SPELER

Peer Wittenbols

WERKTE MEE AAN:

IN DE PERS

Peer Wittenbols

  •  Donna Donna, Oude haat maakt plaats voor nieuwe ★★★★ Het Parool - recensie 12 december 2016

    “Toneelschrijver Peer Wittenbols schreef een ijzersterk portret (..) met zijn rauw-poëtische zinnen in alledaagse setting.” “Bitse dialogen, wonderschone, beschrijvende monologen, vuile taal. Vol op de emotie maar met precies genoeg goede grappen.” “vooral Alink fascineerde: ze heeft iets onafs in haar spel, soms haast lomp, zoals ze zwelgt in haar verdriet. Het maakt haar menselijk, en...

  •  Donna Donna, Roerend kwikzilver en mix van rauwe rouw en muzikale theatertaal ★★★★★ Trouw - recensie 14 november 2016

    “En een juweel van een voorstelling, die je met een weldadig gevoel voor de kern van scheef getrokken verhoudingen door de ellende heen loodst. “ “Het is, met de juiste mensen bij elkaar gezocht in een op en top muzikale ambiance, Orkater op zijn best.” “Wittenbols, Lidwien Roothaan en het alerte muziektrio van Martin Fondse hebben met elkaar een muzikale theatertaal gecreëerd die sensi...

  •  Donna Donna, Beeldschone muzikale troostpoëzie ★★★★ De Telegraaf - recensie 11 november 2016

    “Regisseuse Lidwien Roothaan heeft er een vloeiend geheel van gesmeed, waarbij tekst, beweging en livemuziek (gespeeld door Martin Fondse, Morris Kliphuis, Dirk-Peter Kölsch) volledig samensmelten, mede ook dankzij sterk spel van zowel Alink, als Altink en Marks” “Het beeldschone Donna Donna toont maar weer eens aan dat het doodzonde zou zijn als dit muziektheatergezelschap zou verdwijnen....

  •  Donna Donna, Een naakt poëtisch portret over de rauwheid van rouw en de tactloosheid van troost ★★★★ De Volkskrant - recensie 11 november 2016

    “Orkater presenteert met Donna Donna een naakt, poëtisch portret over de rauwheid van rouw en tactloosheid van troost.” “Peer Wittenbols is prachtig op dreef met uitspraken waarin geëmotioneerde vrouwen even menselijk als bot kunnen zijn.” "Drie mannen maken muziek: ze krassen, trommelen, trompetteren en rekken tonen op. Niet om te troosten - onmogelijk. Wel om Donna Donna op te tillen...

  •  Donna Donna, Donna Donna is een typische poëtische Orkaterproductie NoordHollands Dagblad - recensie 11 november 2016

    “een liefdevolle, ontroerende en heel geestige voorstelling.” “Yara Alink speelt overtuigend de titelrol: ontredderd en kinderlijk in haar wanhoop, mooi in haar eenzaamheid en oprechtheid en uiteindelijk ook sterk in haar vertrouwen in de liefde.” “Wittenbols is meester in het schetsen van ongemakkelijke situaties en van dialogen die de pijnplekken precies blootleggen”  “Het is een ...

  •  Donna Donna, Meeslepend proces van onpeilbaar verdriet ★★★★ Theaterkrant - recensie 10 november 2016

    "meeslepende muziektheatervoorstelling Donna Donna van Orkater." "Alles aan Donna Donna klopt. En vooral ook de muziek van componist en toetsenist Martin Fondse, blazer en toetsenist Morris Kliphuis en slagwerker Dirk-Peter Kölsch klopt. Hun composities verlopen van jazzy naar pop, van ijl en dromerig naar luid." "Rondtollend door de ruimte met de muziek als drijvende kracht, symboliseren de ...

  •  Donna Donna, Sterk samenspel in overvol Donna Donna van Orkater ★★★ Scènes - recensie 10 november 2016

    “Yara Alink speelt Donna overtuigend kinderlijk en is in goed gezelschap van actrices Lieke-Rosa Altink en Ria Marks, maar ook van prachtmusici” “de muziek is een beetje pop maar merendeels jazzy, waarbij vooral Kliphuis imponeert met zijn warme blaasklanken.” “De regie van Lidwien Roothaan is sterk gestileerd met veel beweging met een als altijd sterke Marks die fraai dansend diagonale ...

  •  Donna Donna, Onder druk van het lot laten we soms lelijke kanten zien KW Theaterpromotie - interview 07 november 2016

    Peer Wittenbols: "De mensen in mijn stukken gaan niet ten onder, maar krijgen het wel hard te verduren. Ik wil laten zien hoe ze, samen met anderen, het tij trachten te keren en er ghet beste van proberen te maken," "In Donna Donna is er veel ruimte voor muziek en mime. Dat vraagt een andere manier van schrijven. Je moet als auteur hiaten laten vallen voor wat er met muziek of beweging verbeeld ka...