MAKER

Leopold Witte

Leopold Witte (Haarlem, 1959) verwierf landelijke bekendheid door zijn rol in de komische dramaserie Gooische Vrouwen, waarin hij Evert Lodewijkx speelt. Zijn acteercarrière begon echter al tientallen jaren eerder. In 1985 studeerde hij af aan de Toneelschool in Amsterdam. Vervolgens werkte hij onder andere bij het RO-theater en Het Nationale Toneel. 

Sinds 1995 is Witte als freelancer betrokken bij Orkater. Met onder anderen Geert Lageveen en Beppe Costa maakt hij succesvolle voorstellingen, waaronder Battling Siki (1998), Conijn van Olland (2000), Kamp Holland (2008), Alice in Wonderland (2010), Hans en Grietje (2014), Amsterdammers (2014), 237 Redenen voor Seks (2011 en 2013), Lutine (2015) en 237 redenen om door te gaan (2017).

Witte speelde ook in de films: Ventoux, Waterboys en Dorst. Daarnaast is hij lid van het theatergezelschap: De Verleiders en speelt mee in de televisieseries: Dokter Deen en Nieuwe Buren.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Leopold Witte

  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Kim VanBesien
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Leopold Witte

  •  237 redenen om door te gaan, Theatrale bezinning op de dood die ooit komen gaat Friesch Dagblad - interview 18 maart 2019

    "De filosofische vraag wat voor zin het leven heeft, echoot door de zaal." "De voorstelling is verhalend sterk en dwingt je tot bezinning op wat ooit komen gaat."

  •  237 redenen om door te gaan, "Na dit leven is het klaar. Dat vind ik ook een fijne gedachte. dat het ophoudt" De Margriet - interview 12 februari 2019

    Leopold Witte: "Ik houd een warm pleidooi om in het dagelijks leven meer over de dood te praten."

  •  237 redenen om door te gaan, Onsterfelijk voor één dag Gesprek met Stine Jensen, Leopold Witte en Geert Lageveen - Zin Magazine 31 januari 2019

    Leopold: "Ik werk samen met Geert. In mijn eentje zou ik aan twijfel ten onder gaan."  Geert: "De dood heeft inderdaad een grote plek gekregen in onze tweede voorstelling maar toen Leopold voorstelde om de show 237 redenen om dood te gaan te noemen, ben ik ervoor gaan liggen. Dat vond ik de goden verzoeken." 

  •  237 redenen om door te gaan, Een lekker stukje mandelen Leopold Witte in Volkskrant Magazine 31 januari 2019

    "Vertrekpunt du jour is De Boshalte, een soort buitenbar aan de rand van het Amsterdamse Bos die wordt gerund door goede vrienden en na de cappucino met kokosmakroon mogen ze wel in actie komen, want er staan pas 398 stappen op de teller." 

  •  237 redenen om door te gaan, Wéér een briljantje ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant & Dagblad van het Noorden - recensie 15 oktober 2018

    "Geert Lageveen en Leopold Witte scheppen hun eigen autonomie, maar in het samenspel horen ze organisch bij elkaar. Zo’n schitterend naturel tref je sporadisch aan en gooi je niet weg." "Dat lijkt verdacht sterk op feelgood-theater. Wat het niet is, omdat ze als vertellers ervaringen versluieren met oergezellige muziek van hun overleden helden en leeftijdgenoten. Een geweldige vondst."  

  •  237 redenen om door te gaan, 237 redenen om door (of dood) te gaan Het Grote Recensieboek - recensie 01 oktober 2018

    "Het spel is ijzersterk en de mix van humor, muziek, hier en daar een dansje, en een hoop discussies maken het een zeer vermakelijke voorstelling."  Klik hier om de hele recensie te lezen. 

  •  De onzichtbare man, Michiel Voet - De Onzichtbare Man Scènes - aankondiging 14 september 2018

    'Hit uit 2014 van Michiel Voet. Door slecht weer op Oerol werd het vorig jaar toevallig de openingsvoorstelling. Allemaal bobo's, de een vond het nog mooier dan de ander. Tot nu toe is het alleen op locatie te zien geweest maar deze voorstelling is zowel in tekst als in beeld zo sterk dat het ook in een theaterzaal kan.' - Marc van Warmerdam in Scènes 

  •  237 redenen om door te gaan, Leopold Witte: liefst anoniem NoordHollands Dagblad - interview 28 mei 2018

    "We maken het zo persoonlijk mogelijk. Juist als je heel persoonlijk bent, wordt het heel algemeen. Dat klinkt misschien tegenstrijdig. Maar als ik mijn diepste zielenroerselen breng op dat toneel, over seks en over doodgaan, dan voelt iedereen zich aangesproken."

  •  Lost in the Greenhouse, De inviduele tragedies van tomatenplukkers ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 26 april 2018

    "Het decor is overweldigend." "Het begint al direct in de openingsscène als Van de Wetering, ondersteund door een uitstekende band, in een sensueel lied paprika’s, tomaten en komkommers mag aanprijzen. Wat is zij toch een geweldige zangeres en wat horen we haar toch veel te weinig zingen! Het ‘sappige vruchtvlees’ uit het lied spat werkelijk in het rond." "Lost in the Greenhouse haalt zo ...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse Romeo met Friese Julia in een tomatenkas ⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 26 april 2018

    “De scènes in het door Titus Tiel Groenestege en Geert Lageveen geschreven script worden door een band van muziek voorzien en zijn door Groenestege, die ook de regie doet, aantrekkelijk snel gemonteerd. Het tempo zit er goed in, met vurig spel van de acteurs en muziek die de voorstelling een filmische kwaliteit geeft.” “Het gemeenschapsgevoel dat de voorstelling hierbij uitdraagt, is van gr...

  •  Lost in the Greenhouse, Kranteberjocht as boarne foar muzykteater De Moanne - recensie 26 april 2018

    ‘Der is beweech, der is dûns en it ferhaal mei dan syn dramatyske kanten ha, der sit de nedige humor yn. […] De fiifde stjer dy’t mist yn de LC-resinsje krijt it stik der by dizzen by.’ Er is vertier, er is dans en het verhaal mag dan zijn dramatische kanten hebben, er zit de nodige humor in. […] De vijfde ster die mistte in de LC-recensie krijgt de voorstelling er bij deze bij. ‘En w...

  •  Lost in the Greenhouse, 'Lost in the Greenhouse': zoet feestje mist statement Friesch Dagblad - recensie 21 april 2018

    "Want dat is Lost in the Greenhouse: een feestje om naar te kijken voor iedereen. Vol kleuren, geuren en opzwepende muziek. Zoetgedrenkt in het dramatische liefdesverhaal van Romeo en Julia, met sociaal-dramatische sporen van Bertlot Brecht op flarden van muziek van Kurt Weill en met Woyzeck als ondertoon voor een maatschappelijk antwoord, kan Lost in the Greenhouse zich naadloos meten met muzi...

  •  Lost in the Greenhouse, Orkater brengt drama van groot formaat ⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant - recensie 20 april 2018

    "Al die personages en lijntjes worden bij elkaar gehouden door een flitsende voorstelling met schitterende muziek en inventieve bewegingspatronen, waar ook een aantal figuranten een belangrijk aandeel aan hebben." Eindelijk komen de Friese wereldeconomie en het noodlot van die onbeduidende jongen die zo graag ontwerper had willen worden dan toch samen. Ik zal eraan denken als ik weer een paprika o...

  •  237 reasons to carry on, Lowlands programma 2017 Nrc Next - aankondiging 28 juli 2017

    Orkaterveteranen Leopold Witte en Geert Lageveen spelen op Lowlands reprises van twee van hun seccesverhalen: '237 redenen voor seks', waarin ze hun punt maken op basis van hun platencollectie, en '237 redenen om door te gaan', waarin ze de balans opmaken van hun leven, met de onontkoombare aftakeling in zicht. Dat zijn met elkaar 474 redenen om te gaan kijken. 

  •  237 redenen om door te gaan - Lunchtheater, Een intiem, confronterend, ontnuchterend en bovendien zeer geestig portret Theaterinspiratie - recensie 26 februari 2017

    "Een intiem, confronterend, ontnuchterend en bovendien zeer geestig portret van twee mannen die ofwel de dood omarmen als deel van het leven of deze juist willen bezweren door allerlei doelen te stellen." "De voorstelling heeft in wezen niets en tegelijkertijd alles met dood te maken. Ze spelen ermee, schuren ertegen aan en vragen zich af wat het betekent." "De voorstelling swingt van begin tot ei...

  •  237 reasons to carry on, Feelgood voorstelling over de dood ⭐️⭐️⭐️⭐️½ 8weekly - recensie 26 februari 2017

    "In deze “two man show” wordt het persoonlijke universeel, lach je om de dood, huil je om de levenden en kom je als herboren de zaal uit." "Het gaat snel, er komen veel sterke grappen en oneliners voorbij en er zijn mooie momenten die ontroeren." "Veel in deze vitale en vitaliserende lunchvoorstelling vormt een paradox. Er wordt constant op verfrissende wijze gespot met oud worden en de dood."...

  •  237 reasons to carry on, Humor houdt de dood op afstand ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 17 februari 2017

    "Alles aan deze voorstelling klopt. De teksten van Geert Lageveen en Leopold Witte zijn beurtelings hartverwarmend, scherp, vilein, grappig en gemeen, in een mix die werkt. De acteurs zijn extreem aan elkaar gewaagd, vullen elkaar aan waar dat moet en staan haaks op elkaar als dat beter werkt."  "Zelfs wanneer het verhaal een dramatische wending neemt, is het nog altijd geestig, herkenbaar en gev...

  •  237 reasons to carry on, De optimist, de melancholicus en de dood ⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 14 februari 2017

    “De melancholicus versus de optimist” "Losjes associëren de twee rond het thema, terwijl ze plaatjes draaien van overleden helden en leeftijdgenoten. " "Mooi is wel de kentering richting het eind, als melancholicus Witte wel erg zelfgenoegzaam blijkt te zwelgen in het sentiment, zonder werkelijk geraakt te worden, en Lageveen onder al zijn bravoure juist een kwetsbaar, doodsbang jongetje blij...

  •  237 reasons to carry on, Twee Orkatermannen praten over de dood, lekkere muziek erbij. Oké het is een formule, maar wel een leuke. ⭐️⭐️⭐️ De Volkskrant - recensie 14 februari 2017

    "Samen geven ze een mooi beeld van hun levensfase: heet dit herfst, of is het al winter?" " Je bent niet meer jong, je wilt nog steeds van alles, maar de doodsangst dringt zich steeds vaker op. En toch weet het stel er een positieve draai aan te geven"  

  •  237 reasons to carry on, Het leven vieren dankzij de dood ⭐️⭐️⭐️⭐️ Scènes - recensie 14 februari 2017

    "Het is feelgoodtheater in optima forma, zonder dat het te oppervlakkig wordt. Dat is knap en maakt dat je van de eerste tot en met de laatste minuut meeleeft met wat de acteurs vertellen. Rode draad is de tegenstelling tussen Geert die volop van het leven geniet en Leopold die het memento mori vertegenwoordigt." "237 redenen om door te gaan is door het nadenken over de dood, een ode aan het leve...

  •  237 reasons to carry on, Steggelen over de dood ⭐️⭐️⭐️⭐️ Het Parool - recensie 13 februari 2017

    "Regisseur Michiel de Regt laat de twee doen waar ze goed in zijn: een theatrale versie spelen van zichzelf. Geestige en vileine speldenprikjes delen ze uit, die even snel weer met de mantel der vriendschap worden bedekt." "De maffe dansjes, de pseudo-autobiografische inhoud, de haast cabarateske performance - qua vorm bleef veel van het goede van de vorige voorstelling behouden, inhoudelijk voegd...

  •  237 redenen om door te gaan - Lunchtheater, Feelgood met rouw randje. Interview met Geert Lageveen & Leopold Witte 05 februari 2017

    Leopold: "Langzaam begon bij mij te dagen dat we bij een veel groter vraagstuk waren beland. Dat we daar een nieuwe voorstelling over moesten maken: ons leven als vijftigplusser." Geert: "Ja, we kijken uit over een zee van zorgeloosheid en vrijheid, maar wel in het licht van een in de verte naderende dood. Het is feelgood met een rouwrand." "Al onze vrienden worstelen met deze existentiële vragen...

  •  237 redenen om door te gaan - Lunchtheater, Leopold Witte over zijn rollen, zijn vriendschap met Geert en 237 redenen om door te gaan Het Parool - interview Leopold Witte 26 november 2016

    “Veel voorstellingen die ik bij Orkater heb gemaakt, zijn het resultaat van een journalistieke zoekvorm. (…) Het heeft mooie voorstellingen opgeleverd met grote actualiteitswaarde.” “We hebben een enorme klap gekregen nu de landelijke subsidie wordt ingetrokken. Totaal onverwacht. Ongelooflijk dat ze niet zien wat Orkater doet. Orkater maakt nieuw repertoire, leidt zo veel mensen op, is al...

  •  De onzichtbare man, Vluchteling als held in De onzichtbare man ★★★★ Scènes - recensie 15 juli 2016

    "Er volgt een fascinerend spel met waarheid en leugens, waarbij het perspectief voortdurend kantelt." " Er zijn de laatste jaren veel voorstellingen gemaakt over vluchtelingen. De onzichtbare man, gemaakt in 2014, onderscheidt zich doordat Ramtani geen moment zielig is of mededogen zoekt. Integendeel, hij straalt een stoere eigenzinnigheid uit waarmee hij respect afdwingt." "Feiten en fictie lijk...

  •  237 redenen voor seks, 237 redenen voor seks? 237 redenen om deze voorstelling te zien! Frontview magazine BE, recensie 13 januari 2016

    237 redenen voor seks in Belgie Lees hier 

  •  Lutine, Schatzoeken Vriendenkrant Oerol - artikel 29 september 2015

    "Orkater heeft er een meeslepende voorstelling van gemaakt die alleen tijdens Oerol te beleven was. Deze unieke setting is typerend voor Oerol. Theaterproducties van hoge artistieke kwaliteit tonen de geschiedenis van ons eiland en worden voor je afgespeeld in een adembenemend decor. Dat is het goud van Oerol! "

  •  Dead End, Each Summer, theater fans descend on an unspoiled Dutch island The Washington Post - Artikel 28 september 2015

    Diane Daniel over Dead End: " Not far from an actual fisherman, an actor, playing a fresh-off-the-boat refugee, zigzagged from the shore toward the audience. What followed was a haunting, percussion-fueled duel between the panting immigrant and the guard, who banged on drums lining the stage. As the wind picked up and it began to drizzle, the man’s despair became all the more palpable. In the en...

  •  Lutine, Goudzoekers op Oerol Scenes - artikel 15 juli 2015

    Martin Hendriksma: "Ik drukte Geert  en Leopold op het hart dat ze voorzichtig moesten zijn. Met de vloek van de Lutine viel niet te spotten."  

  •  Lutine, Ideale locatie voor improvisatie het Parool - recensie 23 juni 2015

    "In Lutine vertellen Lageveen, Witte en gitarist Erik van der Horst het bloedstollende verhaal van de Lutine" "Lageveen en Witte praten in geuren en kleuren over de pogingen die twintig goudzoekers - de 21ste expeditie wordt momenteel voorbereid - de afgelopen twee eeuwen hebben gedaan om de mythische schat boven water te krijgen." "de even schrandere als grappige voorstelling eindigt zeer toepa...

  •  Lutine, Oerolschat dankzij slopende goudkoorts Leeuwarder Courant - recensie 19 juni 2015

    "Geert lageveen en Leopold Witte stuitten voor Orkater op de obsessieve zoektochten naar het goud bij het wrak van de Lutine. En dat goud hebben ze zelf in handen" "Ze hadden er zelf een hard hoofd in, maar er rolde een prachtproductie uit, een onvervalste oeroltopper." "Gitarist/acteur Van der Horst speelt en zingt er strakke popsongs bij, die de productie vervolmaken."  

  •  Dead End, Opium op Oerol AvroTros 18 juni 2015

    Op 17 juni stond Opium TV in het teken van Orkater.  Twee prachtige reportages en interviews met de makers. Op 1:15 min. gaat Cornald Maas in gesprek met Dagmar Slagmolen over Dead End en Comfortzone en vanaf 13:55 min. vertelt Antoinette Hetsenberg over haar ervaring bij Lutine.  Kijk de volledige uitzending hier terug.  

  •  Lutine, Hartroerende ode aan de wilskracht van de mens ***** NRC - recensie 18 juni 2015

    "Meegevoerd door de ronduit fabelachtige anekdotes van de vele, onwaarschijnlijke bergingsacties van het schip, stijgen de spelers/vertellers tot  grote hoogte." "Dat werpt een mooi verzoenend licht op historische en hedendaagse volharding van kunstenaars, politici, ja zelfs bankiers. Hoe hachelijki of megalomaan ze ook zijn, grootse dromen bezitten een betoverende glans."    

  •  Lutine, Lutine te zien op Omrop Fryslan Omrop Fryslan 17 juni 2015

    Op 16 juni was de voorstelling Lutine te zien op Omrop Fryslan. Naast fragmenten van de voorstelling, is er een gesprek met duiker, Nico Kanon Brink. Het item is hier terug te kijken

  •  Lutine, Oerol is overal Telegraaf - recensie 16 juni 2015

    "De acteurs doen kleurrijk verslag van al die mislukte bergingen, met uitzicht op de zee die de schat van de Lutine nog altijd niet heeft prijsgegeven" "de zee biedt een toepasselijk decor"

  •  Lutine, Zon, wind en festivalhits op Terschelling Trouw - recensie 16 juni 2015

    "op lichtvoetige wijze wordt de pijn van de goudkoorts en het drama van de schipbreuk mooi invoelbaar gemaakt"

  •  Lutine, Een zwemmende iPad Dagblad van het Noorden - column 16 juni 2015

    "Lutine komt komende week elders op deze pagina nog wel eens aan de beurt. Die is zeker in die kustomgeving domweg te mooi en bijzonder om te negeren."

  •  Lutine, Een best Oeroljaar Volkskrant - recensie 16 juni 2015

    "Deze Oerolweek is Orkater ontegenzeggelijk de baas op het strand" "twee muzikale voorstellingen, allebei gezegend met een duizelingwekkend uitzicht over het brede strand en de Noordzee" "Lutine, feelgoodvertelling over het gezonken goudschip De Lutine." "Dead End: een zuivere muziekvoorstelling over de verregaande ontberingen van een vluchteling op zoek naar een land." "Dead End: beeldend en i...

  •  Lutine, Terschellinger verhalen met tijdloze thema's Oerolkrant - Artikel 15 juni 2015

     "Ze spelen op een locatie waar het publiek uitzicht heeft op de plek waar het schip ooit verging. 'Er is iets van enorme waarde gezonken,' begint Leopold witte, 'maar er is ook iets van enorme waarde komen boven drijven.' Geert Lageveen vult hem als vanzelf aan: 'De twee eeuwen aan verhalen die daardoor zijn ontstaan. 'Oftewel: deze mannen hebben goud in handen. Ze kunnen dan ook niet wachten da...

  •  Lutine, Erik van der Horst blinkt uit in Orkaters Lutine **** Scènes.nu - recensie 15 juni 2015

    "Het verhaal over het goudschip dat in 1799 verging in het Stortemelk tussen Vlieland en Terschelling is inderdaad zo fantastisch dat Geert Lageveen en Leopold Witte het van a tot z verzonnen zouden kunnen hebben." "Michiel de Regt regisseerde met goed gevoel voor balans tussen beeld, geluid en tekst." "Erik van der Horst die de voorstelling met gitaar en zang ondersteunt, blinkt vooral uit in zij...

  •  Lutine, Vergeten drenkelingen tot leven gewekt **** Theaterkrant - recensie 15 juni 2015

    "De ruige muziek en de zwarte gestalte van Van der Horst steken prachtig af tegen het rustige witte strand en de helblauwe lucht." "Dankzij het knappe spel en de geestige teksten van de twee acteurs wordt Lutine toch geen zwartgallige bedoening. Met woordspelingen en schunnige metaforen weten de twee een vrolijke draai te geven aan dit ongelukkige verhaal." "Van der Horst blinkt uit met zijn monol...

  •  Lutine, Theater, storm en schapen NRC - artikel 15 juni 2015

    "de volharding is niet voor niets; de beloning van Oerol kan groot zijn. Zoals bij Lutine van Orkater, gespeeld op strand West, waar vertelling en locatie, heden en verleden subliem samenvloeien."

  •  Lutine, Storm in een bak water Telegraaf 15 juni 2015

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Feestje met Balletorkest NRC Handelsblad - recensie 16 april 2015

    "Wat deze voorstelling tot een overweldigend feestje maakt, is het perfect geïntegreerde Balletorkest. Zo'n vijftig musici spelen in allerlei samenstellingen een goedgekozen en vlotte mix met werken van Bach tot Frank Zappa, van Schubert tor Sadists-componist-Erik van der Horst. Als alle musici op het podium zijn, ontstaan ijzersterke beelden. Ze zijn dreigend als anonieme voorbijgangers terwijl ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, In de ban van de spekkies Theatermaker 31 maart 2015

    De Stadsschouwburg Haarlem was omgetoverd tot een spekhuisje voor de première van De terugkeer van Hans en Grietje van Orkater en Het Balletorkest. Fanny & Milena vroegen de feestgangers naar hun gedroomde verdwaaloord en naar hun favoriete snoep.

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Mijn geheim is goed jatten HP de tijd - interview met Annet Malherbe 23 maart 2015

    "Hoe doet ze dat toch, typetjes neerzetten als Willemijn of juffrouw Jannie? Kwestie van alles wat ze hoort als een spons in zich opnemen. Maar sinds haar maagverkleining heeft Annet Malherbe ineens een compleet ander lichaam om mee te werken."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Een absolute aanrader voor jong en oud! Kindertheatergids - recensie 23 maart 2015

    "Geert Lageveen en Leopold Witte zetten met deze muzikale remake een hilarische theatervoorstelling neer." "De hoofdrollen, gespeeld door Pepijn Schoneveld, Elise Schaap, Annet Malherbe en Geert Lageveen zijn zeer goed uitgevoerd." "Dit geweldige productiewerk is een absolute aanrader voor jong en oud!"

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje muziektheaterfeest Leeuwarder Courant - recensie 23 maart 2015

    "De terugkeer van Hans & Grietje een familiemusical noemen is een te beperkt etiket voor dit theatrale feestje van Orkater en Het Balletorkest. Natuurlijk, je moet je kinderen vanaf zes zeker meenemen en je ontkomt ook niet aan een keertje meebrullen, maar als muziektheater streelt dit ieders oog en ieders oor."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Digitale broodkruimels en kiezelsteentjes Den Haag Centraal 20 maart 2015

    "Bij Orkater is het oeroude vertelsel een vlot en spannend reisverhaal dat bol staat van klassieke muziek en vers geschreven rock-'n-roll van Orkatercomponist Erik van der Horst."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje in de 'Vreet je vet show' Leeuwarder Courant 20 maart 2015

    "Het sprookje van Hans en Grietje gedateerd, niet meer van deze tijd? Tekstschrijver en regissseur Geert Lageveen begint ervan te gnuiven. Welnee."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje keren terug in de tv-studio AD Rotterdam 20 maart 2015

    "Een smakelijk snoephuisje brengt hen in de studio van tv-show Vreet je vet!"

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Aankondiging NRC Handelsblad 20 maart 2015

    "Op zoek naar een dak boven hun hoofd ontmoeten ze de wonderlijkste figuren."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Leopold Witte bij Opium op 4 Opium op 4 20 maart 2015

    Op donderdag 19 april was Leopold Witte te gast bij Opium op 4. Luister hier het volledige interview terug.

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Sprookjesachtige roadtrip Telegraaf - recensie 17 maart 2015

    “Overtuigend spelende en zingende Elise Schaap” “De fleurig, fantasierijke aankleding van Dieuweke van Reij is een lust voor het oog” “De muziek van Mozart, Bach, Zappa en eigen composities van Orkatercomponist Erik van der Horst. Levert een heerlijk veelkleurig muzikaal palet op”

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Opgefrist Grimm-sprookje ontbeert in Orkaters familievoorstelling een goede tekst De Volkskrant - recensie 17 maart 2015

    “Eigenlijk is alles leuk aan De terugkeer van Hans & Grietje door Orkater en Het Balletorkest” Elise Schaap maakt van Grietje een hilarisch, muzikaal middelpunt. Zij neemt de Hans van Pepijn Schoneveld lekker op sleeptouw” "Grote troef van De terugkeer van Hans & Grietje zijn de vijftig musici van Het Balletorkest: in allerlei formaties (blazers, strijkers, slagwerk) en uitdossingen ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje, maar dan anders Gooi- en Eemlander 16 maart 2015

    'Een feest voor het oog, een feest voor het oor.' 'Laat je meeslepen door de muziek van Bach en Nina Hagen, Tsjaikovski en Arvö Part en de kleurrijke de­cors en kleding van Dieweke van Reij.' 'De leden van het balletorkest worden gepromoveerd tot mede­spelers, nu eens in een wonderlijk ballet met kinderwagens, dan weer als bomen verhuld in het bos waar Hans verdwaalt. En zij vervullen hun rol ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Aanstekelijk feestje met 250 uitbundige kostuums Parool - recensie 16 maart 2015

    "Dieuweke van Reij heeft een wondertje verricht: deze decor- en kostuumontwerper rijgt in de nieuwe familievoorstelling van Orkater het ene schitterende plaatje aan het andere." "250 uitbundige kostuums komen voorbij in de muzikale hervertelling van Grimms sprookje, waarin alle 45 leden van het Balletorkest spelen. Zonder bladmuziek of dirigent vertolken ze blazend, roffelend en strijkend een stel...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Onvoorwaardelijke broer-zusliefde Theaterkrant 15 maart 2015

    Orkater is de samentrekking van orkest en theater. Prachtig hoe die twee ook samensmelten als de leden van het Balletorkest de hectiek van de stad verbeelden. Mozart spelen en druk heen en weer lopen tegelijk, ga er maar aanstaan. En dat zonder bladmuziek of dirigent. Decor- en kostuumontwerper Dieuweke van Reij maakt er een prachtig plaatjesboek van, dat zeker (150 kostuums!). Een staalkaart va...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Fenomenale mix van orkest en theater Theaterparadijs - recensie 15 maart 2015

    “Orkest+theater = Orkater. Bij 'De terugkeer van Hans & Grietje' doet Orkater hun naam ook absolute eer aan. Daar waar een orkest normaal gesproken in de orkestbak zit of een strijkje achter op het podium staat, beweegt het 45 koppige Balletorkest zich de gehele voorstelling in diverse samenstellingen over het podium en spelen zij prachtige en functionele rollen.” “Ook de andere rollen, ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Heks braadt Hans & Grietje in tv-kookshow NRC Handelsblad 12 maart 2015

    'Het geheim is dat we vanaf het begin als team werken - met de tekstschrijvers én het muzikale team.' 'We halen de klassieke muziek uit zijn clichématige associatiesfeer.'

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, 'Gigantische, prachtige klus' HDC media - interview 09 maart 2015

    "We kozen voor Hans & Grietje als basis omdat het een prachtig sprookje is. Mooi, maar soms ook heel naar, heel eng, wat het allemaal spannend maakt. We moeten er steeds ook hard om lachen, omdat het gewoon vaak heel erg grappig is."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Beethoven met hert en violen in de oude 'IT': het is lente NRC Handelsblad 09 maart 2015

    'Maar als je dan de musici van Het Balletorkest dapper zonder bladmuziek ziet spelen en acteren in de familievoorstelling Hans en Grietje bij Orkater'

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Pepijn en Elise bij RTV NH - Lunchroom RTV Noord Holland 06 maart 2015

    Op vrijdag 6 april waren Pepijn Schoneveld en Elise Schaap te gast bij de Lunchroom van RTV NH. Zij vertellen over de voorstelling 'De terugkeer van Hans& Grietje' en laten het nummer Superlekker Sporten van Erik van der Horst uit de voorstelling horen. De uitzending is hier terug te luisteren: http://www.rtvnh.nl/gemist/radio/485 Het gesprek begint in het tweede uur op minuut 9:40.

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje op de barbecue Scènes - interview 09 februari 2015

    Erik van der Horst over de muziek: "Ik laat me inspireren door Mozart maar ook door De Huilende Rappers of blaasmuziek uit New Orleans. Je hoort van alles, van rock-'n-roll tot strijkers die pizzicato spelen." Dieuweke van Reij over het decor: "Ik heb nu zes grote panelen van vijf meter hoog die tezamen de stad vormen. Later transformeren ze tot tv-studio. Ik wil dat het publiek de changementen zi...

  •  Hof van haile, Interview met Leopold Witte en Geert Lageveen Theatermaker - interview 01 december 2014

    door Marian Buijs

  •  Alice in wonderland, "Bij het spelen ken ik geen diepe basisangst" De Telegraaf - interview 18 november 2014

    door Esther Kleuver

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Naar welke voorstellingen en concerten kijkt u uit? De Agenda 12 november 2014

    'Bij Geert Lageveen en Leopold Witte is het altijd raak' - Pierre Bokma

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Balletorkest wil 'beste ter wereld' worden Noordhollands Dagblad 01 september 2014

  •  Amsterdammers, Dynamisch tijdsbeeld in Amsterdammers Toneelblog 20 juni 2014

  •  Amsterdammers, Confronterend en erg herkenbaar **** Volkskrant 12 juni 2014

  •  Amsterdammers, In 'Amsterdammers' van Orkater worden krakers overtuigend klagende huiseigenaren **** NRC Handelsblad 11 juni 2014

  •  Amsterdammers, Denderen door drie decennia Amsterdam **** Parool 07 juni 2014

    "Orkaterveteranen Lageveen en Witte zijn zichtbaar in hun element: dit is hún feestje. Een feest waar de fanfare vrolijk door het toneelbeeld stampt en de verkleedkist altijd openstaat. Als Dritte im Bunde vult Ros hen met geestig spel mooi aan."

  •  Amsterdammers, (versleten) idealen Parool 05 juni 2014

  •  Amsterdammers, Een stad in de schijnwerpers, een generatie op de hak **** Cutting Edge 05 juni 2014

  •  Kamp holland, Twee klebus tussen de militairen De Volkskrant - artikel 15 januari 2014

    Een artikel van Geert Lageveen en Leopold Witte over hun tijd in Kamp Holland, Afghanistan

  •  Doosje dia's, Op zoek naar adoptieouders met behulp van een doosje dia's Trouw - recensie 15 januari 2014

    door Anita Twaalfhoven ‘Geert Lageveen beweegt zich soepel over het toneel en neemt het publiek moeiteloos mee in zijn fantasieverhalen. Hij heeft zoveel schwung dat je aan zijn lippen hangt. Soms is het een onemanshow die de rol van de musici doet verbleken. Een minpuntje met verzachtende omstandigheden.’

  •  Breaking the news, Hyper hype De Groene Amsterdammer - recensie 13 maart 2012

    door Loek Zonneveld

  •  Breaking the news, Orkater neemt media mooi in de maling De Stentor - recensie 09 februari 2012

    door Marion Groenewoud ‘Geleidelijk ontwikkelt zich een sterk, dramatisch verhaal.’   ‘Het stuk krijgt extra lading door de muzikanten van Susies Haarlok (…) Hun muzikale collages onderstrepen subtiel de hectische en hyperige taferelen op de studiovloer.’

  •  Breaking the news, Blik op hijgerige tijdsgeest Het Parool - recensie 01 februari 2012

    door Joukje Akveld ‘In Breaking the news is niets wat het lijkt te zijn. Theatermakers Witte en Lageveen toveren steeds verrassingen uit de hoge hoed, vet aangezet en voorzien van thrillerachtige suspense.' 'Kritisch entertainment, dat een blik biedt in de weinig fraaie keuken van nieuwsjagende televisie. Orkater trapt de tijdgeest hard op zijn staart.’

  •  Breaking the news, Jacht op de kijkcijfers **** De Telegraaf - recensie 30 januari 2012

    door Esther Kleuver "Breaking the news schetst niet alleen een ontluisterend beeld van de (televisie)journalistiek. Met veel vaart, humor en muziek wordt de smet van het populisme op de hele samenleving pijnlijk duidelijk."

  •  Breaking the news, Rusteloze jacht op een spectaculaire invalshoek ● ● ● NRC Handelsblad - recensie 30 januari 2012

    'In zijn totaliteit is Breaking the News toch vooral een aanklacht tegen de manier waarop belangrijke en serieuze vraagstukken worden vermorzeld en vermalen totdat er voer voor een amusementsindustrie overblijft, en alles van betekenis opgaat in de waan van de dag.'

  •  Breaking the news, Wie heeft er baat bij het nieuws? NRC Handelsblad - interview 26 januari 2012

    door Herien Wensink ‘Het is bizar dat een journalist niet gewoon alles kan vragen.’

  •  237 redenen voor seks, 'Al die hulp, geweldig, dat kan alleen in de Hoeksche Waard' Havenloods Het Kompasvrijdag - artikel 05 augustus 2011

    “Marianne heeft de brand van dichtbij meegemaakt. ‘Hans zou me in de kiosk bij de pont op komen halen, maar hij bleef maar weg. Toen zag ik de rookpluimen en begreep dat het niet goed ging bij de Herberg’ Er komt voor de Herberg een special Benefietconcert” (Conno Bochoven, Havenloods Het Kompasvrijdag)

  •  237 redenen voor seks, Hartfalen fataal, de seks stemt vrolijk Haarlemsch Dagblad - recensie 30 mei 2011

    “Het komt allemaal omdat wij  in een complexe maatschappij leven, terwijl de mannenhersens nog reageren op een willekeurig aantrekkelijk stukje bloot als die van een holenmens.” “Vrolijkstemmende, knap gemaakte voorstelling”  (Margriet Prinssen, Haarlemsch Dagblad)

  •  237 redenen voor seks, Praten over lust in intieme setting Elsevier - recensie 14 mei 2011

    “Leopold Witte en Geert Lageveen tillen het stuk uit boven de anekdotes. Ze praten openhartig over lust, alles met een komische twist. Gedurft, hilarisch en zeker niet plat.” (Irene Start, Elsevier)

  •  237 redenen voor seks, Seks in alle soorten en maten ● ● ● ● NRC Next - recensie 13 mei 2011

      "Er valt veel te lachen in deze voorstelling, die toch nergens irritant koddig wordt" "de acteurs schuwen de schaduwzijde van seks niet (…) Toch blijft alles licht. En relevant." "Seks is geen eenvoudig onderwerp om over te schrijven en te spreken – mede daarom is dit een uitstekende voorstelling" (Raymond van den Boogaard, NRC Next ● ● ● ●)

  •  237 redenen voor seks, Seks in alle soorten en maten ● ● ● ● NRC - recensie 10 mei 2011

    "Er valt veel te lachen in deze voorstelling, die toch nergens irritant koddig wordt" "de acteurs schuwen de schaduwzijde van seks niet (…) Toch blijft alles licht. En relevant." "Seks is geen eenvoudig onderwerp om over te schrijven en te spreken – mede daarom is dit een uitstekende voorstelling" (Raymond van den Boogaard, NRC ● ● ● ● )

  •  237 redenen voor seks, Lichtvoetig gebabbel over seks **** Het Parool - recensie 09 mei 2011

      "Lageveen en Witte geven zich bloot, hoewel op zo’n geraffineerde manier dat onduidelijk blijft of ze intieme confessies doen of hun verbeelding laten spreken." "De genoeglijke wijze waarop deze heren over seks babbelen levert een een amusant theateruurtje op." "Fraaie anekdotes passeren de revue, terwijl het tweetal op de pick-up nostalgische plaatjes draait." (Joukje Akveld, Het Parool * * ...

  •  237 redenen voor seks, Vijftigplussers over seks en falende harten bij Orkater De Volkskrant - recensie 09 mei 2011

      "De heren presenteren hun verhaal met veel flair." "Verrassende anekdotes." "Sterk is Lageveens verbeelding van een man die hysterisch zijn pik achterna loopt in een supermarkt." (Vincent Kouters, Volkskrant  * * * *)  

  •  237 redenen voor seks, 'Seks is nog steeds een taboe' Het Parool - artikel 27 april 2011

    “Een Amerikaanse studie naar beweegredenen voor mensen om seks te hebben. Lageveen: dat getal interesseerde me. Bij beide kwam tijdens de gesprekken de broeierige jongenskamer van medio jaren zeventig weer helemaal tot leven.” (Martin Hendriksma, Het Parool)

  •  Alice in wonderland, Zonder de hertogin, maar met het konijn Het Parool - recensie 25 mei 2010

    door Joukje Akveld

  •  Alice in wonderland, Alice komt onstuitbaar en meeslepend uit de kast ***** Dagblad van het noorden - recensie 25 mei 2010

    door Jacques J. d'Ancona

  •  Alice in wonderland, Geschift theaterstuk over Alice **** De Volkskrant - recensie 19 mei 2010

    door Annette Embrechts

  •  Alice in wonderland, Alice slaat zich dapper door haar muzikale verbinding Trouw - recensie 19 mei 2010

    door Anita Twaalfhoven

  •  Alice in wonderland, 'Alice' haalt klassiek uit de kast Haarlemsch Dagblad - recensie 19 mei 2010

    door Paula Zuidhof

  •  Alice in wonderland, 'Dit is zo leuk, dit gun je iedereen' Noordhollands Dagblad - interview 19 mei 2010

    door Hans Visser

  •  Alice in wonderland, Op avontuur met 'Alice in wonderland' Haarlemsch Dagblad - artikel 19 mei 2010

    door Winand van de Kamp

  •  Alice in wonderland, Kort en krachtig Tjitske Reidinga Margriet - interview 18 mei 2010

    door Ineke van Lier

  •  Alice in wonderland, Alice bleef maar doorgroeien NRC Next - interview 17 mei 2010

    door Wilfred Takken

  •  Alice in wonderland, Tjitske Reidinga als Alice in Wonderland Holland Symfonia - interview 16 mei 2010

    door Antoinette van Hoorn "Voor mijzelf is het ook een compleet nieuw iets. Heel spannend! Volgens mij wordt het meer 'Alice in Muziekland' dan 'Alice in Wonderland' " - Tjitske Reidinga    

  •  Alice in wonderland, Leopold Witte en Geert Lageveen over Alice in Wonderland Antoinette van Hoorn - interview 16 mei 2010

      “We hebben zelf kinderen dus we vinden het ongelooflijk fijn om iets te maken waar kinderen enthousiast over zijn” -  Leopold Witte    

  •  Alice in wonderland, Muzikale variant 'Alice in wonderland' NRC - interview 14 mei 2010

    door Wilfred Takken

  •  Alice in wonderland, Tjitske in Wonderland Elegance - interview 03 mei 2010

  •  Victor en zijn vrouw, Experimentele scènes uit een huwelijk AD Haagse Courant - recensie 24 maart 2010

  •  Victor en zijn vrouw, Relatieleed op het scherp van de snede Haarlems Dagblad - recensie 28 januari 2010

    door Margriet Prinssen ‘Saai, drie keer dezelfde scène? Nee, het is juist heel spannend om te zien. Relatieleed op het scherpst van de snede.’ ‘Er is genoeg afwisseling, er wordt goed gespeeld en mooi bewogen en er valt veel te lachen.’ 

  •  Victor en zijn vrouw, Poging tot reconstructie *** De Telegraaf - recensie 26 januari 2010

    door Esther Kleuver ‘Hun teksten zijn voor verlerlei interpretaties vatbaar en dat versterkt het associatieve vermogen van Victor en zijn Vrouw.’ ‘Steeds weer op het verkeerde been gezet worden, alsof je als een Alice in Wonderland achter ieder deurtje weer nieuwe, spannende ontdekkingen doet.’

  •  Victor en zijn vrouw, In het een nachtmerrie, een dagdroom of een beroerte? Trouw - recensie 25 januari 2010

    door Hanny Alkema ‘De verhalende en associatieve inbreng houden elkaar mooi in evenwicht, zowel letterlijk als in fysieke zin.’ ‘Met thrillerachtige elementen, gedurig wisselende perspectieven en speelse verwijzingen naar het werk van uiteenlopende figuren als schrijver Robert Musil of neuroloog Oliver Sacks de vraag of het om een nachtmerrie, een dagdroom of de gevolgen van een beroerte gaa...

  •  Victor en zijn vrouw, Zó niet leuk dat het bijna parodie wordt ** De Volkskrant - recensie 25 januari 2010

    door Hein Janssen

  •  Victor en zijn vrouw, Vakantie als vlucht voor de werkelijkheid van een slecht huwelijk 8Weekly - recensie 24 januari 2010

    door Mieke Zijlmans ‘Bewegings- en tekstspecialisten komen nu samen in dit experiment. Dat levert een interessante voorstelling op.’ ‘Prachtig is het effect van de voortdurende herhaling van het soort teksten dat mensen gebruiken die elkaar door en door kennen.’ ‘Een interessante, vermakelijke voorstelling. Veel kleine emoties zijn herkenbaar.’ ‘Uitgevoerd door vier uitmuntende acteu...

  •  Kamp holland, Muziektheater Kamp Holland De Groene Amsterdammer - recensie 05 december 2008

    "Zintuigen en hersencellen worden in Kamp Holland door mekaar geschud. Was dat niet een omschrijving van wat theater kan doen?" "De hele ploeg en regisseur Gijs de Lange weten dat je bij zo'n link onderwerp - want actueel; altijd tricky in de (podium)kunsten - de emoties het repetitielokaal uit moet schoppen en je toneelmiddelen zo moet organiseren dat de verantwoordelijkheid voor het emotione...

  •  Kamp holland, Orkater speelt oorlogje - Rennen als kip zonder kop De Telegraaf - recensie 10 november 2008

    ‘Kamp Holland is geen politiek statement, en als er al een oordeel in zit, reikt dat niet verder dan dat jonge mensen zich drie keer zouden moeten bedenken voordat ze stoer besluiten om voor defensie te gaan werken.’

  •  Kamp holland, Soldaten weten niks te raken ** De Volkskrant - recensie 08 november 2008

    ‘Voorstelling is alles behalve kritisch theater geworden’   ‘Het gebeurt niet vaak dat een theatergroep aandacht besteed aan een actueel politiek-maatschappelijk onderwerp, in dit geval het zijn en welzijn van Nederlandse militairen in en rond Kamp Holland in Afghanistan.’

  •  Kamp holland, Orkater gaat de onverschilligheid te lijf **** Algemeen Dagblad - recensie 08 november 2008

    “Het strak, militair geregisseerd muziektheater brengt het militaire leven in oorlogsgebied dichtbij.”  ”De voorstelling is on-Hollands in de zin dat er nu eens niet spraken is van een alwetend, ironisch Den Haag Vandaag-toontje. Tekstschrijvers Leopold Witte en Geert Lageveen bezochten Kamp Holland echt en verplaatsten zich voelbaar grondig in deze voor hen volkomen vreemde wereld.” ...

  •  Kamp holland, Angst van militairen grijpt naar de strot 8Weekly - recensie 07 november 2008

    “Er is geen ontkomen aan: als toeschouwer bij Kamp Holland van Orkater gaat de angst van de militairen onder je eigen huid zitten.” ”Acht markante jonge acteurs die met volle overgave de militairen neerzetten.” "Orkater gaat in deze voorstelling terug naar zijn roots als bevlogen muziektheatergezelschap met de vijfkoppige band susies haarlok. Die zet een geluidsdecor neer dat de kijker...

  •  Kamp holland, Het militaire wereldje Het Parool - recensie 07 november 2008

    ‘Maar als inkijkje in het militaire wereldje is Kamp Holland wel meer dan geslaagd.’

  •  Kamp holland, 'Kamp Holland' kijkt in koppie van VN-soldaat **** NRC Handelsblad - recensie 07 november 2008

    ”Leopold Witte en Geert Lageveen van muziektheatergroep Orkater maken met Kamp Holland een onthutsend muziektheaterstuk dat aankomt als een mokerslag” ”opfokkende muziek van popgroep susies haarlok; harde artrock met vervormde cello- en gitaargeluiden á la Jimi Hendrix, marsritmes en oosterse krullen.” ”Vooral sterk is hoe ze de paradox van een VN-soldaat tonen: aardig doen, pas sch...

  •  Kamp holland, Kamp Holland legt de compound bloot Spits - recensie 07 november 2008

    ”Kamp Holland: subliem muziektheater dat onze jongens en meisjes van vlees en bloed maakt en van de oorlog een surrealistisch monster”. ”Door middel van rake teksten en wrange humor leren we van de beslissingen die de soldaten moeten maken, hoe ze hun ego uitschakelen en hoe ze zich inleven in een cultuur terwijl ze als jongelingen verder nog niets van de wereld hebben gezien.” "Het kn...

  •  Kamp holland, Het Afghaanse oorlogsdrama komt dichterbij in 'Kamp Holland' Trouw - artikel 17 mei 2008

    Een artikel over soldatenjargon

  •  Kamp holland, De dood zet alles op scherp Spits - interview 14 mei 2008

    Een interview met Geert Lageveen en Leopold Witte over hun tijd in Kamp Holland, Afghanistan.

  •  Kamp holland, Je moet er zelf geweest zijn om het te begrijpen De Volkskrant - interview 25 april 2008

    Een interview met Leopold Witte en Geert Lageveen over hun tijd in Kamp Holland, Afghanistan.

  •  Kamp holland, Het gaat ons om hun saamhorigheid Het Parool - interview 22 april 2008

    Een interview met Leopold Witte en Geert Lageveen over hun aanstaande reis naar Kamp Holland, Afghanistan.

  •  Bloedband, Verweven levens Vrij Nederland - recensie 07 december 2007

    door Marijn van der Jagt "De toeschouwer blijft achter met een diep mededogen voor iedereen. En met de wens om deze voorstelling meteen nog een keer te zien."

  •  Bloedband, Getroost naar huis na een avondje vol relatieleed **** Algemeen Dagblad - recensie 29 november 2007

    door Eric van der Velden "..alles wordt subliem boven het realisme uitgetild met melancholische muziek en een choreografie vol onbestemde handelingen. Vraag niet hoe het mogelijk is, maar getroost en vol goede voornemens verlaat je het theater."

  •  Bloedband, Muziektheater Orkater Bloedband ***** HP De Tijd 16 november 2007

      ‘De voorstelling Bloedband is veel: drie verhaallijnen en daaromheen muziek. Die verhalen zijn bloedstollend en aangrijpend. De oude Grieken wisten al hoe je schokkende tragedies over bloedverwanten kon maken. Orkater steekt ze naar de kroon. […] Bloedband is niet alleen veel maar ook goed. […] Ontroerende muziek en confronterend spel doen een geslaagde aanval op de gemoedsrust van de toe...

  •  Bloedband, Abortus en overspel in volle vaart bij Orkater De Volkskrant - recensie 08 november 2007

    door Vincent Kouters "Bloedband is muziektheater van hoog niveau.” "Dynamische voorstelling dankzij fantastische acteurs.” "De aanstekelijke pop- en folkmuziek van Beppe Costa [...] stuwt de voorstelling van de ene naar de andere climax.”

  •  Bloedband, Familieband blijft altijd De Pers - recensie 05 november 2007

    door Robbert van Heuven '... maakt de voorstelling diepe indruk, vooral op de momenten waar Leny Breederveld op even hilarische als pijnlijke wijze de demente moeder neerzet'.

  •  Bloedband, Op heftige vreugde volgt heftige desillusie NRC Handelsblad - recensie 05 november 2007

    door Anneriek de Jong “Op heftige vreugde volgt heftige desillusie”, “Theater dat aan het denken zet, terwijl je hard moet lachen. Zo zou het altijd moeten zijn.”  

  •  Bloedband, 'Bloedband': eenvoud heeft grote charme De Telegraaf - recensie 05 november 2007

    door Peter Liefhebber ‘Zacht én gekarteld’ 'Bloedband beweegt zich humorvol langs kleinere verdrietjes en grotere pijnen in het leven.’ '... een allerinnemendste en in al haar bescheidenheid, sprankelende voorstelling.’

  •  Bloedband, Zachte kaas en zwarte koffie Friesch Dagblad - recensie 22 oktober 2007

    door Wiggele Wouda ‘Geert Lageveen en Leopold Witte hebben hier als auteurs hun pennen met inzicht en passie in de realiteit gedrenkt.’ 'Bloedband is ijzersterk in het oproepen van sferen en levensparallellen...'

  •  Hof van haile, Liefde van een wrede tiran **** Algemeen Dagblad - recensie 29 mei 2006

    door Marc Couwenbergh

  •  Hof van haile, 6 Het hof van Haille Trouw - recensie 06 april 2006

       

  •  Hof van haile, Bokma scherp als fictieve despoot De Telegraaf - recensie 03 april 2006

    door Peter Liefhebber “… een mengsel van halve feiten en hele fictie.” … Hof van Haile is een brokje speels en geestig muziektheater, waarin Bokma messcherp gestalte geeft aan de almachtige, maar in zijn eigen paleis en web van illusies gevangen despoot, en weer eens laat horen hoe gemakkelijk uit zijn mond poëtische teksten klinken. Ricky Koole zorgt voor grappige contracten als de hard...

  •  Hof van haile, Bokma hoogtepunt in Hof van Haile Spits - recensie 03 april 2006

    door Coromandel Brombacher “Orkater put diep uit de rijke geschiedenis van Haile. Zij zet Afrika neer met een schitterend decor waar het licht doorheen zindert, en dat bestaat uit grote muren; de muren van de keizer, Maar de groep geeft het land en de voorstelling vooral Afrikaanse kleur mee met de muziek (…) Ze ondersteunt en leidt op juiste momenten de voorstelling. Orkater eigen, zit overal...

  •  Hof van haile, Pierre Bokma, despoot in Afrikaanse sfeer NRC Handelsblad - recensie 01 april 2006

    door Anneriek de Jong “Zoals alles bij Orkater is ook dit muziektheater – en de muziek, die is wél origineel. Strak getrokken stofjes; in kleedjes geweven bekers; kale podia: alles resoneert. Slim van Arend Niks dat hij de obligate Afrikaanse drums door bijzondere klankborden voor de trommelstokken verving. Met strakke ritmes en unisoon geneurie roept hij evengoed een Afrikaanse sfeer op. Een...

  •  Hof van haile, Tussen goddelijkheid en gekte Het Parool - recensie 01 april 2006

    door Margriet Prinssen “Orkater toont de mythische contouren van het Hof van Haile” “Een bizarre ontmoeting tussen twee culturen, die van de Noorse journaliste met haar kritische vragen over armoede en onderdrukking en de mythische wereld van Haile die leeft tussen geesten en wanen, tussen goddelijkheid en gekte.” Pierre Bokma maak t van dit vreemde personage weer  een prachtrol, zijn mi...

  •  Ik, Het gezicht van de creativiteit De Telegraaf - recensie 01 november 2004

    door Esther Kleuver "De acteurs (...) zoeken op subtiele wijze de komische kant in hun rollen op zonder daarbij uit de bocht te vliegen. Daarbij bieden de muziek en de geluidsontwerpen van Beppe Costa een mooie, ernstige tegenkleur die het stuk perfect in balans houdt." "Bijzonder is dat het stuk een abstract begrip als creativiteit een gezicht weet te geven. Binnen een aangename luchtigheid die g...

  •  Ik, Prachtige diagonaal voor drie vrouwen Trouw - recensie 01 november 2004

      "(...) een wervelende vogelvlucht boven het Normandische dorpje Ry van het echtpaar Charles en Emma Bovary, boven de salons en bordelen van Parijs, boven Flauberts kluizenaarsgehucht Croisset nabij Rouen." "Keer op keer wordt de voorstelling weer vlot getrokken: zodra Margôt Ros als de hitsige Colet verschijnt, en zodra Lageveen en Witte als het geweten alias de stemmen in Flauberts hoofd sync...

  •  Ik, Orkater boort brein open **** Algemeen Dagblad - recensie 30 oktober 2004

    door Roos Tesselaar "Nooit eerder was het zó ma¡kkelijk om gedachten te lezen: regisseur Gijs de Lange heeft het beste in deze veelzijdige acteurs naar boven gehaald. Bovendien zijn daar ook nog de prachtige composities (een stoet instrumenten trekt langs), liedjes en computergestuurde geluiden. De treurende cello, opgewekte trompet, krachtige gitaar en ophitsende drumcomputer laten precies hore...

  •  Ik, Orkater kruipt in Flaubert Haarlems Dagblad - interview 20 oktober 2004

    door Martin Hendriksma

  •  De gouden eeuw, De Gouden Eeuw NRC Handelsblad - recensie 24 december 2002

    "Met muziek van Beppe Costa en stevig spel van Tamar van den Dop brengen Leopold Witte en Geert Lageveen de Gouden Eeuw tot leven: de bloeiende handel, de Nachtwacht, de Moord op Johand de Witt, overvloed en onbehagen."  

  •  De gouden eeuw, Prinsesje met voetbalschoenen aan De Telegraaf - interview 20 december 2002

    "Ik ben een eigenzinnige figuur. Ik doe wat ik leuk vind, bewandel geen geijkte paden. Daar hoort risico's nemen bij. Meestal pakt dat goed voor me uit. Misschien is dat wel mijn talent, dat ik me weet te omringen met de juiste club. Dat heeft me ver gebracht. Ook voor 'Lot' vond ik de perfecte crew, van art director tot make-upartiest. Mijn moeder heeft de kostuums gemaakt, een goede vriendin de ...

  •  De gouden eeuw, Orkater speelt als God zelf ***** Algemeen Dagblad - recensie 14 oktober 2002

    ‘God vertelt over De Gouden Eeuw in een nieuwe voorstelling van Orkater. En dat doet hij fantastisch. Het stuk zit barstensvol details; van stoepjes tot tulpenbollen, van peper tot sperma, van spinhuis tot microscoop: De Gouden Eeuw is een voorstelling om wel tien keer te bekijken en dan heb je nog niet alles gezien. Van de ontroerende of hilarische muzikale intermezzo’s door Beppe Costa is ee...

  •  De gouden eeuw, De ban van het grote geld Het Parool - recensie 14 oktober 2002

    ‘Ontroerend. De Gouden Eeuw is een prachtig portret geworden van een Hollands arbeidersgezin dat stijgt op de maatschappelijke ladder en in de ban raakt van het grote geld. Orkater bewijst met De Gouden Eeuw opnieuw dat historisch theater geen pruiken of hoepelrokken vereist. En met Tamar van den Dop is het dreamteam compleet.’  

  •  De gouden eeuw, Op het nippertje van de Nachtwacht gevallen de Volkskrant - recensie 14 oktober 2002

    ‘Op het nippertje van de Nachtwacht gevallen’ ‘Mooie rode draad in het geheel is dat de gebeurtenissen worden verwoord door een kansarme familie. Een ongehuwde moeder (een sterke Tamar van den Dop) baart een tweeling die elk een aspect van die tijd vertegenwoordigen: de een groeit uit tot een dominee die de normen en waarden hoog wil houden, de ander is de verpersoonlijking van de niets on...

  •  De gouden eeuw, Kluchtig godvrezend en inhalig volkje De Gelderlander - recensie 14 oktober 2002

    Poeh, Wat waren de Hollanders in de Gouden Eeuw godvrezend en oei, wat waren ze inhalig. Spijkerhard als slavenhandelaars, volstrekt belachelijk als speculanten in wind. Ja, precies dat gedoe op de beurs van vandaag. 

  •  De gouden eeuw, Van tulpenkoorts tot spinhuis Haarlems Dagblad - recensie 14 oktober 2002

    ‘Tamar van den Dop lijkt zich als een vis in het water te voelen in het vrijgevochten Orkater-ensemble en speelt als de eenvoudige volksvrouw Katrien de sterren van de hemel.’ ‘Het is een grote verdienste van de makers van De Gouden Eeuw dat de voorstelling nergens ontaardt in een verweg-show over domineesland langgeleden of in een politieke preek. De Gouden Eeuw is een verrukkelijke voors...

  •  Conijn van olland, Conijn van Olland Spits - aankondiging 01 november 2001