MAKER

Floor Houwink ten Cate

WERKTE MEE AAN:

NIEUWS

IN DE PERS

Floor Houwink ten Cate

  •  Merkel, Merkel is opwindende opera ⭐️⭐️⭐️⭐️ Scènes - recensie 15 april 2019

    “Kun je over deze indrukwekkende, oersaaie politica opwindend theater maken? Nineties Productions & Orkater lukt dat glansrijk met een originele en zeer intelligent gemaakte ‘electro-opera” “een uitbundig theaterfeest met prachtige kostuums, fijne muziek en mooie zangpartijen” “Deze theatermakers zijn meesterlijk in het doseren van ernst en humor enerzijds en soberheid en bombast a...

  •  Merkel, Electro-opera plaatst 'Mutti' op een sokkel Het Parool - recensie 12 april 2019

    "Maar in Merkel zet Nineties Productions het antispektakel op een sokkel, met als resultaat een satirisch-geëngageerde voorstelling, die eindigt in een oprecht pleidooi voor radicale nuance." "Als ze zichzelf uiteindelijk ook wezenlijke vragen stellen over hun eigen kunstenaar- en burgerschap, wordt Merkel (..) pas echt op de sokkel gezet die ze verdient."  

  •  Merkel, Het centrisme is dood, leve het centrisme Theaterkrant - recensie 12 april 2019

    “Net zoals in andere voorstellingen van Nineties Productions is het juist de meerduidigheid van de boodschap die Merkel tot zo’n spannende ervaring maakt.” “De nieuwe voorstelling van Nineties Productions is een bijzonder boeiend vat van tegenstrijdigheden: tussen onnadrukkelijkheid en spektakel, tussen idealisme en pragmatisme en tussen hyperintelligente dramaturgie en politieke naïvitei...

  •  Merkel, Theatercollectief Nineties brengt een theatraal saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient. ⭐️⭐️⭐️⭐️ De Volkskrant - recensie 09 april 2019

    "Onze politieke realiteit wordt geregeerd door sensatie, stellen de makers: 'Als het niet schreeuwt, resoneert het niet.' Daarom dit theatrale saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient." "Na deze opera-parodie volgt in alle ernst de beroemde 'Wir schaffen das'-speech, zo sober, oprecht en ontheatraal mogelijk gebracht door Benjamin Moen. Aangrijpend is het." "En dan r...

  •  Merkel, Nineties Productions mengt doeltreffend ernst en persiflage in ‘Merkel’ ⭐️⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - Recensie 08 april 2019

    "Het jonge gezelschap Nineties Productions tackelt de grijsheid van bondskanselier Angela Merkel door in de overdrive te gaan met een exuberante operapersiflage." "Moen draagt die toespraak voor, zo modaal als hij kan, zonder retorisch vernuft, zonder overtuigingskracht, maar kalm en zacht, de grijsheid par excellence. Het is een dappere verbeelding van het idee dat bij haar de inhoud prevaleert."...

  •  Merkel, Podcast Radio Merkel - Aflevering 1 VPRO Nooit Meer Slapen - podcast 05 april 2019

    In aanloop naar de muziektheatervoorstelling Merkel gaat journalist Sophie Derkzen (o.a. De Correspondent, Vrij Nederland) met de theatermakers, journalisten en andere Duitsland-kenners op zoek naar het Mysterie Merkel: Hoe groeide een bedeesde natuurkundige uit tot een van de machtigste politici ter wereld? Wie schuilt er achter die mysterieuze glimlach? En wie hebben wij van haar gemaakt? In afl...

  •  Merkel, Merkel, de held van het grijze midden NRC - interview 04 april 2019

    Yannick Noomen: „We kwamen er uiteindelijk op uit dat de voorstelling niet moet gaan over wie ze is, maar wie we willen dat ze is. Wat zien we in Angela Merkel, waar staat ze in onze ogen symbool voor? Ze staat voor mij voor een verzet tegen polarisatie, als iemand die opkomt voor het grijze midden. Ze heeft wel eens gezegd dat ze geen beleid maakt voor 100 procent van het volk, maar voor 60 pro...

  •  Merkel, Hoe maak je theater over ‘zo’n beetje de meest on-sexy, on-operateske figuur die er bestaat’? De Volkskrant - interview 29 maart 2019

    Benjamin Moen: ‘Ze laat zich niet meevoeren door emoties, laat eerst de feiten en cijfers op zich inwerken, denkt na over mogelijke uitkomsten en komt daarna pas met een besluit. Dat trage tempo is verfrissend en noodzakelijk, in deze schreeuwerige tijd.’ Floor Houwink ten Cate: 'Ze is bepaald geen theatraal type, nee, maar ik vind haar te gek. Ik wil de grijze muis Merkel de vloer op knallen...

  •  Merkel, Mutti Merkel Scènes - interview 27 maart 2019

    Floor Houwink ten Cate: "Ook werpen we de vraag op wat we met haar vertrek gaan verliezen, en hoe het straks met Europ verder moet. Daarbij werpt iedereen van de Nineties persoonlijk een blik in die glazen bol. Noem het een vrije, op Wagner geïnspireerde, operateske oefening op de toekomst."  

  •  Merkel, Als het merkelen ophoudt Trouw - interview 26 maart 2019

    "Een hele generatie Europeanen groeide op met Angela Merkel. Nu de Duitse bondskanselier na vijftien jaar op weg is naar de uitgang, groeien ook de zorgen over een leven zonder haar. Benjamin Moen: "In mijn ogen is Merkel die laatste mens." Het is een zoektocht naar het wezen van de vrouw die niet alleen voor haar, maar voor menig Europeaan politiek bepalend was voor de afgelopen jaren. “Ze is d...

  •  Merkel, Electro-opera over Merkel in Nederlandse theaters Duitsland Instituut - interview 20 maart 2019

    Anne Maike Mertens: "“We hebben daarvoor het moment van ‘Wir schaffen das’ gekozen, een heel theatraal moment dat iedereen kent. Merkel neemt alleen de beslissing de grenzen niet te sluiten voor de vluchtelingen. Hoe heeft ze geslapen, de nacht voor de beslissing?” Benjamin Moen: “we praten nu als collectief bij het maken veel met elkaar. Dat duurt lang en is intens. En ik merk dat ik af...

  •  Merkel, Interview met Floor Houwink ten Cate Opium Radio 4 24 januari 2019

    Klik hier om het interview terug te luisteren. Floor Houwink ten Cate is vanaf 3:13 minuten aan het woord.

  •  Route Nationale, Apart, intens en absurd Trouw - recensie 23 mei 2015

    "De voorstelling is afgelopen. In de foyer klinken woorden als ápart', 'intens'en 'absurd'. "Ik vond het écht heel erg goed" zegt de vriend van de collega die we bij de uitloop van het theaterstuk toevallig treffen. "De file is een prachtig symbool voor alles wat er bij gedwongen stilstand omhoog komt."

  •  Route Nationale, Het nieuws van jonge vrouwen NRC Handelsblad - column 19 mei 2015

    "Net als Godard haalt ze de beschaving onderuit, via een echtpaar dat stijf staat van de consumptiedwang."

  •  Route Nationale, Onbegrijpelijk fileleed Telegraaf - recensie 18 mei 2015

    "in een strak doorgetrokken absurdistische speelstijl en dito vormgeving vallen muziek en tekst hier vaak mooi samen en krijgt het net weer even nieuw elan. Bovendien zit het vol met grappige, speelse tegenstellingen." "lekkere muziek van Christiaan Verbeek, de fijne stem van Serin Utlu en het aangename spel van Vincent Croiset en Sanne Vanderbruggen."

  •  Route Nationale, Claustrofobisch fileleed ontspoort in fatale val**** NRC Handelsblad - recensie 12 mei 2015

    'Zelden is een speelstijl zo prachtig extreem als in de voorstelling Route Nationale door de jongste spelerslichting van gezelschap Orkater.' 'De spelers weten perfect een gevoel van claustrofobie op te roepen.' 'Met de spelers komen de toeschouwers terecht in een nachtmerrie, begeleid door schmierende, jazzy muziek.' 'Een mooie rol vervult Serin Utlu als Gloria die zich als een reddende engel l...

  •  Route Nationale, Clash tussen beschaving en wildernis mist dynamiek ** Theaterkrant - recensie 12 mei 2015

    "Componist Christiaan Verbeek en zijn medemuzikant Lucas Dols zorgen voor een prachtig passend muzikaal kader." Lees hier de recensie op Theaterkrant.nl  

  •  Route Nationale, Hard bevochten beschaving botst op primitiviteit in Route Nationale *** Volkskrant - recensie 11 mei 2015

    "De tekst is komisch (...). Net als alle taferelen, waarin hard bevochten beschaving keihard botst op onontkoombare primitiviteit." "Het afsluitende lied door actrice Serin Utlu, doet ze goed." Lees de recensie ook online op Volkskrant.nl

  •  Route Nationale, Een zwarte komedie van Orkater Haarlems Dagblad - recensie 11 mei 2015

    'Prachtige muziek Christiaan Verbeek' 'Wonderschone muziek, waarin af en toe flarden herkenbaar zijn van een lied over bloed en pijn en lijden.' 'Door de vervreemdende speelstijl en de humor is Route Nationale een zwarte komedie over het menselijk onvermogen.'

  •  Route Nationale, Sterk spel van jonge makers loopt vast in absurditeiten ** Parool - recensie 11 mei 2015

    'Route Nationale kent een hoog absurdistisch gehalte' 'Wat als een roadmovie begint, ritmisch ondersteund door de composities van Christiaan Verbeek, loopt vast in een zee van blik en ramptoerisme.' 'Serin Utlu zorgt - hoewel grappig en met een krachtige zangstem - voor steeds onbegrijpelijkere interventies.'  

  •  Route Nationale, Route Nationale is een roadmovie waarin de personages stilstaan Interview met de makers 08 mei 2015

    “Een autorit is een veilige manier om de wereld selectief tot je te nemen en je selectief tot de wereld te verhouden. Totdat je in een eindeloze file terecht komt.” aldus Eva Tijken, regisseur van Route Nationale over de voorstelling.

  •  Route Nationale, Stuk Orkater over Weekend Noord Hollands Dagblad - aankondiging 31 maart 2015

    "Theatergroep Orkater gaat een voorstelling maken die is gebaseerd op de film 'Weekend' van regisseur Jean-Luc Godard. 'Route Nationale', met in de hoofdrollen Vincent Croiset , Sanne Vanderbruggen en Serin Utlu, gaat half mei in première."