Porgy Franssen
Porgy Franssen (Eindhoven, 1957) voltooide in 1979 de acteursopleiding aan de Toneelschool in Maastricht. Sindsdien heeft hij in tientallen theaterstukken, films en televisieseries gespeeld. In 1999 ontving hij de Mary Dresselhuysprijs voor zijn gehele oeuvre.
Wie vermoordde Mary Rogers (1995) was het eerste Orkaterstuk waar Franssen aan meewerkte. Daarna volgden er veel meer, bijvoorbeeld: Petomaan, Necrofiel, Trompettist (2000), Huiskameronweer (2008), Blackface (2009, ook uitgezonden op Ned 2), Ultimo (2009) en Hartfalen (2011).
De afgelopen jaren speelde Franssen onder meer in de films Matterhorn, De Heinekenontvoering en Het Schnitzelparadijs. In 1991 ontving hij een Gouden Kalf voor Beste Acteur in de film Bij Nader Inzien. Ook was hij te zien in de series Keyzer en de Boer Advocaten, Lijn 32 en Moordvrouw.
WERKTE MEE AAN:
Porgy Franssen
Porgy Franssen
- Een pure formaliteit, Een pure formaliteit herhaaldelijk vier sterren toebedeeld09 september 2014
- Een pure formaliteit, Tournee Een pure formaliteit morgen van start11 september 2014
- Een pure formaliteit, 75-jarig jubileum Stadsschouwburg Velsen13 april 2015
Porgy Franssen
- Een pure formaliteit, Mooie welles-nietes in een surrealistische sfeer **** Dagblad van het Noorden - recensie 07 mei 2015
"Hij (componist/dichter Micha Hamel) en regisseur Sarah Moeremans hebben tekst en muziek precies het juiste evenwicht gegeven, een uitgekiend samenspel, waarbij de ene keer de acteurs op de maat inspringen, en het andere moment muzikanten accuraat op de tekst reageren."
- Alice in wonderland, "Bij het spelen ken ik geen diepe basisangst" De Telegraaf - interview 18 november 2014
door Esther Kleuver
- Een pure formaliteit, Het zijn tropenweken voor Porgy Franssen Brabants Dagblad - interview 02 oktober 2014
door Dieter van den Bergh
- Een pure formaliteit, 'Ik durf niet te twijfelen' - interview Porgy Franssen Eindhovens Dagblad - interview 02 oktober 2014
- Een pure formaliteit, Balans tussen toneel en muziek **** De Limburger - recensie 20 september 2014
"De cellisten en de fluitiste musiceren anderhalf uur lang in een razend knappe twee-eenheid met de gesproken teksten van de acteurs" "De twee toneelmastodonten zijn aan elkaar gewaagd" "Met haar spel promoveert zij de blokfluit naar een welverdiende plek in de eredivisie van de blaasinstrumenten"
- Een pure formaliteit, Absurdisme kleurt muzikale thriller **** Leeuwarder Courant - recensie 18 september 2014
“Absurdisme kleurt deze muzikale thriller tot weer zo’n typische Orkatervoorstelling” “Er wordt weergaloos gespeeld” "De acht cellisten van Cello8ctet Amsterdam, aangevuld met een blokfluitist, zorgen voor een spannende soundtrack die laveert tussen weemoed en nervositeit”
- Een pure formaliteit, 'Dit voelt bijzonder' - interview Porgy Franssen BN de Stem - interview 12 september 2014
door Dieter van den Bergh "Wanneer komt het nou voor dat je als acteur met acht cellisten op het podium staat?"
- Een pure formaliteit, Gedroomde gestileerde toneelthriller ● ● ● ● NRC Handelsblad - recensie 09 september 2014
door Kester Freriks "Op knappe wijze weet Bokma zich ongrijpbaar te maken; als auteur verkent hij de scheidslijn tussen waarheid en verzinsel. Franssen, met geruststellend timbrein in zijn stem, verleidt zijn tegenspeler tot bekentenissen."
- Een pure formaliteit, Samenwerking Orkater Klinkende dubbelcompositie De Telegraaf - recensie 05 september 2014
door Esther Kleuver “Bij Een pure formaliteit is alles in balans. Muziek, tekst, decor en zelfs de door Erik Whien en Tirza de Boer gespeelde bijrollen; het klopt en is een traktatie voor oog en oor. Een mooie start van het nieuwe theaterseizoen.”
- Een pure formaliteit, Een pure formaliteit van Giuseppe Tornatore *** De Volkskrant - recensie 05 september 2014
door Vincent Kouters "Pas bij de onthullende slotzin van dit anderhalfuur durende muziektheaterstuk valt de volle betekenis ervan op zijn plaats."
- Een pure formaliteit, Alleen maar veelbelovende kunstenaars *** Trouw - recensie 05 september 2014
door Sara van der Kooi "Wanhoop, trots, twijfel, ego en schuld passeren de revue en worden door Bokma’s medespelers sterk van tegenspel voorzien. Er valt veel te genieten."
- Een pure formaliteit, Een mysterieus acteerduel, magnifiek gespeeld Theaterjournaal - recensie 05 september 2014
door Emilia Nova Acht musici aan de rand van het podium, zeven cellisten en iemand met een eigenaardig uitziend, gigantisch groot blaasinstrument. Achter hen een man met zijn rug naar ons toe. Hij draagt een bemodderd pak en maakt een zeer terneergeslagen indruk... lees meer
- Een pure formaliteit, 'Een pure formaliteit' is nieuwe vorm van muziektheater Noordhollands Dagblad - recensie 05 september 2014
door Margriet Prinssen
- Een pure formaliteit, Topacteurs op het scherp van de snede Theaterkrant - recensie 04 september 2014
door Constant Meijers Er is een man, er komt een tweede man, een vrouw en een commissaris. Tegen een muzikale achtergrond ontspint zich een verhoor waarin de ene man de andere man steeds verder in het nauw probeert te drijven. Zijn uiteindelijke bekentenis lijkt een formaliteit. Maar is dat ook zo? lees meer
- Een pure formaliteit, Wie schoot en wie stierf? **** Het Parool - recensie 04 september 2014
door Joukje Akveld "Het resultaat is beklemmend en toch ook lichtvoetig theater. Lichtvoetig door die negen musici die losjes door het toneelbeeld banjeren. Lichtvoetig ook door de bijrollen van Erik Whien en Tirza de Boer. Hun gesleep met een lijkzak, de neus die spontaan bloed spuit, absurdistisch is het haast."
- Een pure formaliteit, Acteren met je oren NRC Handelsblad - aankondiging 28 augustus 2014
door Floris Don "Ik wil werken met mensen die een cello hebben ingeslikt, zegt de regisseur." “Er lijkt sprake van een klassieke detective. Maar in de voorstelling Een pure formaliteit krijgt het verbale duel van de acteurs een extra betekenis... de muziek is spannend, becommentarieert, maar draagt ook bij aan het gevoel van surrealisme en diep existentieel onbehagen.”
- Een pure formaliteit, Met het oog op morgen: Porgy Franssen, Micha Hamel NPO Radio 1 - interview 24 augustus 2014
Luister terug
- Alice in wonderland, Zonder de hertogin, maar met het konijn Het Parool - recensie 25 mei 2010
door Joukje Akveld
- Alice in wonderland, Alice komt onstuitbaar en meeslepend uit de kast ***** Dagblad van het noorden - recensie 25 mei 2010
door Jacques J. d'Ancona
- Alice in wonderland, 'Alice' haalt klassiek uit de kast Haarlemsch Dagblad - recensie 19 mei 2010
door Paula Zuidhof
- Alice in wonderland, 'Dit is zo leuk, dit gun je iedereen' Noordhollands Dagblad - interview 19 mei 2010
door Hans Visser
- Alice in wonderland, Op avontuur met 'Alice in wonderland' Haarlemsch Dagblad - artikel 19 mei 2010
door Winand van de Kamp
- Alice in wonderland, Geschift theaterstuk over Alice **** De Volkskrant - recensie 19 mei 2010
door Annette Embrechts
- Alice in wonderland, Alice slaat zich dapper door haar muzikale verbinding Trouw - recensie 19 mei 2010
door Anita Twaalfhoven
- Alice in wonderland, Kort en krachtig Tjitske Reidinga Margriet - interview 18 mei 2010
door Ineke van Lier
- Alice in wonderland, Alice bleef maar doorgroeien NRC Next - interview 17 mei 2010
door Wilfred Takken
- Alice in wonderland, Tjitske Reidinga als Alice in Wonderland Holland Symfonia - interview 16 mei 2010
door Antoinette van Hoorn "Voor mijzelf is het ook een compleet nieuw iets. Heel spannend! Volgens mij wordt het meer 'Alice in Muziekland' dan 'Alice in Wonderland' " - Tjitske Reidinga
- Alice in wonderland, Leopold Witte en Geert Lageveen over Alice in Wonderland Antoinette van Hoorn - interview 16 mei 2010
“We hebben zelf kinderen dus we vinden het ongelooflijk fijn om iets te maken waar kinderen enthousiast over zijn” - Leopold Witte
- Alice in wonderland, Muzikale variant 'Alice in wonderland' NRC - interview 14 mei 2010
door Wilfred Takken
- Alice in wonderland, Tjitske in Wonderland Elegance - interview 03 mei 2010
- Ultimo, Ultimo houdt publiek anderhalf uur geboeid op puntje van de stoel Algemeen Dagblad Groene Hart - recensie 05 november 2009
door Nico Heemelaar "Franssen en Schluter laten het publiek op het puntje van de stoel zitten." "Muzikant Haralrd Austbo weet met cello en stem een heel combo neer te zetten. Ofwel hoe minimalistisch muziektheater heel groots kan uitpakken."
- Ultimo, Krachtmeting op een houten racebaan 8Weekly - recensie 23 september 2009
door Mieke Zijlmans ‘De man en de vrouw bezetten ieder hun eigen uiteinde van een kolossaal houten decor. Een decor dat een racebaan vol bochten voorstelt, van het type waarmee kinderen spelen. In de bochten van die racebaan vertellen Porgy Franssen en Ariane Schluter Schlüter samen een fantastisch en meeslepend verhaal. ‘
- Ultimo, Ultimo verslaafd aan scheuren en bochten ● ● ● ● NRC Handelsblad - recensie 21 september 2009
door Kester Freriks "Regisseur en bewerker Dirk Groeneveld doet hiermee een verregaande en tegelijk meer dan boeiende ingreep in de oorspronkelijke tekst." "Ariane Schluter vertolkt de prinses van jong onstuimig tot een dame in lange, zwarte mantel. Prachtig zijn de bijna muzikale variaties in haar speelstijl van licht naar donker en weemoedig." "Franssen beschrijft meesterlijk hoe raceauto's ov...
- Ultimo, Onweerstaanbaar erotisch geflirt met toneel en literatuur Trouw - recensie 21 september 2009
door Hanny Alkema "Wonderlijk en wonderschoon in de voorstelling is de klank van harmonie, die de metafoor van het onbestendige leven een onverwacht milde dimensie geeft. Het wordt daarmee een ode aan de fantasie." "Het klinkt door in de muziek (David Dramm) en de zwierige, met geestige dissonanten verrijkte cellotonen van Harald Austbo." "Parelende concentratie die uitgroeit tot een onweers...
- Ultimo, Ultimo is delicate liefdesverklaring **** De Telegraaf - recensie 21 september 2009
door Annet de Jong "Spannende dialogen zijn het, en de voortreffelijke acteurs zorgen ervoor dat je telkens op het puntje van je stoel zit."
- Ultimo, Rasvertellers Schluter en Franssen redden statisch stuk *** De Volkskrant - recensie 21 september 2009
door Vincent Kouters "Schluter en Franssen zijn rasvertellers, die een zin vleugels kunnen geven."
- Ultimo, Orkater weet hoe geil een lekkere bocht kan zijn Cultureel Persbureau - recensie 20 september 2009
door Wijbrand Schaap "De ingehouden maar altijd op het randje van bravoure balancerende stijl van Franssen past goed bij het werk van de Itliaan, wiens boeken ook heen en weer schieten tussen kleine schetsjes en grootse vergezichten." "het is een buitengewoon innemende voorstelling geworden. Schluter kan dat: heel gewoon blijven, subtiel schakelen tussen aards en berheven, en tussen jezelf zijn en...
- Blackface, Aandoenlijke en pijnlijke reflectie op rassenongelijkheid Friesch Dagblad - recensie 23 april 2009
door Wiggele Wouda "Het is mooi, indringend en soms schurend lachwekkend als je de blanke overheerser ziet worstelen in zijn overtuiging met de eenvoudig liefde tussen de twee tortelduifjes daar tegenover." "Wat deze voorstelling vooral zo aantrekkelijk maakt, is niet het politiekcorrecte over rassenschendingen, maar de wijze waarop het thema kunstig en tegelijkertijd realistisch vervlochten is i...
- Blackface, 'Staan een neger en een blanke onder de douche' Trouw - recensie 24 maart 2009
door Sofie Cerutti "Orkater haalt de vorm brutaal van zolder en zet alle clichés met verve in." "In een bedriegelijk simple decor van houten planken, dat doet denken aan een haastig opgebouwd plankier in een stoffig stadje in de mid-west, wordt een wervelende muziektheatershow neergezet." "De voorstelling heeft vaart en schwung en de muziek is aanstekelijk."
- Blackface, Blackface [Orkater] Theater Journaal - recensie 24 maart 2009
door Chris Belloni "Geweldige cast." "Dolsma en Libanon maken de voorstelling tot een geweldig feestje. Hun spel is onderhoudend." "Porgy Franssen weet als vertellen een indrukwekkende rol neer te zetten." "De dubbelrollen en wisselingen in personages zorgen voor dynamiek in de energieke voorstelling." "De muziek is soms ingetogen en soms overweldigend mooi." "Blackface’ combineert prachtig a...
- Blackface, Orkater's 'Blackface' is niet opzienbarend, wel energiek *** De Volkskrant - recensie 23 maart 2009
door Vincent Kouters “Orkaters ‘Blackface’is niet opzienbarend, wel energiek.” "Een sfeervolle mix van puik uitgevoerde gospels, countrynummers en traditionals." "De energieke performance van de muzikanten en de acteurs zijn genoeg voor een stijlvolle theatershow."
- Blackface, Eclectische 'Blackface' *** De Telegraaf - recensie 23 maart 2009
door E.K. "Van die magische momenten waarin alles lijkt samen te vallen. De scène waarin Tristao en Isabel elkaar voor het eerst terugzien, is bijvoorbeeld van een enorme schoonheid, waarbij spel, tekst, muziek en zang als in een perfecte compositie samenvloeien." "Een zeer vermakelijke, energieke muziektheatervoorstelling."
- Blackface, Blank en zwart in grimmige sfeer van lome banjo's NRC Handelsblad - recensie 21 maart 2009
door Anneriek de Jong "Banjo’s, fiedels en harmonica’s roepen de sfeer op van lome zomers in het zuiden. Blues en gospels vermengen zich met country: in de muziek vermengen de rassen zich pijnloos." "De vorm domineert de inhoud. Toch is Blackface juist door dat vormexperiment interessant genoeg, en door de intense muziek." "Maud Dolsma (Isabel) en Lies Visschedijk (vaders lief) zingen met goe...
- Blackface, Typisch Orkater Algemeen Dagblad - recensie 12 maart 2009
- Spica, Orkater speelt in keuken CJP Magazine - aankondiging 19 september 2008
- Spica, Overdaad verzwakt Orkaters Spica Deadline.nl 18 september 2008
- Spica, Culinaire opera lust voor het oog, maar zwaar verteerbaar Trouw 17 september 2008
- Spica, Culinaire chaos 8Weekly - recensie 13 september 2008
- Spica, ‘Griezelige spookmachine krijgt te net toneelbeeld’ NRC Handelsblad - recensie 13 september 2008
- Spica, Veel ingrediënten zijn nog geen gerecht Parool - recensie 12 september 2008
Een interview met acteur Yorick van Wageningen.
- Spica, De geur van vers bereide gerechten in het theater GPD - recensie 12 september 2008
- Spica, Orkaters 'Spica' zinnenprikkelend maar weinig helder De Telegraaf 12 september 2008
- Spica, Zinnelijke begeerte opgediend in een laffe seksloze productie ** de Volkskrant - recensie 12 september 2008
- Spica, Muziektheater met een snufje kookkunst Haarlems Dagblad - artikel 04 september 2008
Een achtergrond artikel over de voorbereidingen voor Spica.
- Zijde, Intense liefdesgeschiedenis met een flinke rafelrand Trouw - recensie 13 september 2006
door Rinske Wels ‘(…) Ondertussen laaf je je aan de stem van Porgy Franssen en nog meer aan die prachtig poëtische taal van Baricco. Het klankdecor van David Dramm valt maar af en toe op, meestal ondersteunt het juist de taal van het verhaal. 'Zijde' is mooi, melancholisch, mysterieus en intens.’
- Zijde, Porgy Franssen is meesterlijk verteller De Telegraaf - recensie 11 september 2006
door Annet de Jong 'Porgy Franssen kan met minimale middelen geloofwaardig maken dat we heen en weer reizen tussen Frankrijk en Japan. Het simpelweg verplaatsen van een stoel en vertellen dat die tafel en stoel het dorpscafé van Joncour zijn, is al voldoende om je er te wanen.' '(...) het zijn Franssens sterke mimiek, de onverwachte pauzes in zijn vertelling, zijn ingehouden emoties en zijn subti...
- Zijde, Als Franssen spreekt, luister je De Volkskrant - recensie 11 september 2006
door Karin Veraart 'Dramm schreef een vreemde witte muziek en Franssen leidt je lichtvoetig door een wit, zijde-achtig décor, onderwijl vertellend van iets dat in sfeer misschien nog het meest lijkt op een oosters sprookje.' 'Maar als Franssen begint, dan luister je. Anderhalf uur lang, naar bedwelmende zinnen die samen die mooie geschiedenis vormen, een niet aflatende stroom woorden die voeren n...
- Zijde, Een prachtig liefdesverhaal Spits - recensie 11 september 2006
door Patricia Pos ‘(…) Alles bij elkaar een goede voorstelling die bewijst dat Franssen een klasse apart is.’
- Zijde, Franssens solo is delicaat als zijderupseitjes NRC Handelsblad - recensie 09 september 2006
door Wilfred Takken 'Delicaat als zijderupseitjes is deze voorstelling, gedistingeerd, licht en zacht als zijde, en met evenveel gesublimeerde passie als die van Joncour. Inhoud en vorm vallen zo volmaakt samen.' 'David Dramms compositie is op band opgenomen. Het zijn onnadrukkelijke, zich herhalende, laat-romantisch klinkende melodieën, of abstractere oosterse klanken.'
- Novecento, Porgy Franssen, zilveren meesterverteller Haarlems Dagblad - recensie 30 augustus 2004
door Joke Dieben-Frerichs "Niet met de expressieve, imponerende, luidruchtige speelstijl die we zo goed van hem kennen, maar met ingetogen, soms zelfs tastend spel – steeds als het ware met één voet op de rem." "Porgy Franssen toont zich in alle eenvoud de ideale vertolker. Met zijn ietwat hese stem bespeelt hij van meet af aan zijn publiek. Dat zo geboeid luistert dat het, genietend van deze ...
- Novecento, Poëtische monoloog van Porgy Franssen De Telegraaf - recensie 30 augustus 2004
door Marco Weijers "De acteur van Orkater kan gerust zijn. Met de toneelmonoloog ‘Novecento – pianist der oceanen’ heeft hij iets moois in handen: een poëtische vertelling over een virtuoos op het klavier, die enkel speelde met de zee onder zijn kont."
- Novecento, Acteren is niet moeilijk Trouw - interview 30 augustus 2004
door Hans Oranje
- Novecento, Porgy Franssen legt nadruk op schoonheid De Volkskrant - recensie 30 augustus 2004
"Porgy legt nadruk op schoonheid" door Karin Veraart "Op toneel geen live-scheepsorkest zoals je misschien zou verwachten, maar een haast bescheiden rol voor het geluidsdecor van componist David Dramm. Soms klinken jazzy plaatopnames afgewisseld met zachte muziek, dan weer hoor je geroezemoes, stemmen, onweer: gedoe op een schip. Tegen de achterwand gaan lucht en oceaan in blauwe tinten langzaam...
- Hagedissenhuid, Vlakke dialogen bij de cappuccino De Volkskrant - recensie 08 september 2003
door Marian Buijs
- Hagedissenhuid, Huiskamerleed zonder spruitjes De Telegraaf - recensie 08 september 2003
door Peter Liefhebber "Scholten van Aschat is briljant in de korzelige, hulpeloze introvertheid die hij meegeeft aan zijn personage. Porgy Franssen, op zijn best als de bejaarde macho, doet geen duimbreed voor hem onder. Alleen al hun loopjes, als markering van scène wisselingen, zijn in al hun mafheid veelzeggend."
- Hagedissenhuid, Frisse grappen over oude mannetjes NRC Handelsblad - recensie 06 september 2003
door Wilfred Takken "Frisse tekst over oude mannetjes met verassende ingrediënten." "Bij De la Parra zijn de zeventig-plussers geen verburgerlijkte fossielen." "Vooral de onwelriekende schubbenziekte van Richard geeft aanleiding voor veel geestige ruzietjes."
- Rosabelle believe - houdini, Orkater Trouw - aankondiging 05 april 2002
‘Om de wel degelijke sluimerd aanwezige poezie te filteren, moet je je oren en ogen voortdurend op een kiertje zetten. Een beetje scheef zitten, wat laconiek dit muziektheatrale tweeduistergebied ingaan.’
- The prefab four, Voorkeurtheater - Prefab Four NRC Handelsblad - recensie 21 maart 2002
"The Prefab Four is een onweerstaanbaar opwindende komedie, geslaagd op alle niveaus. (.) Allereerst is het een uitbundige verkleedpartij. (.) De strakke band van Van Warmerdam speelt met de juiste sound. (.) Scholten van Aschat schreef een verzameling losse scènes met een anarchistische, absurde inslag (.) Maar het mooiste is de ongrijpbare, surrealistische sfeer."
- The prefab four, De Monkees zijn heerlijk geflipt Het Parool - recensie 15 maart 2002
"Er is in ruim drie uur zo veel te genieten dat het moeilijk is de mooiste momenten te noemen (.). . het is één grote vreugde. (.) Alles is van hoog niveau: de aankleding, het acteren en de muziek van de band van Vincent van Warmerdam, die zowel Monkee-nummers naspeelt als eigen composities laat horen."
- The prefab four, Onbekommerd geloof in de eigen leugen Trouw - aankondiging 13 maart 2002
"... in tekst en spel worden inderdaad absurde, doldwaze avonturen van vier mannen op leeftijd tevoorschijn getoverd. Scholten van Aschats stuk strekt nog verder: de Orkater-troupe weet een atmosfeer boven water te krijgen die tussen zotheid, desolaatheid, kunstig uitgevoerde klungeligheid, grimmigheid en onaangelengde gein dobbert (...) meer plezier aan te beleven dan The Monkees ooit bewerkstell...
- Rosabelle believe - houdini, Jagen op dertigplussers NRC Handelsblad - artikel 20 april 2001