MAKER

Ria Marks

Ria Marks (Amsterdam, 1953) is sinds 1983 één van de vaste makers bij Orkater. Ze volgde de Akademie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht, waar ze Titus Tiel Groenestege leerde kennen. Samen maakten ze onder andere  het theaterdrieluik Valse Wals (1998) - Bankstel (2000) - Zucht (2002). 

Met filmregisseur Mark de Cloe maakten Marks en Tiel Groenestege de op dit drieluik geïnspireerde film Valse Wals (2005) waarvoor zij de prestigieuze Prix Italia wonnen, een Canadese Rocky kregen en genomineerd werden voor een Emmy Award.

Door de jaren heen maakte Marks bij Orkater onder meer de internationale productie Paniek in Berlijn (1985), Onder het Melkwoud (1987) en de monoloog La Voix Humaine (2003). Ook is Marks regelmatig in tv-series en films te zien. Zo speelt ze de rol van hoofdzuster in De co-assistent en had ze onder meer gastrollen in Keyzer & De Boer Advocaten, Van God Los en Gooische Vrouwen.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Ria Marks

  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Moon Saris
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Moon Saris
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Moon Saris
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Wouter Jansen
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • René den Engelsman
  • René den Engelsman
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • René den Engelsman
  • René den Engelsman
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Moon Saris
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Ria Marks

  •  Lost Tango, Verjaardagsfeest met hartverscheurend mooie tango Theaterkrant - recensie 11 september 2019

    "Want zoals je nepparels van echte kan onderscheiden door ze tegen elkaar te wrijven (echte parels zijn niet glad), zo schuren alle elementen van het verhaal van Lost Tango. Het is een intense familietragedie, een drama over persoonlijke keuzes én een geschiedenis van de tango ineen." "Het verrassendste cadeau komt misschien wel van Meral Polat. Maar dat ze zo hartverscheurend mooi en diep doorl...

  •  Lost Tango, Oerol: Lost Tango sleept publiek mee in verrukkelijk drama Theaterparadijs - interview 24 juni 2019

    "Meeslepende zang, ontroerend spel, een huilende bandoneon, wiegend in een swingend septet en fijn strakke dans, Lost Tango heeft het allemaal. Het is daarmee een van de parels van Oerol 2019. En het goede nieuws is dat Via Berlin, Orkater, het Ragazze Kwartet, Meral Polat en Carel Kraayenhof met deze voorstelling door heel Nederland zullen toeren." "Meral Polat is de kers op deze taart; haar ‘M...

  •  Lost Tango, "Deze voorstelling over een muzikale familie op een zowel letterlijk als figuurlijk zinkend cruiseschip, verdient vijf sterren." ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Trouw - recensie 21 juni 2019

    "Met ijzersterk spel, oude én nieuwe tangomuziek en haast poëtische teksten als ‘alles is draaglijk, als je je telefoon maar kunt betalen’, verdient deze voorstelling over een muzikale familie op een zowel letterlijk als figuurlijk zinkend cruiseschip vijf sterren." Lees hier de hele recensie.

  •  Lost Tango, Locatietheater op Oerol Het Parool - recensie 21 juni 2019

    Meeslepende tangomuziek wordt meesterlijk geïntegreerd in het verhaal, dat Ria Marks fijnzinnig regisseerde. Fraai staat de productie in een zandafgraving, met verschoten stoelen en een wenteltrap (decor Michiel Voet). Een terechte hit, in het najaar in de theaters. Lees hier de hele recensie.

  •  Donna Donna, Oude haat maakt plaats voor nieuwe ★★★★ Het Parool - recensie 12 december 2016

    “Toneelschrijver Peer Wittenbols schreef een ijzersterk portret (..) met zijn rauw-poëtische zinnen in alledaagse setting.” “Bitse dialogen, wonderschone, beschrijvende monologen, vuile taal. Vol op de emotie maar met precies genoeg goede grappen.” “vooral Alink fascineerde: ze heeft iets onafs in haar spel, soms haast lomp, zoals ze zwelgt in haar verdriet. Het maakt haar menselijk, en...

  •  Donna Donna, Roerend kwikzilver en mix van rauwe rouw en muzikale theatertaal ★★★★★ Trouw - recensie 14 november 2016

    “En een juweel van een voorstelling, die je met een weldadig gevoel voor de kern van scheef getrokken verhoudingen door de ellende heen loodst. “ “Het is, met de juiste mensen bij elkaar gezocht in een op en top muzikale ambiance, Orkater op zijn best.” “Wittenbols, Lidwien Roothaan en het alerte muziektrio van Martin Fondse hebben met elkaar een muzikale theatertaal gecreëerd die sensi...

  •  Donna Donna, Beeldschone muzikale troostpoëzie ★★★★ De Telegraaf - recensie 11 november 2016

    “Regisseuse Lidwien Roothaan heeft er een vloeiend geheel van gesmeed, waarbij tekst, beweging en livemuziek (gespeeld door Martin Fondse, Morris Kliphuis, Dirk-Peter Kölsch) volledig samensmelten, mede ook dankzij sterk spel van zowel Alink, als Altink en Marks” “Het beeldschone Donna Donna toont maar weer eens aan dat het doodzonde zou zijn als dit muziektheatergezelschap zou verdwijnen....

  •  Donna Donna, Een naakt poëtisch portret over de rauwheid van rouw en de tactloosheid van troost ★★★★ De Volkskrant - recensie 11 november 2016

    “Orkater presenteert met Donna Donna een naakt, poëtisch portret over de rauwheid van rouw en tactloosheid van troost.” “Peer Wittenbols is prachtig op dreef met uitspraken waarin geëmotioneerde vrouwen even menselijk als bot kunnen zijn.” "Drie mannen maken muziek: ze krassen, trommelen, trompetteren en rekken tonen op. Niet om te troosten - onmogelijk. Wel om Donna Donna op te tillen...

  •  Donna Donna, Donna Donna is een typische poëtische Orkaterproductie NoordHollands Dagblad - recensie 11 november 2016

    “een liefdevolle, ontroerende en heel geestige voorstelling.” “Yara Alink speelt overtuigend de titelrol: ontredderd en kinderlijk in haar wanhoop, mooi in haar eenzaamheid en oprechtheid en uiteindelijk ook sterk in haar vertrouwen in de liefde.” “Wittenbols is meester in het schetsen van ongemakkelijke situaties en van dialogen die de pijnplekken precies blootleggen”  “Het is een ...

  •  Donna Donna, Meeslepend proces van onpeilbaar verdriet ★★★★ Theaterkrant - recensie 10 november 2016

    "meeslepende muziektheatervoorstelling Donna Donna van Orkater." "Alles aan Donna Donna klopt. En vooral ook de muziek van componist en toetsenist Martin Fondse, blazer en toetsenist Morris Kliphuis en slagwerker Dirk-Peter Kölsch klopt. Hun composities verlopen van jazzy naar pop, van ijl en dromerig naar luid." "Rondtollend door de ruimte met de muziek als drijvende kracht, symboliseren de ...

  •  Donna Donna, Sterk samenspel in overvol Donna Donna van Orkater ★★★ Scènes - recensie 10 november 2016

    “Yara Alink speelt Donna overtuigend kinderlijk en is in goed gezelschap van actrices Lieke-Rosa Altink en Ria Marks, maar ook van prachtmusici” “de muziek is een beetje pop maar merendeels jazzy, waarbij vooral Kliphuis imponeert met zijn warme blaasklanken.” “De regie van Lidwien Roothaan is sterk gestileerd met veel beweging met een als altijd sterke Marks die fraai dansend diagonale ...

  •  Donna Donna, "Rouwen is een eenzaam proces" Scènes - interview Ria Marks 07 november 2016

    "Wat we met Donna Donna vooral willen laten zien is hoe deze drie personages de ander proberen bij te staan in tijden van rouw en verlies. Maar vooral: hoe deze amechtige pogingen nooit voldoende zijn om de ander werkelijk te kunnen helpen." "Over drie vrouwen die zich geen raad weten met zichzelf en met de ander, en hun soelaas zoeken in een heel eigen soort huis-,tuin- en keukenpsychologie." ...

  •  Donna Donna, Orkater laat wederom zien waarom ze niet gemist kan worden Theaterinspiratie - recensie 06 november 2016

    "Maar gespaard blijft niemand in deze intense voorstelling Donna Donna, geregisseerd door Lidwien Roothaan. Soms vervreemdend dan weer beklemmend maar nergens sentimenteel of over the top." "Marks en Alink geven daarentegen de teksten en handelingen van hun personage een noodzaak waardoor ze mij helemaal inpakken en ik kan ze kan volgen of ze nu cynisch, rechtlijnig of totaal niet empathisch zijn...

  •  Donna Donna, Het loslaten van illusies is een pijnlijk proces Allerhande, maar vooral literatuur - recensie 05 november 2016

    "Yara Alink weet de gevoelens van een kersverse weduwe van twintig jaar duidelijk over te brengen." "Het is vooral de vorm waarin deze tragedie gegoten is die overtuigt. Het grote toneel biedt veel kansen voor de drie vrouwen om hun liefde maar vooral hun onvermogen te tonen. Het decor is sober, maar de aanblik van de vele kleurrijke huishoudelijke voorwerpen die in de lucht zweven, geeft veel sfe...

  •  De PindakaasPrins, In familievoorstelling 'De Pindakaasprins' regent het altijd NRC Handelsblad, interview 28 januari 2016

    'Er zit bijna veertig minuten muziek in de voorstelling, die ruim een uur duurt. Rameau is te horen, net als de bijna twintigste-eeuws klinkende opening uit Les Elément van jean-Féry Rebel. Maar er klinkt ook nieuwe muziek, composities van hoofdrolspeler Erik van der Horst. Op het toneel liggen twee gitaren." "Het is een familievoorstelling, benadrukken de makers. Het verschil? "we willen dat he...

  •  De PindakaasPrins, Holland Baroque: crowdfunden voor talent blog, voordekunst 28 januari 2016

    “Waarom ik zo van barok hou?”, vervolgt Steenbrink. “Wat een moeilijke vraag. Dat is bijna als vragen waarom iemand in god gelooft.” Het is duidelijk dat barok door Steenbrinks aderen stroomt. “Ik heb me bij deze muziek altijd als een vis in het water gevoeld.” Ze leerde de muziek al op jonge leeftijd kennen en was meteen gegrepen. “Barok zit in mijn natuur. Bij deze muziek voel ik w...

  •  De PindakaasPrins, De PindakaasPrins, Muzikaal sprookje Aankondiging, Telegraaf 23 januari 2016

    "Holland Baroque, Orkater en Oorkaan zijn een unieke samenwerking aangegaan vanuit de gezamenlijke wens het jonge publiek een 'muzikale en multidisciplinaire reis' te laten ervaren, waarbij de tegenstellingen, maar vooral de verrassende overeenkomsten tussen de hedendaagse (rock en pop)muziek en de eeuwenoude barokmuziek centraal staan."

  •  Crazy love, De louche advocaat en het dansante kantoormeisje *** Theaterkrant - recensie 23 december 2015

    "Tussen het achteloos op de speelvloer gedrapeerde meubilair dansen Marks en Groenestege hun krankzinnige affaire als een opgerekte pas-de-deux. Het is een combinatie van ballroom, hogeschool mime en slapstick." "Niemand kan lekkerder vanuit een buitenmodel naaldhak op haar smoeltje lazeren als Ria Marks. En niemand verovert geraffineerder een dame en steekt en passant een complete zaal in zij...

  •  Crazy love, Waargebeurd liefdesdrama is een aanrader van jewelste ***** Parool - recensie 22 december 2015

    “Alles Klopt.” “Het fysieke spel tussen het rommelig geplaatste meubilair is onnavolgbaar”  “Tiel Groenestege schakelt moeiteloos tussen dreiging en deemoed en niemand kan dramatischer vallen en weer opveren dan Marks” "De verwachtingen waren hoog gespannen: tien jaar geleden alweer was het mime-duo Marks/Tiel Groenestege zeer succesvol met het drieluik Valse Wals-Bankstel-Zucht (...

  •  Crazy love, Marks en Groenestege spelen een choreografie vol verlangen, obsessie en angst *** Volkskrant - recensie 21 december 2015

    “Het gaat om de bewegingen en het fysieke spel van het duo, dat makkelijk een uur lang blijft boeien”

  •  Crazy love, Een man met Charmes kan een vrouw alles aandoen *** Trouw - recensie 21 december 2015

    “Prachtige bewegingsscènes en pas deux, waarin vooral Marks de show steelt” “Het liefdesverhaal heeft een sfeervol filmnoir-jasje (…)met veel dramatische poses, rokende sigaretten, weinig licht en veel slagschaduwen, lekkere jaren vijftig-muziek en af en toe een zwart wit fragment.” 

  •  Crazy love, Prachtig théâtre noir in Orkaters Crazy Love **** Scènes - recensie 21 december 2015

    “Crazy love is een met veel liefde gemaakte theatervoorstelling, een oogstrelend feestje.” “een even fraaie als bewonderenswaardige mix van film noir en theater.” “De mix van film en theater vraagt om een zeer precieze timing en de twee spelers kunnen dat goed aan. Vooral Marks imponeert. Niet alleen met haar enorme lenigheid, maar ook met de vele gedaanten die ze aanneemt.”  “De vo...

  •  Crazy love, Crazy Love is een energieke vertelling Theaterinspiratie - Recensie 20 december 2015

    “Fantastische chemie tussen Marks en Tiel Groenestege” “Het sterke fysieke spel en krachtige dialogen met veel, soms bittere, humor is de kern van deze voorstelling Crazy Love. De visuele en auditieve kadootjes maken het geheel, naast bizar en verrassend, zeer rijk. Dit verhaal zit Marks en Tiel Groenestege als gegoten.” Lees hier meer..

  •  Crazy love, Oogstrelende voorstelling over een goedkoop liefdesverhaal Rein Swart - recensie 20 december 2015

    “Marks en Groenestege geven met veel overtuiging en energie inhoud aan de haat en de liefde tussen Linda en Burt. Het hele palet aan gevoelens, dat kenmerkend voor de folie à deux - van de verliefdheid die als een bliksem inslaat tot en met de wanhoop over alle illusies na de dromen - komt in suggestieve scènes voorbij.” Lees hier meer..

  •  Crazy love, Theatermaker Titus Tiel Groenestege over ‘Crazy Love’: “Jaloezie is een giftig goedje” Cleeft Magazine - interview 20 december 2015

    “Ik wil niet teveel verklappen, maar het is een verhaal over twee mensen die heel ver gaan voor de liefde. Je kunt je afvragen of het alleen maar liefde is, of een obsessie of verslaving aan elkaar. Uiteindelijk mag het publiek dat zelf beoordelen.” "Jaloezie is een behoorlijk giftig goedje, dat heb ik wel ervaren.” “Het past wel bij de donkere dagen, dat lugubere. Scrooge heeft ook een du...

  •  Crazy love, Film noir-sfeer in Crazy Love Haarlems Dagblad - interview 10 december 2015

    Ria Marks: “We doen beiden vrij veel en hebben in de loop van de jaren zoveel ideeën verzameld die we niet kwijt konden. Als je regisseur geef je vaak ideeën weg Titus en ik wilden al heel lang zelf weer eens een voorstelling maken. We vinden het heerlijk om samen in de repetitieruimte wat te pielen.” “Dat komt vooral omdat we Crazy Love een film noir-sfeer willen meegeven. Titus heeft oud...

  •  Comfortzone, Via Berlin en Raqazze Quartet bij Uitmarkt Live 01 september 2015

    Dagmar Slagmolen en Raqazze Quartet vertellen over Comfortzone bij Uitmarkt live van de NTR. 

  •  Dead End, DEAD END op de Friese omroep Omrop Fryslân - uitzending 18 juni 2015

    De Friese omroep kwam langs op Oerol en bezocht daar onder andere Dead End. Bekijk hier de gehele uitzending (Dead End vanaf  13:40).    

  •  The promised land, Woordeloos theater brengt beloofde land niet dichterbij *** De Volkskrant - recensie 10 juli 2012

    “Imposant is het allemaal zeker.”(Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer) “Het meest indrukwekkende beeld in The promised Land komt meteen in het begin” “Sfeervol is the promised land absoluut.”  (Vincent Kouters, De Volkskrant ***)

  •  The promised land, Jubileumfeestje zonder diepgang Trouw - recensie 10 juli 2012

    “The Promised Land is vooral vorm, die er prachtig uitziet en een mooie historische sfeer oproept…” (Robbert van Heuven, Trouw)

  •  The promised land, Speels en gezellig, maar met een stekelig randje Het Parool - recensie 09 juli 2012

    “Bij die grootschaligheid hoort een eigen pont […] die het hele publiek naar de Houthavens vaart.” (Simon van den Berg, Het Parool)

  •  The promised land, Nieuwe opzet Over 't IJ stelt teleur *** NRC - recensie 09 juli 2012

    “De spelers dansen en rennen zich in het zweet, en zingen en schreeuwen de longen uit hun borst.” (Herien Wensink, NRC ***)

  •  The promised land, 'Toen was het crisis, nu ook' Het Parool - artikel 07 juli 2012

    “We laten het publiek alles meemaken. Je zit er middenin” (Ria Marks in Het Parool)

  •  The promised land, Orkater creërt Ellis Island aan overkant IJ NRC - artikel 06 juli 2012

    “Wat betekend het om alles wat je kent achter je te laten? ‘The promised Land’ tekent de drama’s en moed van emigranten op.” (Ron Rijghard, NRC)

  •  Vanaf nu heet je pjotr, Mooi geweest - Orkaan Oerol De Volkskrant - artikel 21 juni 2012

    “Geen gemotiveerder publiek dan de Oerol ganger […] Tot nu toe zag ik twee voorstellingen die ik warm kan aanbevelen, Vanaf nu heet je Pjotr…”(Annemarie Oster, De Volkskrant)

  •  Vanaf nu heet je pjotr, Terschelling is weer vol: Oerol! Het Parool - artikel 15 juni 2012

    “Behalve 33 nieuwe voorstellingen zijn er ook een paar succesnummers weer te zien, zoals Vanaf nu heet je Pjotr.” (Lorianne van Gelder, Het Parool)

  •  Vanaf nu heet je pjotr, Muziek om het onzegbare te zeggen Friesch Dagblad - recensie 24 juni 2011

    “Via Berlin – bestaande uit Dagmar Slagmolen en Rosa Arnold – dat onder de vleugels van Orkater de kans krijgt zich te ontplooien, voelt feilloos aan wanneer woorden nodig zijn en wanneer muziek. De ontroerende finale combineert hartverscheurende muziek dan ook met woordeloze zang.”   “Vanaf nu heet je Pjotr maakt vanaf het begin diepe indruk, een indruk die lang na het applaus nog blij...

  •  Vanaf nu heet je pjotr, Vanaf nu heet je Pjotr door Via Berlin i.s.m. Ragazze Kwartet Cultuurpodiumonline.nl 23 juni 2011

    "Dit jaar komen Dagmar Slagmolen en Rosa Arnold wederom met een pareltje van een voorstelling" "'Vanaf nu heet je Pjotr' is een aangrijpende voorstelling met een universeel thema waarin muziek en tekst elkaar prachtig versterken." "Nadat de laatste klanken in het bos zijn verstomd zit menigeen op de tribune met een brok in de keel. Wat een kwaliteit bij deze jonge mensen!" (Mieke Kreunen, Cultuur...

  •  Vanaf nu heet je pjotr, Mooi spelen in de regen De Volkskrant - recensie 20 juni 2011

    "Een poëtische voorstelling" (Vincent Kouters, De Volkskrant)

  •  Een mond vol zand, 'Ik heb niet zoveel zitvlees' Gelderlander - recensie 03 februari 2011

    door Jennifer Faasen

  •  Een mond vol zand, Hit van Oerolfestival vier dagen in Kootwijk Gelderlander - aankondiging 07 januari 2011

  •  Een mond vol zand, 'Vertellende' muziek in de Afghaanse woestijn Noordhollands Dagblad - recensie 13 december 2010

    door Ton de Lange

  •  Een mond vol zand, Orkater ontroert met 'mond vol zand' Flevopost Lelystad - recensie 01 december 2010

  •  Ik beloof dat ik onvoorzichtig zal zijn, Met z'n allen alleen *** De Volkskrant - recensie 11 november 2010

    door Frank van Herk

  •  Ik beloof dat ik onvoorzichtig zal zijn, Irritatie waar je heel vrolijk van wordt **** De Volkskrant - recensie 06 juli 2010

    doorPatrick van den Hanenberg ‘De monologen van Paul van der Laan komen hard aan.’ 

  •  Ik beloof dat ik onvoorzichtig zal zijn, Dit móet je zien NL30 - recensie 06 juli 2010

    door Lianne Collignon ‘Met Ik beloof dat ik onvoorzichtig zal zijn komt de groep met een waardige en langverwachte opvolger.’  

  •  Victor en zijn vrouw, Experimentele scènes uit een huwelijk AD Haagse Courant - recensie 24 maart 2010

  •  Victor en zijn vrouw, Relatieleed op het scherp van de snede Haarlems Dagblad - recensie 28 januari 2010

    door Margriet Prinssen ‘Saai, drie keer dezelfde scène? Nee, het is juist heel spannend om te zien. Relatieleed op het scherpst van de snede.’ ‘Er is genoeg afwisseling, er wordt goed gespeeld en mooi bewogen en er valt veel te lachen.’ 

  •  Victor en zijn vrouw, Poging tot reconstructie *** De Telegraaf - recensie 26 januari 2010

    door Esther Kleuver ‘Hun teksten zijn voor verlerlei interpretaties vatbaar en dat versterkt het associatieve vermogen van Victor en zijn Vrouw.’ ‘Steeds weer op het verkeerde been gezet worden, alsof je als een Alice in Wonderland achter ieder deurtje weer nieuwe, spannende ontdekkingen doet.’

  •  Victor en zijn vrouw, In het een nachtmerrie, een dagdroom of een beroerte? Trouw - recensie 25 januari 2010

    door Hanny Alkema ‘De verhalende en associatieve inbreng houden elkaar mooi in evenwicht, zowel letterlijk als in fysieke zin.’ ‘Met thrillerachtige elementen, gedurig wisselende perspectieven en speelse verwijzingen naar het werk van uiteenlopende figuren als schrijver Robert Musil of neuroloog Oliver Sacks de vraag of het om een nachtmerrie, een dagdroom of de gevolgen van een beroerte gaa...

  •  Victor en zijn vrouw, Zó niet leuk dat het bijna parodie wordt ** De Volkskrant - recensie 25 januari 2010

    door Hein Janssen

  •  Victor en zijn vrouw, Vakantie als vlucht voor de werkelijkheid van een slecht huwelijk 8Weekly - recensie 24 januari 2010

    door Mieke Zijlmans ‘Bewegings- en tekstspecialisten komen nu samen in dit experiment. Dat levert een interessante voorstelling op.’ ‘Prachtig is het effect van de voortdurende herhaling van het soort teksten dat mensen gebruiken die elkaar door en door kennen.’ ‘Een interessante, vermakelijke voorstelling. Veel kleine emoties zijn herkenbaar.’ ‘Uitgevoerd door vier uitmuntende acteu...

  •  Een mond vol zand, Dreigende sfeer in 'Een mond vol zand' Noordhollands Dagblad - recensie 21 september 2009

    door Faralda Houthuijsen

  •  Een mond vol zand, Toneel in Witte Theater Haarlems Weekblad - aankondiging 16 september 2009

  •  Een mond vol zand, 'Een mond vol zand' heeft duinpan als locatie niet nodig Leidsch Dagblad - recensie 12 september 2009

    door Margriet Prinssen

  •  De verblazing, Verb(l)azing is kakofonie van goocheltrucs met geluid Trouw - recensie 13 mei 2009

    door Anita Twaalfhoven

  •  De verblazing, Jammer dat het publiek moet blijven zitten *** De Volkskrant - recensie 12 mei 2009

    door Annette Embrechts 'Kamermuziek voor kinderen kan, als het maar losjes wordt gespeeld. Beppe Costa kan dat.'

  •  Koud meisje, Liefde en tegels De Pers - recensie 23 juli 2007

    door Robbert van Heuven ‘(…) onder begeleiding van muzikanten Arend Niks en Mick Paauwe krijgt het voortdurend afstoten en aantrekken de vorm van een dans die zowel geestig als ontroerend is.’ 'Koud meisje is geestig.' 

  •  Koud meisje, Bijoutjes op De Parade Trouw - recensie 20 juli 2007

    door Arend Evenhuis ‘Koud meisje is een broeierig, vindingrijk dartel en steeds wentelend Parade-bijoutje.’

  •  Koud meisje, Energiek spel Orkater De Volkskrant - recensie 09 juli 2007

    door Karin Veraart “Koud meisje barst van de energie, gegenereerd door het haast woeste samenspel van acteurs Ria Marks en Paul van der Laan aan de ene kant en dat van de muzikanten aan de andere. (…) grappig, gek en overdonderend op een fysieke en tegelijkertijd bloemrijke manier.” 

  •  Koud meisje, 'Dood paard' en 'Koud Meisje' - Paardenkathedraal en Orkater waren veelbelovend NRC Next - recensie 27 juni 2007

    door Isabella Steenbergen ''Dood Meisje' verrast echt'

  •  Koud meisje, Met een beetje schmieren kom je op het festival de Parade een heel eind Algemeen Dagblad - recensie 23 juni 2007

    door Mark Roos 'Deze poëtische voorstelling met live muziek van Arend Niks en Mick Paauwe, is wars van effectbejag, het kluchtige en de grote gebaren die menige Paradevoorstellingen sieren.  Het is een genot om acteurs Ria Marks en Paul van der Laan aan het werk te zien.’

  •  Cecilia, De eerste en de laatste kus en alles wat daartussen zit Theater centraal - recensie 07 februari 2007

    door Celia Noordegraaf

  •  Cecilia, Formidabel spel zonder logica De Volkskrant - recensie 15 januari 2007

    door Vincent Kouters ‘Alles speelt zich af in een schemerwereld waarin tijd en ruimte de logica van dromen volgt. Een helder verhaal ontbreekt. Toch heb je geen moment het idee dat je naar zwaar literair muziektheater zit te kijken. Dit is voornamelijk te danken aan het formidabele spel van Laverman. Met de vrolijke accordeonist (Oleg Fateev) in haar voetsporen is ze als het meisje een afspiegel...

  •  Cecilia, 'Cecilia' van Orkater sfeervol en poëtisch NRC Handelsblad - recensie 15 januari 2007

    door Anneriek de Jong ‘De muziek van Boudewijn Tarenskeen doet wonderen. Vier octaven beslaat het bereik van Laverman, geschoold in Friese fado, inzet. Het contrast tussen de engelachtige hoogtes en de onpeilbare laagtes zorgt voor rillingen van genot, nog versterkt door het fabelachtige accordeonspel van Oleg Fateev.’  ‘Ria Marks als de vrouw en Titus Tiel Groenestege als de man zijn perfe...

  •  Cecilia, Orkater's 'Cecilia' van weemoed doortrokken De Telegraaf - recensie 15 januari 2007

    door Marco Weijers ’Moniek Kramer schreef en regisseerde deze poëtische en soms fijnzinnig komische muziektheatervoorstelling, waarvoor Boudewijn Tarenskeen de composities maakte. Ze worden ten gehore gebracht door Oleg Fateev op accordeon en Nynke Laverman als zangeres. Hun inspanningen dragen bij aan de prachtige sfeer van weemoed waarvan 'Cecilia en het meisje voor ½ dagen' doortrokken is....

  •  Cecilia, Het meisje zorgt voor een sprookjesachtige sfeer ● ● ● NRC Next - recensie 14 januari 2007

    door Anneriek de Jong

  •  Eiland, Ongegeneerd mensen kijken Haarlems Dagblad - recensie 29 maart 2005

    door Margriet Prinssen "Uren mensen kijken, bij voorkeur vanaf een beschut terrasje, met uitzicht op een groot plein. 'Eiland' is voor mensen die daar ongebreideld van kunnen genieten een plezierige ervaring." "Een fietser die komt aanzetten in een krankzinnig glimpak met een rode boevenmuts, die dwars door de meute rondjes fiets. En even later, onweerstaanbaar komisch, met een misplaatst gevoel v...

  •  La voix humaine, Het gevoel van totale ontluistering Leidsch Dagblad - recensie 15 oktober 2003

    door Susanne Lammers "De muziek van Maarten Ornstein onderstreept en intensiveert de gevoelens van de vrouw - de onrust van het wachten, de duistere angsten, de opstandige gedachten." "De voorstelling is ronduit prachtig: elegant en licht en tegelijk hevig emotioneel." "Ria Marks geeft die flemende, kruipende, soms met een vlijmscherp naaldje radeloos terugvechtende vrouw beeldschoon gestalte." "D...

  •  La voix humaine, De opmars van jonge toneelhonden Het Parool - interview 28 november 2002

    door Merlijn Henfling

  •  Zucht, Voor hippiejurken en briljongeren de Volkskrant 17 juni 2002

    Het hart van het festival wordt gevormd door het locatie en schuurtjestheater. Groepen als Orkater, Suver Nuver, Het Huisvan Bourgondie nemen met een kleine productie een voorschotje op de zomer.