MAKER

Geert Lageveen

Geert Lageveen (Drachten, 1961) heeft vrijwel bij alle Nederlandse theatergezelschappen gewerkt. Niet alleen als acteur, maar ook als schrijver en regisseur. Sinds 2000 behoort hij tot de harde kern van Orkater. Met Leopold Witte maakte hij onder andere de succesvolle voorstellingen Conijn van Olland (2000),  Kamp Holland (2008), Alice in Wonderland (2010), 237 Redenen voor Seks (2011 en 2013), Amsterdammers (2014) en Lutine (2015). Voor de regie van De terugkeer van Hans en Grietje (2015) ontvingen zij een musical award.

In 2001 won Lageveen de Arlecchino, een bronzen beeldje dat jaarlijks wordt uitgereikt door de Nederlandse Vereniging van Schouwburgen- en Concertgebouwdirecties. Lageveen ontving de prijs voor zijn voorstelling Onder Mannen (NNT).  

Het grote publiek kent de theatermaker voornamelijk van zijn rollen in de tv-series Smeris, Toren C, Adam&Eva, en de film Adios Amigos.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Geert Lageveen

  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jean van Lingen
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jean van Lingen
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Geert Lageveen

  •  Alles Komt Goed, Overleven en laten leven De Volkskrant - interview 25 mei 2020

    "Geeft de vierjaarlijkse subsidiestrijd muziektheatergroep Orkater al de nodige stress, komt er nog wat coronastress bij. Gelukkig hebben ze een prima troef: de theaterrechten van roman De pest."

  •  237 redenen om door te gaan, Een goedemorgen met... Geert Lageveen NPO Radio 4 23 maart 2019

    Ga op muzikale reis met Geert Lageveen. Hij neemt je aan de hand van verschillende muziekstukken mee in zijn lange theatercarrière. Luister hier!

  •  237 redenen om door te gaan, Theatrale bezinning op de dood die ooit komen gaat Friesch Dagblad - interview 18 maart 2019

    "De filosofische vraag wat voor zin het leven heeft, echoot door de zaal." "De voorstelling is verhalend sterk en dwingt je tot bezinning op wat ooit komen gaat."

  •  237 reasons to carry on., 'In mijn dromen beleef ik het auto-ongeluk met mijn gezin opnieuw' interview - Geert Lageveen 16 maart 2019

    "Je schijnt de meest intense dromen te hebben ergens tussen 3 en 5 uur ’s nachts. In de voorstelling ‘237 redenen om door te gaan’ die ik nu met Leopold Witte speel, noemen we dat het bange uur."  "We houden ervan zware onderwerpen licht te brengen en spelen een gechargeerde versie van onszelf. Leopolds houding is: memento mori. Die van mij: carpe diem." "Die verschillende houdingen van Leo...

  •  237 reasons to carry on., Vrolijk theater over de dood AD - interview 14 maart 2019

    Witte (59): ,,Op mijn 12de schreef ik al een testament. Als klein jongetje vond ik begrafenissen een spectaculaire gebeurtenis, al die mensen die bij elkaar kwamen, die grote auto’s. Dat vond ik fantastisch, dus dat wilde ik ook regelen voor mezelf. Lageveen: ,,Bij een onderwerp dat in principe zwaar is, is het makkelijk om grappen te maken. Omdat er al een bepaalde spanning in de zaal hangt, we...

  •  237 redenen om door te gaan, Onsterfelijk voor één dag Gesprek met Stine Jensen, Leopold Witte en Geert Lageveen - Zin Magazine 31 januari 2019

    Leopold: "Ik werk samen met Geert. In mijn eentje zou ik aan twijfel ten onder gaan."  Geert: "De dood heeft inderdaad een grote plek gekregen in onze tweede voorstelling maar toen Leopold voorstelde om de show 237 redenen om dood te gaan te noemen, ben ik ervoor gaan liggen. Dat vond ik de goden verzoeken." 

  •  237 redenen om door te gaan, Wéér een briljantje ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant & Dagblad van het Noorden - recensie 15 oktober 2018

    "Geert Lageveen en Leopold Witte scheppen hun eigen autonomie, maar in het samenspel horen ze organisch bij elkaar. Zo’n schitterend naturel tref je sporadisch aan en gooi je niet weg." "Dat lijkt verdacht sterk op feelgood-theater. Wat het niet is, omdat ze als vertellers ervaringen versluieren met oergezellige muziek van hun overleden helden en leeftijdgenoten. Een geweldige vondst."  

  •  237 redenen om door te gaan, 237 redenen om door (of dood) te gaan Het Grote Recensieboek - recensie 01 oktober 2018

    "Het spel is ijzersterk en de mix van humor, muziek, hier en daar een dansje, en een hoop discussies maken het een zeer vermakelijke voorstelling."  Klik hier om de hele recensie te lezen. 

  •  Lost in the Greenhouse, De inviduele tragedies van tomatenplukkers ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 26 april 2018

    "Het decor is overweldigend." "Het begint al direct in de openingsscène als Van de Wetering, ondersteund door een uitstekende band, in een sensueel lied paprika’s, tomaten en komkommers mag aanprijzen. Wat is zij toch een geweldige zangeres en wat horen we haar toch veel te weinig zingen! Het ‘sappige vruchtvlees’ uit het lied spat werkelijk in het rond." "Lost in the Greenhouse haalt zo ...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse tragedie in de kas overtuigt Van Wadt Tot Stadt - recensie 24 april 2018

    "Orkater zorgt voor een mooi contrast: wervelende massascenes, afgewisseld met van emotie doorspekte dialogen, uiteindelijk uitmondend in een overvalst Romeo & Julia-drama." "Wojtek wordt even overtuigend gespeeld door Peter Jakubow. Je voelt zijn ondergang, de heimwee en het liefdesverdriet, nadat Klaske naar Spanje vertrekt." "Maartje van de Wetering is als een wervelwind, die zelfs de blade...

  •  Lost in the Greenhouse, Orkater brengt drama van groot formaat ⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant - recensie 20 april 2018

    "Al die personages en lijntjes worden bij elkaar gehouden door een flitsende voorstelling met schitterende muziek en inventieve bewegingspatronen, waar ook een aantal figuranten een belangrijk aandeel aan hebben." Eindelijk komen de Friese wereldeconomie en het noodlot van die onbeduidende jongen die zo graag ontwerper had willen worden dan toch samen. Ik zal eraan denken als ik weer een paprika o...

  •  Lost in the Greenhouse, Lost in the Greenhouse: wat er broeit in de harten van Poolse en Friese Plukkers Friesch Dagblad - aankondiging 12 april 2018

    Lageveen en Tiel Groenestege: "Economisch gezien mag het allemaal goed klinken, wij krijgen hulp en de Polen verdienen meer dan thuis, maar is iedereen gelukkig? Voor ons zat daar de uitdaging in. In deze broeierige sfeer erachter komen en laten zien wat er nog meer broeit in de hoofden en harten van het personeel." Jakubow: "Harde werkers als Wojtek verdienen niet alleen respect maar ook een uitg...

  •  Lost in the Greenhouse, Klein Europa onder glas De Telegraaf - interview 12 april 2018

    Lageveen: "We hebben in Friesland een gezegde: 'Elst lit op myn sûpen, nimmen op myn toarst'. Dat betekent: 'Iedereen kijkt naar mijn gezuip, maar niemand naar mijn dorst'. En dat is eigenlijk precies waar het Lost in the Greenhouse om draait. We oordelen vaak te snel alleen maar op de buitenkant."

  •  Lost in the Greenhouse, Het broeit in de kassen van Sexbierum Leeuwarder Courant - interview 09 april 2018

    Hij geniet van de deskundigheid van de kwekers, die de groei controleren. Steven Raapis Dingman: "Dan hebben ze het over planten die het te veel naar hun zin hebben en even op hun flikker moeten krijgen." "Tomaten first", zegt Lageveen. "Alle toeschouwers maken straks de reis die plukkers ook maken. Ze zitten de hele voorstelling in hun wereld. En ik garandeer je: je gaat er na de voorstelling hee...

  •  Lost in the Greenhouse, Theatervoorstelling toont 'Europa in het klein' in de kassen Sexbierum Boerderij Vandaag - interview Geert Lageveen 06 april 2018

    Geert Lageveen: "Door het eentonige werk en de warmte begin je vanzelf te dromen. Dan gaat je fantasie werken. We hebben met Friezen en Polen in de kas gesproken en zijn ook naar Polen geweest om meer voeling te krijgen met de geschiedenis van dat land en de mentaliteit van de mensen." "Daar wordt Nederland gevoed denk je dan. Voor wie de wereld niet kent is zo'n kas echt een avontuur. Het wordt v...

  •  Lost in the Greenhouse, Geert en Titus bij Spijkers met Koppen NPO Radio 2 - interview 24 maart 2018

    Geert Lageveen: "Iedereen zit hier met een tijdelijk gevoel. We spraken een jongen, die was daar 4 jaar geleden gekomen, omdat hij een reparatie aan zijn auto had van 1.000 euro. Ik ga even een maand plukken. 4 jaar later zit hij er nog. Luister en zie het hele interview hier terug.

  •  Woiski vs. woiski, Tragiek van rijst met kousenband ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant - recensie 05 maart 2018

    "Orkater heeft met het muziektheater Woiski versus Woiski weer eens helemaal in de roos geschoten. De vijf spelers/zangers/muzikanten zetten in anderhalf uur een zeer knap in elkaar gevlochten familiekroniek neer die bijna ongemerkt een periode van bijna vijftig jaar beslaat en dat tegelijk een beeld geeft van de problemen waar Surinamers in Nederland tegenaanlopen en dus indirect ook van Nederlan...

  •  Woiski vs. woiski, Wezenlijke strijd tussen zwarte vader en zijn zoon Friesch Dagblad - recensie 05 maart 2018

    "Die strijd tussen vader en zoon, tussen opportunisme en oppositie, maakt deze voorstelling tot een politieke voorstelling, een sociaal drama dat ons verleden blootlegt. Waar we domweg ook niet omheen kunnen, hoewel we de drang hebben om het te verdringen." "Woiski vs Woiski is een voorstelling die echoot en schudt ons geweten wakker binnen een historisch perspectief."

  •  Woiski vs. woiski, Tragische muziekvoorstelling over de Woiski's StarNieuws - recensie 23 januari 2018

    "Een absolute aanrader voor wie van muziek, theater en Suriname houdt." "Regisseur Geert Lageveen heeft slimme keuzes gemaakt door een verteller op het podium te zetten die met grote sprongen door de tijd gaat. Hij moest wel. Het levensverhaal zit boordevol tori's." "Een gedateerd toneelverhaal is het niet geworden. Daar is de muziek te eigentijds voor- zoiets kun je wel overlaten aan de mensen va...

  •  Woiski vs. woiski, Recensie: Woiski vs. Woiski De Ware Tijd - Recensie 19 januari 2018

    “Het schuurt en het wringt. Woiski vs Woiski roept angsten en onbeantwoorde liefdes op. Het is geen zoetsappige theatervoorstelling waar de lach het hoofdingrediënt is. Verre van dat.” “Het is confronterend en het publiek zal zich met pijn in het hart helaas zeer herkennen in hoe vaders vs zonen, vrouwen vs overspelige mannen elkaar soms naar het leven staan.” “Toch blijft Mike Libanon ...

  •  Woiski vs. woiski, Woiski vs. Woiski is een bitterzoete tragedie: wat eerst een feest lijkt, wordt een kwestie van overleven ⭐️⭐️⭐️⭐️ De Volkskrant - recensie 18 januari 2018

    "Mooi om te zien dat een verhaal over actuele hete hangijzers als identiteit en racisme ook eens op een bitterzoete manier verteld kan worden. Woiski vs. Woiski, een samenwerking tussen theatergroep Orkater en het Bijlmer Parktheater, is opgewekt muziektheater over het dieptragische leven van vader en zoon Woiski."  "In de voorstelling mixt en remixt de band (Sophie Anglionin, Vernon Chatlein en ...

  •  Woiski vs. woiski, Woiski vs. Woiski: meer dan een Surinaams familieverhaal PopMagazine Heaven - recensie 18 januari 2018

    "Woiski sr. weet door zijn opportunistische houding zijn nachtclub in Amsterdam tijdens de oorlog open te houden. In de voorstelling komt die houding aan bod in een scene waarin het conflict tussen vader en zoon een climax bereikt." "Waarom beide Maxen eindigen zoals ze geeindigd zijn, is iets waar in de loop van de voorstelling verklaringen voor worden aangedragen. Of die plausibel zijn moet het ...

  •  Woiski vs. woiski, De pijn van vader en zoon achter façade van feest ⭐️⭐️⭐️⭐️ Trouw - recensie 16 januari 2018

    “Een complex verhaal, maar al die verhaallijnen en gebeurtenissen lopen in de regie van Geert Lageveen organisch door elkaar zonder ook maar een moment verwarring op te roepen.” “Michiel Blankwaardt schakelt moeiteloos van knorrige oude man met bril en bevende linkerhand naar achtjarig jongetje met grote ogen vol verbazing en pijn. Ontroerend om te zien.”  “Ondanks het dramatische verha...

  •  Woiski vs. woiski, Vrolijke muziek èn historische lessen in Woiski vs. Woiski ⭐️⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 16 januari 2018

    “deze buitengewoon geslaagde, biografische muziektheatervoorstelling” “Dat alle ambities (vrolijke muziek, familiedrama én historische lessen) tot een goed einde worden gebracht, is mede te danken aan de drie fijne muzikanten en drie uitstekende acteurs.” “Mike Libanon is geknipt voor de rol van de aalgladde charmeur Max, die kickt op zijn maatpak. Manoushka Zeegelaar Breeveld maakt van...

  •  Woiski vs. woiski, Voor Woiski stond muziek op één, tot frustratie van zijn zoon Het Parool - recensie 16 januari 2018

    "Het tempo ligt lekker hoog" "Zo flist het snel van een voorgelezen krantenkop, die rept van 'ontaarde negermuziek', naar de live gespeelde calypsoklanken (musici Gery Mendes, Sophie Anglionin, Vernon Chatlein), die in de smaak vallen bij het publiek in het Bijlmer Parktheater - dat een stuk diverser is dan destijds de toeschouwers in La Cubana." "Het universele gevoel van ontheemding in een fraai...

  •  Woiski vs. woiski, Gelaagd theater over zwart en wit met swingende muziek NoordHollands Dagblad - recensie 15 januari 2018

    “Woiski vs. Woiski is een in alle opzichten geslaagde ‘multiculti’ voorstelling: muziektheater dat vermakelijk is zonder al te oppervlakkig te zijn, leerzaam zonder al te politiek correct te zijn, en aangrijpend zonder ook maar een moment sentimenteel te worden.”

  •  Woiski vs. woiski, Surinaams-Nederlandse geschiedenis in perspectief geplaatst ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 15 januari 2018

    "Muzikant Mendes speelt af en toe ook de rol van charismatische verteller, wat hem op het lijf geschreven is. Verder hebben de makers ervoor gekozen om Max Woiski jr. vanuit zijn verpleeghuis terug te laten kijken op zijn jeugd en zijn vader. Deze scènes met de tragiek van oude en doorgegeven pijn, worden sterk gespeeld door Blankwaardt en prettig gedoseerd met de comic relief van zijn verplee...

  •  Woiski vs. woiski, Ontworteling van Surinaamse vader en zoon in Nederland interview Michiel Blankwaart & Mike Libanon - Het Parool 12 januari 2018

    Michiel Blankwaardt: "Dit is de trieste ­paradox, dat je wordt wat je haat. Ik vind het mooi dat het verhaal gaat over die pijn. De zoon probeert zich te verbinden aan zijn vader, maar merkt dat hij heel anders is. Hij wil het anders doen, maar bewandelt uiteindelijk toch hetzelfde pad."   “Het is een universeel thema, dus niet alleen maar een Surinaams verhaal. Ik heb me altijd wel ontw...

  •  Woiski vs. woiski, BB met R, Dat is Bruine Bonen met Rijst Het Grote Recensieboek - recensie 11 januari 2018

    “Over het spel kunnen we kort zijn: het is gewoon goed, evenals de zang en de muziek. Ook het verhaal is interessant.” “En wees gewaarschuwd, sommige liedjes blijven lang in je hoofd hangen.” Lees hier de hele recensie.

  •  Woiski vs. woiski, Repetitiebezoek: Orkater en de strijd van de Woiski's Scènes - repetitiebezoek 08 januari 2018

    (...)"Even later spreken we Mike Libanon. 'Max Woiski sr. was een flamboyante man en leidde een zeer uitbundig leven. Hij was altijd bezig met zijn imago. Daardoor vergat hij waar het in het leven echt om draait, de liefde voor je naasten. Hij verdiende goed, maar gaf veel te veel geld uit aan extravanganza, ging voortdurend vreemd en raakt daardoor zijn grote liefde Alma kwijt''. "Gery Mendes: '...

  •  Woiski vs. woiski, “Waar ze kwamen scheen de zon, maar van binnen regende het vaak.” Interview Manoushkha & Geert 12 december 2017

    Geert: "Wij laten de ervaringen zien van de eerste zwarte mensen in een overwegend witte maatschappij. Vader en zoon hebben een andere houding daartegenover. Daar waar de vader zoveel mogelijk probeert te profiteren - ‘ze willen mij om mijn huidskleur, dus zorg ik daarvoor’ - verzet de zoon zich hiertegen." Manoushka: "Het verhaal gaat ook over Nederlanders die uit een ander gebied komen en hi...

  •  Lost in the Greenhouse, Wojtek ♥ Klaske 2018 - Glossy 11 december 2017

    Lageveen: Lost in the Greenhouse gaat over ontworteling, over mensen die hun beroep niet in hun eigen land kunnen uitoefenen. Die op hun vrije zondag op de dijk rondlopen, naar de Waddenzee kijken en ontheemd zijn."  

  •  Woiski vs. woiski, Achter de schermen: Woiski vs Woiski 1 November 2017 Stadsblad Echo Amsterdam - Aankondiging 28 november 2017

    "Voor het eerst in de geschiedenis staat een voorstelling zo lang in dit theater en we willen natuurlijk dat deze primeur een doorslaand succes wordt."  "In het muziektheaterstuk komen verschillende muziekstijlen aan bod: van klassieke muziek naar Poolse tango naar ajzz, blues, kaseko, calypso naar hedendaagse hiphop. Veelbelovend, toch? Natuurlijk zullen we zorgen voor een goede sfeer, extra pr...

  •  Lost in the Greenhouse, Stomende liefde tussen de paprika's Leeuwarder Courant - interview 31 juli 2017

    Titus Tiel Groenestege: "Je hebt Polen A, dat heel modern is. Maar je hebt ook Polen B. Dat is de streek waar Wojtek vandaan komt. Dat is geen land voor jonge mensen." Geert Lageveen: "Zelf lette ik vroeger vooral op de architectuur van de kassen, ik vond het bijna ruimteschepen die in het land waren neergedaald. Ik dacht nooit aan de mensen die er werkten. Maar nu wel."

  •  237 reasons to carry on, Lowlands programma 2017 Nrc Next - aankondiging 28 juli 2017

    Orkaterveteranen Leopold Witte en Geert Lageveen spelen op Lowlands reprises van twee van hun seccesverhalen: '237 redenen voor seks', waarin ze hun punt maken op basis van hun platencollectie, en '237 redenen om door te gaan', waarin ze de balans opmaken van hun leven, met de onontkoombare aftakeling in zicht. Dat zijn met elkaar 474 redenen om te gaan kijken. 

  •  237 redenen om door te gaan - Lunchtheater, Een intiem, confronterend, ontnuchterend en bovendien zeer geestig portret Theaterinspiratie - recensie 26 februari 2017

    "Een intiem, confronterend, ontnuchterend en bovendien zeer geestig portret van twee mannen die ofwel de dood omarmen als deel van het leven of deze juist willen bezweren door allerlei doelen te stellen." "De voorstelling heeft in wezen niets en tegelijkertijd alles met dood te maken. Ze spelen ermee, schuren ertegen aan en vragen zich af wat het betekent." "De voorstelling swingt van begin tot ei...

  •  237 reasons to carry on, Feelgood voorstelling over de dood ⭐️⭐️⭐️⭐️½ 8weekly - recensie 26 februari 2017

    "In deze “two man show” wordt het persoonlijke universeel, lach je om de dood, huil je om de levenden en kom je als herboren de zaal uit." "Het gaat snel, er komen veel sterke grappen en oneliners voorbij en er zijn mooie momenten die ontroeren." "Veel in deze vitale en vitaliserende lunchvoorstelling vormt een paradox. Er w