SPELER

Maartje van de Wetering

Maartje van de Wetering studeerde in 2008 af aan de Amsterdamse Toneelschool&Kleinkunstacademie. Vrijwel meteen na haar afstuderen werd zij door artistiek leider Ola Mafaalani gevraagd zich aan te sluiten bij het vaste ensemble van het Noord Nederlands Toneel in Groningen. In haar jaren bij het NNT heeft Maartje verschillende mooie rollen gespeeld in voorstellingen als o.a. Medea, Elf Minuten, Salomé, Hamlet, Oresteia en Fellini. Hoge ogen gooide ze met haar vertolking van de titelrol in Alice in Wonderland in regie van Ko van den Bosch. In september 2015 heeft Maartje na Shakespeare's Much Ado About Nothing, een co-productie van het Noord Nederlands Toneel en Het Amsterdamse Bostheater, afscheid genomen van het Noord Nederlands Toneel en besloten verder te gaan als freelance actrice. Zij was te zien in de reprise van Ivo van Hove's Scènes uit een Huwelijk bij Toneelgroep Amsterdam en in de muzikale familievoorstelling De Pindakaasprins bij Orkater in regie van Ria Marks. Onlangs ging de voorstelling Face to Face van aanstormend regietalent Liliane Brakema in première, waarin Maartje de hoofdrol van psychiater Jenny vertolkt.

Maartje speelde in verschillende films. Zij was te zien in de thriller Daglicht van Diederik van Rooijen en ze speelde in de romantische komedie Mannenharten 2 in regie van Mark de Cloe. In 2017 verschenen er twee films met Maartje in de bioscoop: Ron Goossens, Low-budget Stuntman van Steffen Haars en Flip van der Kuil en de zeer goed ontvangen arthouse film Waldstille van regisseur Martijn Maria Smits.

Op televisie was Maartje regelmatig te zien in series als Divorce en Celblok H. Sinds januari 2016 vertolkt zij de rol van Esther Weegereef in de nieuwe politieserie Flikken Rotterdam, waarvan in de zomer van 2017 het tweede seizoen zal worden opgenomen.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Maartje van de Wetering

  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Maartje van de Wetering

  •  Lost in the Greenhouse, Kranteberjocht as boarne foar muzykteater De Moanne - recensie 26 april 2018

    ‘Der is beweech, der is dûns en it ferhaal mei dan syn dramatyske kanten ha, der sit de nedige humor yn. […] De fiifde stjer dy’t mist yn de LC-resinsje krijt it stik der by dizzen by.’ Er is vertier, er is dans en het verhaal mag dan zijn dramatische kanten hebben, er zit de nodige humor in. […] De vijfde ster die mistte in de LC-recensie krijgt de voorstelling er bij deze bij. ‘En w...

  •  Lost in the Greenhouse, De inviduele tragedies van tomatenplukkers ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 26 april 2018

    "Het decor is overweldigend." "Het begint al direct in de openingsscène als Van de Wetering, ondersteund door een uitstekende band, in een sensueel lied paprika’s, tomaten en komkommers mag aanprijzen. Wat is zij toch een geweldige zangeres en wat horen we haar toch veel te weinig zingen! Het ‘sappige vruchtvlees’ uit het lied spat werkelijk in het rond." "Lost in the Greenhouse haalt zo ...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse Romeo met Friese Julia in een tomatenkas ⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 26 april 2018

    “De scènes in het door Titus Tiel Groenestege en Geert Lageveen geschreven script worden door een band van muziek voorzien en zijn door Groenestege, die ook de regie doet, aantrekkelijk snel gemonteerd. Het tempo zit er goed in, met vurig spel van de acteurs en muziek die de voorstelling een filmische kwaliteit geeft.” “Het gemeenschapsgevoel dat de voorstelling hierbij uitdraagt, is van gr...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse tragedie in de kas overtuigt Van Wadt Tot Stadt - recensie 24 april 2018

    "Orkater zorgt voor een mooi contrast: wervelende massascenes, afgewisseld met van emotie doorspekte dialogen, uiteindelijk uitmondend in een overvalst Romeo & Julia-drama." "Wojtek wordt even overtuigend gespeeld door Peter Jakubow. Je voelt zijn ondergang, de heimwee en het liefdesverdriet, nadat Klaske naar Spanje vertrekt." "Maartje van de Wetering is als een wervelwind, die zelfs de blade...

  •  Lost in the Greenhouse, 'Lost in the Greenhouse': zoet feestje mist statement Friesch Dagblad - recensie 21 april 2018

    "Want dat is Lost in the Greenhouse: een feestje om naar te kijken voor iedereen. Vol kleuren, geuren en opzwepende muziek. Zoetgedrenkt in het dramatische liefdesverhaal van Romeo en Julia, met sociaal-dramatische sporen van Bertlot Brecht op flarden van muziek van Kurt Weill en met Woyzeck als ondertoon voor een maatschappelijk antwoord, kan Lost in the Greenhouse zich naadloos meten met muzi...

  •  Lost in the Greenhouse, Orkater brengt drama van groot formaat ⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant - recensie 20 april 2018

    "Al die personages en lijntjes worden bij elkaar gehouden door een flitsende voorstelling met schitterende muziek en inventieve bewegingspatronen, waar ook een aantal figuranten een belangrijk aandeel aan hebben." Eindelijk komen de Friese wereldeconomie en het noodlot van die onbeduidende jongen die zo graag ontwerper had willen worden dan toch samen. Ik zal eraan denken als ik weer een paprika o...

  •  Lost in the Greenhouse, 'Liefde is ook doodeng' De Vrouw - Interview Maartje van de Wetering 09 april 2018

    Ze heeft een frisse, open uitstraling - haar nieuwe rol als hartveroverende plattelandsdochter snap je direct. Maartje: "Ja ik kom uit Brabant en van mijn veertiende tot mijn zestiende heb ik fruit geplukt." 

  •  Lost in the Greenhouse, Wojtek ♥ Klaske 2018 - Glossy 11 december 2017

    Lageveen: Lost in the Greenhouse gaat over ontworteling, over mensen die hun beroep niet in hun eigen land kunnen uitoefenen. Die op hun vrije zondag op de dijk rondlopen, naar de Waddenzee kijken en ontheemd zijn."  

  •  De PindakaasPrins, In familievoorstelling 'De Pindakaasprins' regent het altijd NRC Handelsblad, interview 28 januari 2016

    'Er zit bijna veertig minuten muziek in de voorstelling, die ruim een uur duurt. Rameau is te horen, net als de bijna twintigste-eeuws klinkende opening uit Les Elément van jean-Féry Rebel. Maar er klinkt ook nieuwe muziek, composities van hoofdrolspeler Erik van der Horst. Op het toneel liggen twee gitaren." "Het is een familievoorstelling, benadrukken de makers. Het verschil? "we willen dat he...

  •  De PindakaasPrins, Holland Baroque: crowdfunden voor talent blog, voordekunst 28 januari 2016

    “Waarom ik zo van barok hou?”, vervolgt Steenbrink. “Wat een moeilijke vraag. Dat is bijna als vragen waarom iemand in god gelooft.” Het is duidelijk dat barok door Steenbrinks aderen stroomt. “Ik heb me bij deze muziek altijd als een vis in het water gevoeld.” Ze leerde de muziek al op jonge leeftijd kennen en was meteen gegrepen. “Barok zit in mijn natuur. Bij deze muziek voel ik w...

  •  De PindakaasPrins, De PindakaasPrins, Muzikaal sprookje Aankondiging, Telegraaf 23 januari 2016

    "Holland Baroque, Orkater en Oorkaan zijn een unieke samenwerking aangegaan vanuit de gezamenlijke wens het jonge publiek een 'muzikale en multidisciplinaire reis' te laten ervaren, waarbij de tegenstellingen, maar vooral de verrassende overeenkomsten tussen de hedendaagse (rock en pop)muziek en de eeuwenoude barokmuziek centraal staan."