersoonlijking van de niets on...

  •  De gouden eeuw, Kluchtig godvrezend en inhalig volkje De Gelderlander - recensie 14 oktober 2002

    Poeh, Wat waren de Hollanders in de Gouden Eeuw godvrezend en oei, wat waren ze inhalig. Spijkerhard als slavenhandelaars, volstrekt belachelijk als speculanten in wind. Ja, precies dat gedoe op de beurs van vandaag. 

  •  De gouden eeuw, Van tulpenkoorts tot spinhuis Haarlems Dagblad - recensie 14 oktober 2002

    ‘Tamar van den Dop lijkt zich als een vis in het water te voelen in het vrijgevochten Orkater-ensemble en speelt als de eenvoudige volksvrouw Katrien de sterren van de hemel.’ ‘Het is een grote verdienste van de makers van De Gouden Eeuw dat de voorstelling nergens ontaardt in een verweg-show over domineesland langgeleden of in een politieke preek. De Gouden Eeuw is een verrukkelijke voors...