Peter Blok
WERKTE MEE AAN:
Peter Blok
Peter Blok
- De kortste eeuw, Tragisch gemaskerd bal *** Algemeen Dagblad - recensie 20 mei 2005
door Ruud Meijer “De aalgladde bandleider die Scholten van Aschat zelf speelt – de duivel die het uiteindelijk met God op een akkoordje gooit – komt goed uit de verf. Dat geldt ook voor de als paus vermomde oude man, die overtuigend wordt neergezet door Pierre Bokma.”
- De kortste eeuw, "Dit is wat ik altijd al wilde" Tina de Bruin De Telegraaf - interview 06 mei 2005
door Esther Kleuver
- De kortste eeuw, De kortste eeuw NRC Handelsblad - recensie 04 mei 2005
- De kortste eeuw, Het belooft heel wat te worden Het Parool - interview 30 april 2005
door Maartje den Breejen
- Het pianomeer, Aangenaam absurd liefdesdrama Barnas is intrigerende puzzel De Volkskrant - recensie 18 september 2004
door Marian Buijs "Het is bewonderenswaardig hoe trefzeker de actrices dat zingen, meestal ook nog a capella. Met minimale pianobegeleiding vertolken ze de muziek van Vincent van Warmerdam waarin het voortdurend aanwezige water als het ware hoorbaar wordt." "De tekst is van Maria Barnas. Dichterlijke zinnen wisselt ze geestig af met huis,-tuin-en keukentaal." "Het lijken stukken van een legpuzzel...
- Het pianomeer, Liefdesduel om dichter-monster Shelley NRC Handelsblad - recensie 17 september 2004
door Kester Freriks "In de reeks muziektheater voorstellingen van Orkater, (…), vormt Het Pianomeer de meest intieme." "De pianomuziek, gecomponeerd door Vincent van Warmerdam, sluit op fraaie wijze, cantabile, aan bij de liefdesstrijd. We kunnen er een vleug Chopin of Liszt in herkennen, in elk geval muziek gespeeld uit het hart."
- Hoe mozart casanova sloeg, Uitbundig lustspel van liefde en desillusie Het Financieele Dagblad - recensie 24 april 2004
door Hana Bobkova ‘Met Hoe Mozart Casanova Sloeg zoekt Orkater een verbinding tussen amusement en serieus theater. Het resultaat is een waar lustspel voor oor en oog.’
- Hoe mozart casanova sloeg, Orkater zorgt voor dynamisch en rusteloos muziektheater Spits - recensie 05 april 2004
door Sanne Wiltink ‘Een overweldigend geheel van muziek, tekst, decor, kostuums en spel in anderhalf uur. (…) Hoe Mozart Casanova sloeg is geen toneelstuk meer; het is een musicalachtig spel geworden waarin alle zintuigen worden geprikkeld.’
- Hoe mozart casanova sloeg, Casanova in een schuimtaart met snelle grappen NRC Handelsblad - recensie 03 april 2004
door Wilfred Takken
- Hoe mozart casanova sloeg, Van rommelige opera naar vrolijk feestje Trouw - recensie 03 april 2004
door Hans Oranje
- Hoe mozart casanova sloeg, Orkater maakt het zichzelf moeilijk Het Parool - recensie 02 april 2004
door Maartje den Breejen
- Hoe mozart casanova sloeg, Lang leve de underdog! Interview schrijver Louis Ferron De Volkskrant - interview 01 april 2004
door Hein Janssen
- Rosabelle believe - houdini, Orkater Trouw - aankondiging 05 april 2002
‘Om de wel degelijke sluimerd aanwezige poezie te filteren, moet je je oren en ogen voortdurend op een kiertje zetten. Een beetje scheef zitten, wat laconiek dit muziektheatrale tweeduistergebied ingaan.’
- The prefab four, Voorkeurtheater - Prefab Four NRC Handelsblad - recensie 21 maart 2002
"The Prefab Four is een onweerstaanbaar opwindende komedie, geslaagd op alle niveaus. (.) Allereerst is het een uitbundige verkleedpartij. (.) De strakke band van Van Warmerdam speelt met de juiste sound. (.) Scholten van Aschat schreef een verzameling losse scènes met een anarchistische, absurde inslag (.) Maar het mooiste is de ongrijpbare, surrealistische sfeer."
- The prefab four, De Monkees zijn heerlijk geflipt Het Parool - recensie 15 maart 2002
"Er is in ruim drie uur zo veel te genieten dat het moeilijk is de mooiste momenten te noemen (.). . het is één grote vreugde. (.) Alles is van hoog niveau: de aankleding, het acteren en de muziek van de band van Vincent van Warmerdam, die zowel Monkee-nummers naspeelt als eigen composities laat horen."
- The prefab four, Onbekommerd geloof in de eigen leugen Trouw - aankondiging 13 maart 2002
"... in tekst en spel worden inderdaad absurde, doldwaze avonturen van vier mannen op leeftijd tevoorschijn getoverd. Scholten van Aschats stuk strekt nog verder: de Orkater-troupe weet een atmosfeer boven water te krijgen die tussen zotheid, desolaatheid, kunstig uitgevoerde klungeligheid, grimmigheid en onaangelengde gein dobbert (...) meer plezier aan te beleven dan The Monkees ooit bewerkstell...
- Rosabelle believe - houdini, Jagen op dertigplussers NRC Handelsblad - artikel 20 april 2001