SPELER

Nita Kersten

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Nita Kersten

  • Mounir Raji

NIEUWS

IN DE PERS

Nita Kersten

  •  Hatta & De Kom, Vrijheidstrijders van hun eigen verhaal ⭐️⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 07 mei 2018

    "Regisseur Nita Kersten heeft hen de ruimte gegeven om recht uit het hart te vertellen, elk in hun eigen speelstijl. Verwey is hartelijk en warm, met steeds een charmant grapje klaar. Pichel is gereserveerder, gebruikt minder woorden. ‘Spreken is zilver, maar zwijgen is Indonesisch’, legt ze uit. Door haar spel sluimert het onuitgesproken, maar nooit uitgewiste trauma van een hele Nederlandse ...

  •  Hatta & De Kom, Herkenning en erkenning op 4 mei Het Grote Recensieboek - recensie 06 mei 2018

    "Mohammed Hatta en Anton de Kom krijgen vorm door indrukwekkend en tegelijkertijd licht spel van Francesca Pichel (Hatta) en Dionne Verwey (De Kom). De voorstelling, zo werd ons verteld, is in zeer korte tijd gemaakt. Maar het zit zo ontzettend goed in elkaar."  "Orkater/Sir Duke maakt met Hatta & De Kom een rake voorstelling over erkenning van een gezamenlijk verleden. De voorstelling beschr...

  •  Hatta & De Kom, Podcastrecensie door Luc de Groen Theaterkrant - recensie 05 mei 2018

    Luister hier de hele podcastrecensie met publieksreacties.

  •  Hatta & De Kom, De Reismicrofoon VPRO Nooit meer Slapen - reportage 04 mei 2018

    In de rubriek 'De Reismicrofoon' volgt het radioprogramma elke week iemand in de laatste dagen voor zijn of haar werk officieel het daglicht ziet. Nita Kersten studeerde in 2010 af aan de Theaterschool Amsterdam. Nita maakt theatervoorstellingen die meestal op een bijzondere manier een verbinding aangaan met de samenleving. Bij de Theaterstraat maakte ze in een co-regie met Anne Maike Mertens 'BRE...

  •  De Blackout van '77, (On)zichtbaar The Cultural Lifestyle - recensie 20 november 2017

    “De hele voorstelling zit vol met invloedrijke zwarte mensen: bijvoorbeeld de sporters Tommie Smith en John Carlos met de Black power salute en Black Panthers die streden voor gelijkheid en nog veel, veel meer verwijzingen. Mensen die zich uit de onzichtbaarheid vochten en gezien werden. (..) Als ik thuiskom, wil ik alleen maar meer van dit verhaal.” "Tegelijkertijd blijf ik door de poëtische...

  •  De Blackout van '77, Bij het slotbeeld zwijgt de muziek. RiRoRecensies - recensie 18 november 2017

    "Muzikaal is De Blackout van '77 vooral voor liefhebbers van soul en funk een voorstelling om je vingers bij af te likken." Lees hier de hele recensie. 

  •  The Blackout of '77, Seizoensfavorieten van Luuk Verpaalen Vermelding Theatermaker 11 september 2017

    recensent Luuk Verpaalen kiest Sir Duke in lijst seizoensfavorieten van de Theatermaker.

  •  De Blackout van '77, Na nasleep van een stroomstoring De Leeuwarder Courant - recensie 19 juni 2017

    Dus gaat het van Amina's jonge jaren in het diepe, behoudende zuiden naar Chicago, waar talloos veel zwarten vanuit die streek terecht kwamen, en naar New York. Discriminatie, burgerrechten, Amina's eigen ontwikkeling, Black Panthers met hun coole baretten, de moorden op de Kennedys, Martin Luther King en Malcolm X, de pogingen van het blanke establishment van "de grootste krant van New York"om ha...

  •  De Blackout van '77, Adembenemende chaos op Oerol Het Parool - recensie 17 juni 2017

    "In deze voorstelling is bijna elke overgang origineel, alles is van een hoog niveau, inclusief zinnen die hun effect niet missen." "De spelers spreken het publiek aan als "Amina". Zo leren we via de woorden van anderen een meisje kennen dat opgroeit in een wereld van haat en racisme, dat het schrijven ontdekt als redmiddel om het leven aan te kunnen."  

  •  De Blackout van '77, De swingende Nieuwkomers van Orkater laten zien dat alles gekleurd is ★★★★ De Volkskrant - recensie 16 juni 2017

    "De swingend zingende Nieuwkomers van Orkater laten dat knap zien in De Blackout van '77, fragmentarisch opgebouwd rond gedachten van een jonge zwarte schrijfster. Ze laten zien dat alles gekleurd is: politiek, verwachtingen, ambities."

  •  De Blackout van '77, Theaterfestival Oerol verkleurt langzaam maar zeker De Volkskrant - recensie 15 juni 2017

  •  De Blackout van '77, Mooi eerbetoon aan zwarte Amerikaanse helden ★★★★ Scènes - recensie 12 juni 2017

    "De jonge zwarte schijfster Amina gaat op zoek naar haar verleden en componeert haar levensverhaal. Dat relaas wordt op fraaie wijze doorsneden met zwarte muziek, van blues tot soul, gospel en funk." "De Blackout van 77 dendert door als een trein, waarbij tekstfragmenten worden afgewisseld met fantastisch gezongen nummers met relevante teksten" Lees hier de hele recensie

  •  De Blackout van '77, De 36ste Oerol op Terschelling staat bol van 'kleur bekennen' De Volkskrant - recensie 12 juni 2017

    "De Nieuwkomers van Orkater reconstrueren met lekkere funk, blues en a-capellazang een zwarte Amerikaanse geschiedenis over rassenscheiding, tijdens een grote stroomstoring in New York, in 1977"

  •  De Blackout van '77, Matthijs van Nieuwkerk over De Blackout van '77 Opium op Oerol 12 juni 2017

    Matthijs van Nieuwkerk: "ik heb geboft met deze voorstelling, het swingt de pan uit, waanzinnig goede muziek." Zie het hele fragment hier terug.

  •  De Blackout van '77, Levensweg vol zwarte muziek Scenes - interview 01 juni 2017

    Nita: 'We vertellen het verhaal van een jonge vrouw die op dat moment in de subway zit. Iedereen vlucht alle kanten op, plunderingen, stad in chaos. Zij blijft zitten, Juist die stilte en die duisternis geven haar de kans om te onderzoeken wie ze is, zonder keurende blikken van anderen. Van daaruit maken we een reis langs alle momenten die haar identiteit bepaald hebben.' 'Als ik mensen vertel dat...