SPELER

Jip van den Dool

Jip van den Dool (1992) is opgegroeid in Groningen en volgde hier een vooropleiding theater bij De Noorderlingen. Daarna stroomde hij direct door naar de Toneelacademie Maastricht. Na zijn opleiding is hij druk bezig geweest: hij heeft gespeeld bij Young Gangsters en is sinds 2014 verbonden aan Toneelgroep Amsterdam, waar hij onder andere in De Welwillenden en Koningin Lear speelde. Hij is samen met Nick Bos en Mathieu Wijdeven oprichter van het performance collectief Firma Draak, en maakt deel uit van het aan Orkater verbonden muziektheatercollectief Lars Doberman (met Reinout Scholten van Aschat, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Mattias Van de Vijver). Zij maakten de voorstellingen Een Bebop Verhaal (2013) en De Familie Mansøn (2015). Beide voorstellingen werden geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival, en De Familie Mansøn werd bovendien genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. Van den Dool is echter niet alleen op theatergebied een duizendpoot, maar ook op muzikaal vlak: hij bespeeld de saxofoon, bas, contrabas, piano, drums, gitaar en zingt. 

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Jip van den Dool

  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Jip van den Dool

  •  De Vrouw, Een al te rommelig mozaïek van associaties Dagblad van het Noorden - recensie 31 oktober 2018

    "Er zijn momenten met grappige tekstvondsten, malle wisselingen en puik acteerwerk. Dat kunnen die gasten wel. Net als musiceren. Hauser Orkater ver 'après la lettre', wat dat aangaat."  

  •  De Vrouw, 5 Dobermannen over de vrouw Het Grote Recensieboek - recensie 26 oktober 2018

    "De mannen van Lars Doberman laten op muzikaal- en spelniveau zien wat ze in huis hebben en ze weten wat ze willen spelen."    Klik hier om de hele recensie te lezen. 

  •  De Vrouw, Ontmoet ‘De Vrouw’ van Lars Doberman Amsterdam FM - interview 26 oktober 2018

    "Zelfs binnen ons eigen collectief kwamen we er niet uit."  Klik hier om het hele interview met Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Jip van den Dool met Amsterdam FM terug te luisteren. 

  •  De Vrouw, Top 3 theater Uitkrant - agenda 28 september 2018

    De Vrouw wordt genoemd in de top 3 theater in de Amsterdamse UItkrant van okober 2018.    

  •  De Vrouw, De vrouw is een mijnenveld na #metoo NRC Handelsblad - recensie 17 september 2018

    "Uiteindelijk zegt De vrouw meer over (deze) mannen dan over vrouwen. De voorstelling biedt geen nieuw perspectief en is hier en daar wat langdradig, maar de speelse insteek werkt ontwapenend." 

  •  De Vrouw, Collectief Lars Doberman weet van De vrouw geen geheel te smeden, laat staan een overtuigende artistieke bijdrage aan het genderdebat Volkskrant - recensie 17 september 2018

    "De voorstelling is een aaneenschakeling van losse, geëxalteerde scènes zonder duidelijke richting of pointe, waarin de tekst van Van der Valk wordt afgewisseld met eigen ervaringen en gedachten over gendergelijkheid, mansplaining, #metoo, en 'white male privilege', dit alles vrolijk gelardeerd met felle, opzwepende jazz." 

  •  De Vrouw, Veel wijzer over de vrouw worden we (m/v) alleen niet Het Parool - recensie 17 september 2018

    "Een hilarisch over elkaar heen buitelen in verontschuldigingen om elke #MeToo-aanklacht in de kiem te smoren." "De Dobermans hebben een speelse onbeholpenheid die in dit soort scènes erg goed tot zijn recht komt."

  •  De Vrouw, Vijf jonge mannen struikelend op zoek naar De Vrouw HDC Media - recensie 17 september 2018

    "Een struikeltocht vol observaties, kwinkslagen, bekentenissen, brutaliteit, branie en (vooral veel) relativering en humor."  "Een even dappere als tot mislukken gedoemde exercitie is de struikeltocht op zoek naar De Vrouw. Toch komen ze een heel eind, de mannen van Lars Doberman, in deze intelligente, uitdagende, muzikale en bijzonder geestige voorstelling." 

  •  De Vrouw, Verrassende 'male gaze' in 'de vrouw' Theaterkrant - recensie 17 september 2018

    "Het is een geconcentreerde oefening, in stilte, en het publiek kijkt gefascineerd toe. Zien we hier de delicate balans tussen man (grove objecten) en vrouw (kwetsbaar evenwicht)?   Klik hier om de hele recensie te lezen. 

  •  De Vrouw, De Vrouw RiRo Recensies - recensie 17 september 2018

    "De Vrouw is een voorstelling waarvan je vrolijk wordt."  "De toon wordt gezet met een hilarisch verhaal over De Ware Liefde. Met een sublieme Matthijs van de Sande Bakhuyzen als koning Amoris (in een speelstijl die doet denken aan Rick Mayall als Lord Flashheart in Blackadder)."  "De Vrouw van Orkater | Lars Doberman is twee uur lang volop genieten van de fraaie enscenering en van vier op hoog...

  •  De Vrouw, Lars Doberman - De Vrouw Scènes - aankondiging 14 september 2018

    'Bizar gezelschap, maar zeer veelzijdig en uiterst getalenteerd. Ik vind het een wonder hoe zij tot een artistiek resultaat komen. De manier waarop die jongens met elkaar praten is voor mij amper te volgen. Alsof ik van een andere planeet kom. Hun voorstellingen zijn erg associatief. Hun derde voorstelling gaat dus over de vrouw.'  - Marc van Warmerdam over Lars Doberman in Scènes 

  •  De Vrouw, Het mysterie van... De vrouw Straatjournaal - interview 05 september 2018

    Reinout Scholten van Aschat: "Op de een of andere manier wordt er van jongens verwacht dat ze stoer en sterk zijn, zoals helden, ridders, en goeie sporters. Ik had het idee dat meisjes speelser in het leven mochten staan, zoals Pipi Langkous. Daar was ik wel jaloers op."  Matthijs van de Sande Bakhuyzen: "Iedereen is een combinatie van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen en zelfs eigenschappe...

  •  De Vrouw, Interview schrijver Vincent van der Valk VPRO Nooit Meer Slapen - interview 03 september 2018

    “Een van mijn eerste aantekeningen ging eigenlijk al over die vraag: wat zou deze groep mannen dan over de vrouw moeten zeggen. Daar had ik al meteen kritische vragen bij. Maar schrijvende, en ook lezende kwam ik erachter dat de voorstelling helemaal niet over de vrouw kon gaan, of mijn tekst niet. Het gaat over een groep mannen die met zijn eigen vrouwbeeld in conflict is.” Luister het hele i...

  •  Julius Caesar, Scherp gesneden Julius Caesar ⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant - recensie 09 november 2017

    “De bewerking heeft er een scherp gesneden voorstelling van gemaakt, die dicht in de buurt van Shakespeare blijft, maar die vooral drijft op de imposante muziek. Die maakt de onderliggende spanning voelbaar, de dreiging, de angst, de kreten van het gepeupel. Lawaaiig als het moet, maar nooit te dominant stuwt de muziek de spelers op om op het scherpst van de snede te spelen.”  

  •  Julius Caesar, Caesar is monumentaal zonder protserigheid De Groene Amsterdammer - recensie 10 augustus 2017

    Loek Zonneveld: "De gestileerde details geven de avond een eigen schwung. Neem de moord op Caesar. Een in dans omgezette laatste hartenklop van een stervend lijf. Een lift uit een klassiek ballet in vertraagde herhaling."  "De twee cadaveri eccellenti in Julius Caesar (Caesar zelf en Brutus) krijgen beiden een last post, trompetsolo’s die zo van god gegeven mooi zijn (en waarvoor de tij...

  •  Julius Caesar, Het addertje voor Caesar en Louis NRC next - column 10 augustus 2017

    "Marcus Antonius (Jip van den Dool) komt naar voren, met Caesar als een dode baby in zijn armen. We zien een bonk treurnis, een wandelende pietà." "Ineens begrijp ik dat dit stuk ook over charisma gaat. Over de vraag waarom mensen een machthebber verheerlijken. En over de wrok die dat met zich meebrengt."

  •  Julius Caesar, Brutus onder de sterren Yongsters - recensie 08 augustus 2017

    "Het stuk gaat als een trein." "De groep wordt  ondersteund door vijf blazers, wiens muziek de scènes af en toe een haast profetische lading geeft." "De dialogen zijn gemoderniseerd, maar zonder hun poëzie te verliezen. Ronkende zinnen als “Bescheidenheid is de ladder waarlangs ambitie omhoog klimt, om vervolgens de treden waarlangs hij omhoog is geklommen te minachten”, maken dat je af en ...

  •  Julius Caesar, Te ingetogen voor het Bos ⭐️⭐️⭐️ De Telegraaf - recensie 07 augustus 2017

    "Het openingsbeeld waarin Caesar de omhelzing des doods ontvangt is sprekend, het spel van de acteurs kraakhelder, de muziek van de koperblazers van K.O. Brass sfeervol en het toneelbeeld van Janne Sterke sterk."

  •  Julius Caesar, In het Amsterdamse Bos is het vaak smullen van de zinnen in Shakespeares beroemde wraakspeech De Volkskrant - recensie 07 augustus 2017

    "Mattias Van De Vijver speelt hem als een doorgesnoven popster: megalomaan, excentriek. Een Amadeus-giecheltje om de gekte te onderstrepen. Het is een geestige vertolking.." "Het is ook in het Amsterdamse Bos vaak smullen van de zinnen in een heldere bewerking door regisseur Michiel de Regt, acteur Jip van den Dool (Marcus Antonius) en dramaturg Wout van Tongeren." "..na de fraai verbeeldende moor...

  •  Julius Caesar, Julius Caesar tussen de bomen - visueel en muzikaal spektakel NoordHollands Dagblad - recensie 07 augustus 2017

    "Een strakke choreografie, een bij vlagen overdonderend visueel spektakel" "Het toneelbeeld (van de hand van Janne Sterke) is schitterend."  "Vooral de rede van Marcus Antonius is een hoogtepunt in de voorstelling." "De muziek door de vijf muzikanten van K.O. Brass is meer dan sfeerbepalend, het snijdende geluid van een enkele trompet in de donkere nacht, de zachte a capellazang, de drum die het ...

  •  Julius Caesar, "Dit is het soort muziektheater dat Orkater heeft grootgemaakt" ⭐️⭐️⭐️ Het Parool - recensie 05 augustus 2017

    "Bomen zwiepen op de achtergrond, een toegift van de natuur." "Mooi is ook de muziek: vijf blazers, begeleid door de acteurs op drums en elektrische gitaren. Dit is een soort muziektheater dat Orkater heeft grootgemaakt."

  •  Julius Caesar, Brutus, het kloppend hart van Julius Caesar Theaterinspiratie - recensie 05 augustus 2017

    "..Amarenske Haitsma. Zij speelt Calpurnia, de geliefde van Caesar. Daarnaast is ze Julius, de kreupele bediende van Brutus en Metellus Cimber, één van de bondgenoten van Brutus. Zij is een verfrissende opvallende bloem die de voorstelling zonder meer van kleur voorziet." "De vondsten in het samenspel met de muzikanten van K.O. Brass! zijn geniaal. Als één harmonieus geheel spelen de acteurs e...

  •  Julius Caesar, Twistgesprekken en redevoeringen Elsevier - recensie 05 augustus 2017

    Gelukkig heeft regisseur Michiel de Regt zijn acteurs de vrije teugel gegeven, wat vooral een mooie titelrol oplevert van Mattias Van De Vijver, die van Caesar een decadent typje maakt Ook de geweldige muzikale begeleiding van K.O.Brass! houdt het publiek bij de les

  •  Julius Caesar, "Een rokende vloer, opzwepende muziek" ⭐️⭐️ Trouw - recensie 04 augustus 2017

    Een rokende vloer, opzwepende muziek van het koperkwintet K.O. Brass! en het titelpersonage, dat in een spierwitte krullenbontjas met zelfgenoegzame pas over een catwalk naar het publiek komt gehuppeld."

  •  Julius Caesar, Julius Caesar van Shakespeare gaat niet over het leven van Caesar maar over zijn dood. RiRoRecensies - recensie 04 augustus 2017

    "Na de moord is het aan Jip van den Dool en Matthijs van de Sande Bakhuyzen om de voorstelling puur op hun acteerkwaliteiten tot een goed einde te brengen. Dat gaat ze goed af." "Al met al heeft Julius Caesar van Orkater en Bostheater alle ingrediënten die nodig zijn voor een zomervoorstelling in de open lucht: het is erg mooi om te zien, er klinkt goede muziek, en er wordt behoorlijk geacteer...

  •  Julius Caesar, Wie roept Caesar aan? Het Grote Recensieboek - recensie 04 augustus 2017

    "(..) Jip van den Dool die als Antonius een krachtig personage neerzette en, wellicht door zijn bijdrage aan de bewerking, met zoveel diepte speelde. Ook Amarenske Haitsma steeg uit tussen de bomen van het Amsterdamse bos, doordat zij in haar rollen Calpurnia en Lucius de aandacht van het publiek op een natuurlijke wijze opeiste, zonder dominant te worden." Lees hier de hele recensie.

  •  Julius Caesar, Drieëndertig dolkstoten in het bos ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 04 augustus 2017

    Esthetisch is de voorstelling als geheel zeer sterk. De tijdloze kostuums van Jorine van Beek verhelderen de verdeling van de personages in kampen. vanaf de moordscène op Caesar, die in de choreografie afgekeken lijkt te zijn van een drukbevolkte kruisigingscène à la Rubens, concentreert het geheel zich en wordt het spannend. Daarbij helpen ook de invallende nacht en de mooie belichting. Lees h...

  •  Julius Caesar, Het lijden na een opstand De Groene Amsterdammer - artikel 03 augustus 2017

    De onwaarschijnlijk sterke kwaliteit, en misschien ook de reden van de relatieve onbekendheid van Julius Caesar is het argumenteren. In de betekenis van hardop denken. Het is in Shakespeare's tijd van oorsprong een techniek uit de kunst van de welsprekendheid, de retorica. Omgezet naar het vak van Shakespeare komt dat hierop neer: constant strijdige opinies recht tegenover elkaar plaatsen.

  •  Julius Caesar, Angst en twijfel rond een politieke moord Het Parool - interview Michiel de Regt 25 juli 2017

    De Regt: "Julius Caesar is een heldere vertelling over wat retoriek is, wat politiek. Julius Caesar gaat over idealen ten opzichte van eigenbelang."  

  •  Julius Caesar, 'Julius Caesar' tussen de bomen NoordHollands Dagblad - aankondiging 13 juli 2017

    Jip: "Het is ongelofelijk wat Shakespeare wist te doen. En vooral de speeches van Brutus en Marcus Antonius zijn geweldig. Niet voor niets geldt die van Marcus Antonius nog altijd als een van de beste speeches in de wereldgeschiedenis." Charlie: "Kom vooral als het regent zou ik zeggen, dan is het op zijn mooist."

  •  De familie Mansøn, Boosaardige spelletjes **** Dagblad van het Noorden - recensie 26 november 2015

    "Het vierstemmige beginkoraal, de song aan het eind is dan wel weer keelsnoerend mooi."

  •  De familie Mansøn, De familie Mansøn swingt en appelleert aan sensatiezucht **** Volkskrant - Recensie 13 november 2015

    “Net als het succesvolle debuut is De familie Mansøn niet zozeer een lineair biografisch verhaal maar een associatief, fraai vormgegeven swingend muzikaal stuk – met als uitgangsfiguur dus de enigmatische Charles Manson. “ “Korte scenes ontstaan als een intrigerende puzzel waaraan je je graag waagt.” “Gevraagd naar wie Manson nu eigenlijk is, luidt het antwoord: degene in de spiegel. ...

  •  De familie Mansøn, Een kleurrijke voorstelling over pure gruwelijkheid 7 days - recensie 13 november 2015

      “Hun nieuwe productie De familie Mansøn gaat over de fascinatie voor het duistere kwaad. Gehuld in een kleurrijk muzikaal jasje.” “Een inspirerende maar vooral veelzijdige voorstelling van vijf jonge theatermakers die veel kunnen en doen op het podium”

  •  De familie Mansøn, ‘Death to pigs’ met Lars Doberman als hoofdverdachte **** 8 Weekly - recensie 11 november 2015

    "Tijdens De Familie Mansøn staat de eigen wil op stil. De kijker wordt gemanipuleerd door verschillende experimenten en verkeert in een trance. Je hunkert naar meer, simpelweg omdat de acteurs geen houvast bieden in de sneltreinvaart waarin zij door het leven van Manson springen. En precies die ervaring is wat deze voorstelling tot een gedroomde trip maakt. Zo’n droom waar je nog dagen over na ...

  •  De familie Mansøn, Familie Mansøn: luguber en toch ook prachtig absurdistisch De Pit - recensie 10 november 2015

    “Eén acteur loopt met een filmcamera rond, die onder andere de andere jongens filmt. Alles wat gefilmd wordt kunnen wij ook zien. Het beeld wordt namelijk geprojecteerd op een soort lange houten blokken. Dit vind ik een hele leuke draai geven aan de voorstelling. Het interview met Charles Mansøn worden gefilmd en geprojecteerd op houten blokken, wat iets weg heeft van een documentaire” ...

  •  De familie Mansøn, Ongebreidelde creativiteit en spelplezier in De familie Mansøn **** Scenes - recensie 10 november 2015

    “de ongebreidelde creativiteit, de eigenzinnige acteerstijl, het fraaie videowerk van Jochem Laarhoven die ook het decor maakte, en de wijze waarop de gretig gespeelde scènes elkaar snel afwisselen, is een lust voor ogen en oren.” “Spannend is de muziek die zich op totaal eigen wijze beweegt tussen toegankelijke pop, sferische of springerige jazz en wat steviger rock waarbij de acteurs/musi...

  •  De familie Mansøn, Theater over Charles Manson is te langdradig en een ratjetoe *** Trouw - recensie 10 november 2015

    "Opvallend fascinerend zijn de momenten waarop Reinout van Scholten Aschat als een charismatisch verteller optreedt en een bizar verhaal vertelt, gebaseerd op dat van Manson als sekteleider in de woestijn. Op dit soort momenten krijgt de voorstelling vleugels."

  •  De familie Mansøn, Vrolijk muzikaal onderzoek naar sekteleider Manson **** NRC, recensie 09 november 2015

    “Muziektheatercollectief Lars Doberman onderzoekt in een verzameling associatieve scènes beide kanten van de levende legende.” “De scènes stippen de belangrijkste gebeurtenissen uit Mansons leven aan, maar hebben tegelijkertijd allemaal een hoog absurdistisch gehalte. Het spel- en verkleedplezier van de jonge theatermakers Reinout Scholten van Aschat, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Matti...

  •  De familie Mansøn, Memory-spel met Charles Manson*** theaterkrant.nl, recensie 09 november 2015

    “Loepzuiver klinkt ‘Our Prayer’. Doordat vormgever en cameraman Jochem van Laarhoven de beelden van de vier een authentieke jarenzestig-kleurzweem meegeeft, is het volop het tijdperk van love, peace and happiness dat hier aanbreekt.”   “Het muzikale idioom van de jaren zestig komt voorbij met ruige rock, softe jazz en zelfs nog een zingende Manson.” Lees verder

  •  De familie Mansøn, De aantrekkelijkheid van het kwaad in de Familie Mansøn VPRO Nooit Meer Slapen - interview 07 november 2015

    Verslaggever Botte Jellema ging naar de try-out en ontmoet de Dobermannen: Reinout Scholten van Aschat, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Mattias Van de Vijver en Jip van den Dool. Luister hier

  •  De familie Mansøn, Lars Doberman op bezoek bij Spijkers met Koppen VARA Spijkers met Koppen - interview 07 november 2015

    Lars Doberman is te horen vanaf 31:00 Luister hier

  •  De familie Mansøn, Orkater ontrafelt het charismatische kwaad van Charles Manson NOS - Artikel/ Interview 07 november 2015

    "Geheel volgens de muzikale Orkater-traditie opent het viertal stevig met een rocksong over de familie." "Het wordt een zoektocht naar het wezen van het kwaad tussen voortdurend schuivende panelen en met het omdraaien van vloerdelen met oude zwart-witfoto’s." Lees en luister hier meer.

  •  De familie Mansøn, Een meer dan geslaagd en origineel onderzoek naar de wortels van het kwaad Theaterinspiratie - recensie 07 november 2015

    "De voorstelling begint met een a capella zang die me kippenvel bezorgt." "Ik word figuurlijk in een achtbaan van indrukken gezet die voort dendert, maar nergens uit de bocht vliegt omdat de vraagstelling en het doel strak voor ogen wordt gehouden." De vier multi talenten van Lars Doberman hebben mij op vernieuwende wijze bewust gemaakt en stof tot nadenken gegeven." Lees hier meer.

  •  De familie Mansøn, Zeer levendige voorstelling over een man die wij in de spiegel zien Rein Swart - recensie 06 november 2015

     "Nadat de jongemannen zich eerst netjes hebben aangekleed, doen ze een groepshug om het familiegevoel te benadrukken. Tegelijk voelt de toeschouwer dat er onheil in de lucht zit." "Wat is slecht? Het is een thema dat de hele voorstelling door het hoofd van de toeschouwer blijft spoken." "Misschien is dit inderdaad wel het mooiste. Het gaat niet om het hoofd maar om het hart, niet om het begrijpe...

  •  De familie Mansøn, Een absurde trip door de duisternis XPO magazine - interview 01 oktober 2015

    Reinout: “Maar hij is tegelijk ook een mysterie. Hoe kan het dat we smullen van iemand die Het Kwaad lijkt te ademen, dat zo iemand tot een hype of zelfs cultfiguur wordt verheven?” “We nemen de toeschouwer mee op een muzikale trip door de duisternis, op onze droomvlucht naar het absurde.” Matthijs: “Je wordt ondergedompeld in ons experiment. We willen niet over het onderwerp vertellen, ...

  •  De familie Mansøn, Muziektheater over Charles Manson om te tonen hoe Het Kwaad werkt. De Volkskrant - interview 28 augustus 2015

    Acteur Matthijs van de Sande Bakhuyzen: "Hij is een perfect voorbeeld van het kwaad. Iemand die zijn volgelingen de opdracht gaf om te moorden. Tegelijk was hij een kleurrijk en charmant figuur. Als je hem ziet begrijp je dat hij mensen om zijn vinger kon winden." "Als je goed geïndoctrineerd wordt, wil je niets anders dan bij een sekte. Manson was een meester in indoctrinatie. Wij worden zijn le...