SPELER

Redbad Klynstra

Redbad Klynstra (Amsterdam, 1969) zette zijn eerste stappen op het toneel in de Bovenzaal van de Stadsschouwburg in Amsterdam. In een jeugdproductie van Toneelgroep Amsterdam speelde hij King Lear junior, onder regie van Alize Zandwijk. Zijn opleiding voltooide hij aan de Theaterschool van Warschau, onder het strenge oog van zijn mentrix Maja Komorowska, één van de actrices van Grotowski. Meteen na zijn opleiding ontmoette hij in 1995 de toen nog onbekende regisseur Warlikowski en debuteerde bij hem als Roberto Zucco in het gelijknamige stuk van Jean Marie Koltès. De samenwerking met Warlikowski houdt stand tot op de dag van vandaag. Bij hem speelde hij in stukken als Hamlet, Cleansed, The Tempest, Krum en recentelijk Kabaret Warszawski. In Nederland speelde Redbad in enkele producties zoals Othello van Alize Zandwijk bij Stella Den Haag en De Meeuw van Koos Terpstra bij het NNT. 

Klynstra is medeoprichter en medewerker van het onlangs in Warschau geopende Nowy Teatr van Krzysztof Warlikowski, waar hij nu bezig is met het opzetten en ontwikkelen van een alternatieve, internationale acteeropleiding voor professionele acteurs. 

Op de Nederlandse televisie is Redbad o.a. te zien geweest in A’dam – E.V.A, Verborgen gebreken, De Verbouwing. Klynstra woont en werkt meer dan twintig jaar in Warschau en sinds een paar jaar weer actief in Nederland. Hij werkt momenteel samen met Urszula Antoniak aan een scenario voor zijn eerste film. In 2015 was hij te zien in Stad der blinden bij Theater Utrecht. 

WERKTE MEE AAN:

IN DE PERS

Redbad Klynstra

  •  Lost in the Greenhouse, De inviduele tragedies van tomatenplukkers ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 26 april 2018

    "Het decor is overweldigend." "Het begint al direct in de openingsscène als Van de Wetering, ondersteund door een uitstekende band, in een sensueel lied paprika’s, tomaten en komkommers mag aanprijzen. Wat is zij toch een geweldige zangeres en wat horen we haar toch veel te weinig zingen! Het ‘sappige vruchtvlees’ uit het lied spat werkelijk in het rond." "Lost in the Greenhouse haalt zo ...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse Romeo met Friese Julia in een tomatenkas ⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 26 april 2018

    “De scènes in het door Titus Tiel Groenestege en Geert Lageveen geschreven script worden door een band van muziek voorzien en zijn door Groenestege, die ook de regie doet, aantrekkelijk snel gemonteerd. Het tempo zit er goed in, met vurig spel van de acteurs en muziek die de voorstelling een filmische kwaliteit geeft.” “Het gemeenschapsgevoel dat de voorstelling hierbij uitdraagt, is van gr...

  •  Lost in the Greenhouse, Kranteberjocht as boarne foar muzykteater De Moanne - recensie 26 april 2018

    ‘Der is beweech, der is dûns en it ferhaal mei dan syn dramatyske kanten ha, der sit de nedige humor yn. […] De fiifde stjer dy’t mist yn de LC-resinsje krijt it stik der by dizzen by.’ Er is vertier, er is dans en het verhaal mag dan zijn dramatische kanten hebben, er zit de nodige humor in. […] De vijfde ster die mistte in de LC-recensie krijgt de voorstelling er bij deze bij. ‘En w...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse tragedie in de kas overtuigt Van Wadt Tot Stadt - recensie 24 april 2018

    "Orkater zorgt voor een mooi contrast: wervelende massascenes, afgewisseld met van emotie doorspekte dialogen, uiteindelijk uitmondend in een overvalst Romeo & Julia-drama." "Wojtek wordt even overtuigend gespeeld door Peter Jakubow. Je voelt zijn ondergang, de heimwee en het liefdesverdriet, nadat Klaske naar Spanje vertrekt." "Maartje van de Wetering is als een wervelwind, die zelfs de blade...

  •  Lost in the Greenhouse, 'Lost in the Greenhouse': zoet feestje mist statement Friesch Dagblad - recensie 21 april 2018

    "Want dat is Lost in the Greenhouse: een feestje om naar te kijken voor iedereen. Vol kleuren, geuren en opzwepende muziek. Zoetgedrenkt in het dramatische liefdesverhaal van Romeo en Julia, met sociaal-dramatische sporen van Bertlot Brecht op flarden van muziek van Kurt Weill en met Woyzeck als ondertoon voor een maatschappelijk antwoord, kan Lost in the Greenhouse zich naadloos meten met muzi...