MAKER

Erik van der Horst

Erik van der Horst (Amsterdam, 1984) studeerde in 2006 af aan de Toneelacademie in Maastricht. Sindsdien is hij als acteur en musicus onder andere werkzaam bij Orkater.

Begonnen met The Sadists bij Orkater/De Nieuwkomers met de succesvolle voorstellingen The Sadists (2006), Alabama Chrome (2008), Dranck! (2009), spelend op oa Lowlands en de Parade. Daarbij werkte hij mee aan Richard III en Alice in Wonderland.

Sinds 2013 is Erik als vaste maker en 'huiscomponist' betrokken bij verschillende projecten van Orkater. Hij verzorgde de muzikale leiding bij Op De Bodem en componeerde hiervoor ook de muziek, was als componist verbonden bij De Terugkeer van Hans en Grietje, waar hij composities maakte voor een groot orkest en werkte als acteur/componist/musicus mee aan de Oerolhit Lutine. Daarnaast maakte hij muziekcomposities voor De PindakaasPrins, waarin hij ook als acteur te zien was.

Hij is als acteur ook regelmatig in televisieseries en films te zien zoals De Grot, De Storm, Annie M.G., Alleen Maar Nette Mensen en Ramses. Als stemacteur werkte hij mee aan diverse reclames  en animatieseries als Spongebob Squarepants, iCarly en Blaze en de Monsterwielen.

Eigen website: http://www.erikvanderhorst.nl/

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Erik van der Horst

  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Wouter Jansen
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jochem van Laarhoven
  • Wouter Jansen
  • Jochem van Laarhoven
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Erik van der Horst

  •  Lost in the Greenhouse, De inviduele tragedies van tomatenplukkers ⭐️⭐️⭐️ Theaterkrant - recensie 26 april 2018

    "Het decor is overweldigend." "Het begint al direct in de openingsscène als Van de Wetering, ondersteund door een uitstekende band, in een sensueel lied paprika’s, tomaten en komkommers mag aanprijzen. Wat is zij toch een geweldige zangeres en wat horen we haar toch veel te weinig zingen! Het ‘sappige vruchtvlees’ uit het lied spat werkelijk in het rond." "Lost in the Greenhouse haalt zo ...

  •  Lost in the Greenhouse, Poolse Romeo met Friese Julia in een tomatenkas ⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 26 april 2018

    “De scènes in het door Titus Tiel Groenestege en Geert Lageveen geschreven script worden door een band van muziek voorzien en zijn door Groenestege, die ook de regie doet, aantrekkelijk snel gemonteerd. Het tempo zit er goed in, met vurig spel van de acteurs en muziek die de voorstelling een filmische kwaliteit geeft.” “Het gemeenschapsgevoel dat de voorstelling hierbij uitdraagt, is van gr...

  •  Lost in the Greenhouse, Kranteberjocht as boarne foar muzykteater De Moanne - recensie 26 april 2018

    ‘Der is beweech, der is dûns en it ferhaal mei dan syn dramatyske kanten ha, der sit de nedige humor yn. […] De fiifde stjer dy’t mist yn de LC-resinsje krijt it stik der by dizzen by.’ Er is vertier, er is dans en het verhaal mag dan zijn dramatische kanten hebben, er zit de nodige humor in. […] De vijfde ster die mistte in de LC-recensie krijgt de voorstelling er bij deze bij. ‘En w...

  •  Lost in the Greenhouse, 'Lost in the Greenhouse': zoet feestje mist statement Friesch Dagblad - recensie 21 april 2018

    "Want dat is Lost in the Greenhouse: een feestje om naar te kijken voor iedereen. Vol kleuren, geuren en opzwepende muziek. Zoetgedrenkt in het dramatische liefdesverhaal van Romeo en Julia, met sociaal-dramatische sporen van Bertlot Brecht op flarden van muziek van Kurt Weill en met Woyzeck als ondertoon voor een maatschappelijk antwoord, kan Lost in the Greenhouse zich naadloos meten met muzi...

  •  Lost in the Greenhouse, Orkater brengt drama van groot formaat ⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant - recensie 20 april 2018

    "Al die personages en lijntjes worden bij elkaar gehouden door een flitsende voorstelling met schitterende muziek en inventieve bewegingspatronen, waar ook een aantal figuranten een belangrijk aandeel aan hebben." Eindelijk komen de Friese wereldeconomie en het noodlot van die onbeduidende jongen die zo graag ontwerper had willen worden dan toch samen. Ik zal eraan denken als ik weer een paprika o...

  •  Julius Caesar, JULIUS CAESAR in de theatertrailer van De Wereld Draait Door De Wereld Draait Door - theatertrailer 02 november 2017

    JULIUS CAESAR in 2 minuten? Wij presteerden het in De Wereld Draait Door. Onze muzikale Shakespeare met K.O.Brass zie je nog t/m 4 december door het hele land.

  •  Julius Caesar, Orkater gaat overdekt met Julius Caesar AD Rotterdam - interview Erik van der Horst 19 oktober 2017

    "Het samenspel tussen livemuziek op het podium en acteren vind ik de meest aansprekende vorm van theater. Je ziet de diverse disciplines samenkomen waarbij de muziek het verhaal versterkt en andersom precies zo." "Daarbij gaat het in Julius Caesar ook over de vraag hoe goed je kunt 'oewehoeren' om mensen aan jouw kant te krijgen." 

  •  Julius Caesar, Julius Caesar geeft een showtje weg ⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - recensie 08 augustus 2017

    “Mattias Van de Vijver speelt de titelrol goed excentriek en overmoedig, als de ultieme tegenstrever van de rationele Brutus (ingetogen rol van Matthijs van de Sande Bakhuyzen).” “Je ziet de spanning stijgen en stijgen, tot het haar kookpunt bereikt. De keizer moet sterven om de vrijheid van het volk te waarborgen – er is geen andere optie meer. Actueel theater in tijden waar dictatorschap...

  •  De PindakaasPrins, In familievoorstelling 'De Pindakaasprins' regent het altijd NRC Handelsblad, interview 28 januari 2016

    'Er zit bijna veertig minuten muziek in de voorstelling, die ruim een uur duurt. Rameau is te horen, net als de bijna twintigste-eeuws klinkende opening uit Les Elément van jean-Féry Rebel. Maar er klinkt ook nieuwe muziek, composities van hoofdrolspeler Erik van der Horst. Op het toneel liggen twee gitaren." "Het is een familievoorstelling, benadrukken de makers. Het verschil? "we willen dat he...

  •  De PindakaasPrins, Holland Baroque: crowdfunden voor talent blog, voordekunst 28 januari 2016

    “Waarom ik zo van barok hou?”, vervolgt Steenbrink. “Wat een moeilijke vraag. Dat is bijna als vragen waarom iemand in god gelooft.” Het is duidelijk dat barok door Steenbrinks aderen stroomt. “Ik heb me bij deze muziek altijd als een vis in het water gevoeld.” Ze leerde de muziek al op jonge leeftijd kennen en was meteen gegrepen. “Barok zit in mijn natuur. Bij deze muziek voel ik w...

  •  De PindakaasPrins, De PindakaasPrins, Muzikaal sprookje Aankondiging, Telegraaf 23 januari 2016

    "Holland Baroque, Orkater en Oorkaan zijn een unieke samenwerking aangegaan vanuit de gezamenlijke wens het jonge publiek een 'muzikale en multidisciplinaire reis' te laten ervaren, waarbij de tegenstellingen, maar vooral de verrassende overeenkomsten tussen de hedendaagse (rock en pop)muziek en de eeuwenoude barokmuziek centraal staan."

  •  Dead End, Each Summer, theater fans descend on an unspoiled Dutch island The Washington Post - Artikel 28 september 2015

    Diane Daniel over Dead End: " Not far from an actual fisherman, an actor, playing a fresh-off-the-boat refugee, zigzagged from the shore toward the audience. What followed was a haunting, percussion-fueled duel between the panting immigrant and the guard, who banged on drums lining the stage. As the wind picked up and it began to drizzle, the man’s despair became all the more palpable. In the en...

  •  Lutine, Goudzoekers op Oerol Scenes - artikel 15 juli 2015

    Martin Hendriksma: "Ik drukte Geert  en Leopold op het hart dat ze voorzichtig moesten zijn. Met de vloek van de Lutine viel niet te spotten."  

  •  Lutine, Ideale locatie voor improvisatie het Parool - recensie 23 juni 2015

    "In Lutine vertellen Lageveen, Witte en gitarist Erik van der Horst het bloedstollende verhaal van de Lutine" "Lageveen en Witte praten in geuren en kleuren over de pogingen die twintig goudzoekers - de 21ste expeditie wordt momenteel voorbereid - de afgelopen twee eeuwen hebben gedaan om de mythische schat boven water te krijgen." "de even schrandere als grappige voorstelling eindigt zeer toepa...

  •  Lutine, Oerolschat dankzij slopende goudkoorts Leeuwarder Courant - recensie 19 juni 2015

    "Geert lageveen en Leopold Witte stuitten voor Orkater op de obsessieve zoektochten naar het goud bij het wrak van de Lutine. En dat goud hebben ze zelf in handen" "Ze hadden er zelf een hard hoofd in, maar er rolde een prachtproductie uit, een onvervalste oeroltopper." "Gitarist/acteur Van der Horst speelt en zingt er strakke popsongs bij, die de productie vervolmaken."  

  •  Dead End, Opium op Oerol AvroTros 18 juni 2015

    Op 17 juni stond Opium TV in het teken van Orkater.  Twee prachtige reportages en interviews met de makers. Op 1:15 min. gaat Cornald Maas in gesprek met Dagmar Slagmolen over Dead End en Comfortzone en vanaf 13:55 min. vertelt Antoinette Hetsenberg over haar ervaring bij Lutine.  Kijk de volledige uitzending hier terug.  

  •  Lutine, Hartroerende ode aan de wilskracht van de mens ***** NRC - recensie 18 juni 2015

    "Meegevoerd door de ronduit fabelachtige anekdotes van de vele, onwaarschijnlijke bergingsacties van het schip, stijgen de spelers/vertellers tot  grote hoogte." "Dat werpt een mooi verzoenend licht op historische en hedendaagse volharding van kunstenaars, politici, ja zelfs bankiers. Hoe hachelijki of megalomaan ze ook zijn, grootse dromen bezitten een betoverende glans."    

  •  Lutine, Lutine te zien op Omrop Fryslan Omrop Fryslan 17 juni 2015

    Op 16 juni was de voorstelling Lutine te zien op Omrop Fryslan. Naast fragmenten van de voorstelling, is er een gesprek met duiker, Nico Kanon Brink. Het item is hier terug te kijken

  •  Lutine, Zon, wind en festivalhits op Terschelling Trouw - recensie 16 juni 2015

    "op lichtvoetige wijze wordt de pijn van de goudkoorts en het drama van de schipbreuk mooi invoelbaar gemaakt"

  •  Lutine, Een zwemmende iPad Dagblad van het Noorden - column 16 juni 2015

    "Lutine komt komende week elders op deze pagina nog wel eens aan de beurt. Die is zeker in die kustomgeving domweg te mooi en bijzonder om te negeren."

  •  Lutine, Een best Oeroljaar Volkskrant - recensie 16 juni 2015

    "Deze Oerolweek is Orkater ontegenzeggelijk de baas op het strand" "twee muzikale voorstellingen, allebei gezegend met een duizelingwekkend uitzicht over het brede strand en de Noordzee" "Lutine, feelgoodvertelling over het gezonken goudschip De Lutine." "Dead End: een zuivere muziekvoorstelling over de verregaande ontberingen van een vluchteling op zoek naar een land." "Dead End: beeldend en i...

  •  Lutine, Oerol is overal Telegraaf - recensie 16 juni 2015

    "De acteurs doen kleurrijk verslag van al die mislukte bergingen, met uitzicht op de zee die de schat van de Lutine nog altijd niet heeft prijsgegeven" "de zee biedt een toepasselijk decor"

  •  Lutine, Terschellinger verhalen met tijdloze thema's Oerolkrant - Artikel 15 juni 2015

     "Ze spelen op een locatie waar het publiek uitzicht heeft op de plek waar het schip ooit verging. 'Er is iets van enorme waarde gezonken,' begint Leopold witte, 'maar er is ook iets van enorme waarde komen boven drijven.' Geert Lageveen vult hem als vanzelf aan: 'De twee eeuwen aan verhalen die daardoor zijn ontstaan. 'Oftewel: deze mannen hebben goud in handen. Ze kunnen dan ook niet wachten da...

  •  Lutine, Erik van der Horst blinkt uit in Orkaters Lutine **** Scènes.nu - recensie 15 juni 2015

    "Het verhaal over het goudschip dat in 1799 verging in het Stortemelk tussen Vlieland en Terschelling is inderdaad zo fantastisch dat Geert Lageveen en Leopold Witte het van a tot z verzonnen zouden kunnen hebben." "Michiel de Regt regisseerde met goed gevoel voor balans tussen beeld, geluid en tekst." "Erik van der Horst die de voorstelling met gitaar en zang ondersteunt, blinkt vooral uit in zij...

  •  Lutine, Vergeten drenkelingen tot leven gewekt **** Theaterkrant - recensie 15 juni 2015

    "De ruige muziek en de zwarte gestalte van Van der Horst steken prachtig af tegen het rustige witte strand en de helblauwe lucht." "Dankzij het knappe spel en de geestige teksten van de twee acteurs wordt Lutine toch geen zwartgallige bedoening. Met woordspelingen en schunnige metaforen weten de twee een vrolijke draai te geven aan dit ongelukkige verhaal." "Van der Horst blinkt uit met zijn monol...

  •  Lutine, Theater, storm en schapen NRC - artikel 15 juni 2015

    "de volharding is niet voor niets; de beloning van Oerol kan groot zijn. Zoals bij Lutine van Orkater, gespeeld op strand West, waar vertelling en locatie, heden en verleden subliem samenvloeien."

  •  Lutine, Storm in een bak water Telegraaf 15 juni 2015

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Feestje met Balletorkest NRC Handelsblad - recensie 16 april 2015

    "Wat deze voorstelling tot een overweldigend feestje maakt, is het perfect geïntegreerde Balletorkest. Zo'n vijftig musici spelen in allerlei samenstellingen een goedgekozen en vlotte mix met werken van Bach tot Frank Zappa, van Schubert tor Sadists-componist-Erik van der Horst. Als alle musici op het podium zijn, ontstaan ijzersterke beelden. Ze zijn dreigend als anonieme voorbijgangers terwijl ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, In de ban van de spekkies Theatermaker 31 maart 2015

    De Stadsschouwburg Haarlem was omgetoverd tot een spekhuisje voor de première van De terugkeer van Hans en Grietje van Orkater en Het Balletorkest. Fanny & Milena vroegen de feestgangers naar hun gedroomde verdwaaloord en naar hun favoriete snoep.

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Mijn geheim is goed jatten HP de tijd - interview met Annet Malherbe 23 maart 2015

    "Hoe doet ze dat toch, typetjes neerzetten als Willemijn of juffrouw Jannie? Kwestie van alles wat ze hoort als een spons in zich opnemen. Maar sinds haar maagverkleining heeft Annet Malherbe ineens een compleet ander lichaam om mee te werken."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Een absolute aanrader voor jong en oud! Kindertheatergids - recensie 23 maart 2015

    "Geert Lageveen en Leopold Witte zetten met deze muzikale remake een hilarische theatervoorstelling neer." "De hoofdrollen, gespeeld door Pepijn Schoneveld, Elise Schaap, Annet Malherbe en Geert Lageveen zijn zeer goed uitgevoerd." "Dit geweldige productiewerk is een absolute aanrader voor jong en oud!"

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje muziektheaterfeest Leeuwarder Courant - recensie 23 maart 2015

    "De terugkeer van Hans & Grietje een familiemusical noemen is een te beperkt etiket voor dit theatrale feestje van Orkater en Het Balletorkest. Natuurlijk, je moet je kinderen vanaf zes zeker meenemen en je ontkomt ook niet aan een keertje meebrullen, maar als muziektheater streelt dit ieders oog en ieders oor."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje in de 'Vreet je vet show' Leeuwarder Courant 20 maart 2015

    "Het sprookje van Hans en Grietje gedateerd, niet meer van deze tijd? Tekstschrijver en regissseur Geert Lageveen begint ervan te gnuiven. Welnee."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje keren terug in de tv-studio AD Rotterdam 20 maart 2015

    "Een smakelijk snoephuisje brengt hen in de studio van tv-show Vreet je vet!"

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Aankondiging NRC Handelsblad 20 maart 2015

    "Op zoek naar een dak boven hun hoofd ontmoeten ze de wonderlijkste figuren."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Leopold Witte bij Opium op 4 Opium op 4 20 maart 2015

    Op donderdag 19 april was Leopold Witte te gast bij Opium op 4. Luister hier het volledige interview terug.

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Digitale broodkruimels en kiezelsteentjes Den Haag Centraal 20 maart 2015

    "Bij Orkater is het oeroude vertelsel een vlot en spannend reisverhaal dat bol staat van klassieke muziek en vers geschreven rock-'n-roll van Orkatercomponist Erik van der Horst."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Sprookjesachtige roadtrip Telegraaf - recensie 17 maart 2015

    “Overtuigend spelende en zingende Elise Schaap” “De fleurig, fantasierijke aankleding van Dieuweke van Reij is een lust voor het oog” “De muziek van Mozart, Bach, Zappa en eigen composities van Orkatercomponist Erik van der Horst. Levert een heerlijk veelkleurig muzikaal palet op”

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Opgefrist Grimm-sprookje ontbeert in Orkaters familievoorstelling een goede tekst De Volkskrant - recensie 17 maart 2015

    “Eigenlijk is alles leuk aan De terugkeer van Hans & Grietje door Orkater en Het Balletorkest” Elise Schaap maakt van Grietje een hilarisch, muzikaal middelpunt. Zij neemt de Hans van Pepijn Schoneveld lekker op sleeptouw” "Grote troef van De terugkeer van Hans & Grietje zijn de vijftig musici van Het Balletorkest: in allerlei formaties (blazers, strijkers, slagwerk) en uitdossingen ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje, maar dan anders Gooi- en Eemlander 16 maart 2015

    'Een feest voor het oog, een feest voor het oor.' 'Laat je meeslepen door de muziek van Bach en Nina Hagen, Tsjaikovski en Arvö Part en de kleurrijke de­cors en kleding van Dieweke van Reij.' 'De leden van het balletorkest worden gepromoveerd tot mede­spelers, nu eens in een wonderlijk ballet met kinderwagens, dan weer als bomen verhuld in het bos waar Hans verdwaalt. En zij vervullen hun rol ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Aanstekelijk feestje met 250 uitbundige kostuums Parool - recensie 16 maart 2015

    "Dieuweke van Reij heeft een wondertje verricht: deze decor- en kostuumontwerper rijgt in de nieuwe familievoorstelling van Orkater het ene schitterende plaatje aan het andere." "250 uitbundige kostuums komen voorbij in de muzikale hervertelling van Grimms sprookje, waarin alle 45 leden van het Balletorkest spelen. Zonder bladmuziek of dirigent vertolken ze blazend, roffelend en strijkend een stel...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Onvoorwaardelijke broer-zusliefde Theaterkrant 15 maart 2015

    Orkater is de samentrekking van orkest en theater. Prachtig hoe die twee ook samensmelten als de leden van het Balletorkest de hectiek van de stad verbeelden. Mozart spelen en druk heen en weer lopen tegelijk, ga er maar aanstaan. En dat zonder bladmuziek of dirigent. Decor- en kostuumontwerper Dieuweke van Reij maakt er een prachtig plaatjesboek van, dat zeker (150 kostuums!). Een staalkaart va...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Fenomenale mix van orkest en theater Theaterparadijs - recensie 15 maart 2015

    “Orkest+theater = Orkater. Bij 'De terugkeer van Hans & Grietje' doet Orkater hun naam ook absolute eer aan. Daar waar een orkest normaal gesproken in de orkestbak zit of een strijkje achter op het podium staat, beweegt het 45 koppige Balletorkest zich de gehele voorstelling in diverse samenstellingen over het podium en spelen zij prachtige en functionele rollen.” “Ook de andere rollen, ...

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Heks braadt Hans & Grietje in tv-kookshow NRC Handelsblad 12 maart 2015

    'Het geheim is dat we vanaf het begin als team werken - met de tekstschrijvers én het muzikale team.' 'We halen de klassieke muziek uit zijn clichématige associatiesfeer.'

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, 'Gigantische, prachtige klus' HDC media - interview 09 maart 2015

    "We kozen voor Hans & Grietje als basis omdat het een prachtig sprookje is. Mooi, maar soms ook heel naar, heel eng, wat het allemaal spannend maakt. We moeten er steeds ook hard om lachen, omdat het gewoon vaak heel erg grappig is."

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Beethoven met hert en violen in de oude 'IT': het is lente NRC Handelsblad 09 maart 2015

    'Maar als je dan de musici van Het Balletorkest dapper zonder bladmuziek ziet spelen en acteren in de familievoorstelling Hans en Grietje bij Orkater'

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Pepijn en Elise bij RTV NH - Lunchroom RTV Noord Holland 06 maart 2015

    Op vrijdag 6 april waren Pepijn Schoneveld en Elise Schaap te gast bij de Lunchroom van RTV NH. Zij vertellen over de voorstelling 'De terugkeer van Hans& Grietje' en laten het nummer Superlekker Sporten van Erik van der Horst uit de voorstelling horen. De uitzending is hier terug te luisteren: http://www.rtvnh.nl/gemist/radio/485 Het gesprek begint in het tweede uur op minuut 9:40.

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Hans en Grietje op de barbecue Scènes - interview 09 februari 2015

    Erik van der Horst over de muziek: "Ik laat me inspireren door Mozart maar ook door De Huilende Rappers of blaasmuziek uit New Orleans. Je hoort van alles, van rock-'n-roll tot strijkers die pizzicato spelen." Dieuweke van Reij over het decor: "Ik heb nu zes grote panelen van vijf meter hoog die tezamen de stad vormen. Later transformeren ze tot tv-studio. Ik wil dat het publiek de changementen zi...

  •  Op de bodem, Kleine sketches van hulpeloze en tragische zielen Friesch Dagblad 01 januari 2015

    "En laat Op de bodem nu ook direct de titel zijn van de aangename en zeer onderhoudende muziekvoorstelling van deze jonge mensen." "het vormt allemaal een kleurrijke optocht van denkbeelden, gevoelens en diepe emoties die klaarblijkelijk loskomen of aangesproken worden in zo'n setting." "Aangenaam verrassend en amuserend tegelijk."

  •  Alice in wonderland, "Bij het spelen ken ik geen diepe basisangst" De Telegraaf - interview 18 november 2014

    door Esther Kleuver

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Naar welke voorstellingen en concerten kijkt u uit? De Agenda 12 november 2014

    'Bij Geert Lageveen en Leopold Witte is het altijd raak' - Pierre Bokma

  •  De terugkeer van Hans & Grietje, Balletorkest wil 'beste ter wereld' worden Noordhollands Dagblad 01 september 2014

  •  ONWARD!, Poep en pies vs. wél leuk * De Volkskrant - recensie 14 oktober 2013

    door Vincent Kouters

  •  ONWARD!, Retrofuturistische kijk op de toekomst Friesch Dagblad - recensie 04 oktober 2013

    door Wiggele Wouda "Intrigerend en veelbelovend voor de toekomst." "Orkater/The Sadists laat met Onward! zien dat vooruitgang zo slecht nog niet is."

  •  ONWARD!, Vernieuwd Orkater knettert wel Leeuwarder Courant - recensie 03 oktober 2013

    door Hans Brans

  •  ONWARD!, Back to the eighties met imitaties van The Sadists Haarlems Dagblad - recensie 30 september 2013

    door Margriet Prinssen

  •  ONWARD!, The Sadists: over wansmaak en angst Haarlems Dagblad - interview 13 september 2013

    door Jos Schuring

  •  Rockabilly roadkill, Parade met regen heeft ook wel wat Het Parool - recensie 08 augustus 2011

    door Peter van Brummelen “Muziek is niets nieuws voor Orkater, maar de drie leden van The Sadists spelen deze keer rock-’n roll: van ouderwetse rockabilly met plonkeplonkbas tot metal op z’n Rammsteins. Het ‘post-apocalyptische sprookje’ Rockabilly Roadkill is een wervelende show vol religie en seks.”

  •  Rockabilly roadkill, Iedereen weet wat de loeiende kettingzaag met de jongen doet ● ● ● NRC Handelsblad - recensie 20 juli 2011

    door Kester Freriks “Alles wervelt en dendert, van een schitterende Elvisimitatie tot horror met kettingzaag. Fraai is de act van een Amerikaanse dominee die uit de Openbaringen citeert, maar door zijn volgelingen wordt weggehoond en voor seksueel pervers versleten. The Sadists spelen met toneelconventies: uit de grond komen deuren te voorschijn, ze breken dwars door een papieren wand en tussen ...

  •  Rockabilly roadkill, Theater de Parade De Volkskrant - recensie 11 juli 2011

    door Joris Henquet

  •  Richard III, Richard III stampt ritmisch met zijn kistjes NRC Handelsblad - recensie 04 oktober 2010

    door Wilfred Takken

  •  Richard III, De verleiding van een charmante boef De Groene Amsterdammer - recensie 04 oktober 2010

    door Max Arian  

  •  Richard III, Alles valt op zijn plaats in toneelsensatie Het Parool - recensie 28 september 2010

    door Joukje Akveld

  •  Richard III, Richard III zingt zoet ● ● ● ● ● NRC Handelsblad - recensie 27 september 2010

     

  •  Richard III, 'Richard III' rauw en energiek **** De Telegraaf - recensie 26 september 2010

    door M.W.

  •  Richard III, Speelse Richard zonder dreiging *** De Volkskrant - recensie 26 september 2010

    door Vincent Kouters

  •  Richard III, Steracteur als steunpilaar Trouw - recensie 26 september 2010

    door Robbert van Heuven  

  •  Alice in wonderland, Alice komt onstuitbaar en meeslepend uit de kast ***** Dagblad van het noorden - recensie 25 mei 2010

    door Jacques J. d'Ancona

  •  Alice in wonderland, Zonder de hertogin, maar met het konijn Het Parool - recensie 25 mei 2010

    door Joukje Akveld

  •  Alice in wonderland, Geschift theaterstuk over Alice **** De Volkskrant - recensie 19 mei 2010

    door Annette Embrechts

  •  Alice in wonderland, Alice slaat zich dapper door haar muzikale verbinding Trouw - recensie 19 mei 2010

    door Anita Twaalfhoven

  •  Alice in wonderland, 'Alice' haalt klassiek uit de kast Haarlemsch Dagblad - recensie 19 mei 2010

    door Paula Zuidhof

  •  Alice in wonderland, 'Dit is zo leuk, dit gun je iedereen' Noordhollands Dagblad - interview 19 mei 2010

    door Hans Visser

  •  Alice in wonderland, Op avontuur met 'Alice in wonderland' Haarlemsch Dagblad - artikel 19 mei 2010

    door Winand van de Kamp

  •  Alice in wonderland, Kort en krachtig Tjitske Reidinga Margriet - interview 18 mei 2010

    door Ineke van Lier

  •  Alice in wonderland, Alice bleef maar doorgroeien NRC Next - interview 17 mei 2010

    door Wilfred Takken

  •  Alice in wonderland, Tjitske Reidinga als Alice in Wonderland Holland Symfonia - interview 16 mei 2010

    door Antoinette van Hoorn "Voor mijzelf is het ook een compleet nieuw iets. Heel spannend! Volgens mij wordt het meer 'Alice in Muziekland' dan 'Alice in Wonderland' " - Tjitske Reidinga    

  •  Alice in wonderland, Leopold Witte en Geert Lageveen over Alice in Wonderland Antoinette van Hoorn - interview 16 mei 2010

      “We hebben zelf kinderen dus we vinden het ongelooflijk fijn om iets te maken waar kinderen enthousiast over zijn” -  Leopold Witte    

  •  Alice in wonderland, Muzikale variant 'Alice in wonderland' NRC - interview 14 mei 2010

    door Wilfred Takken

  •  Alice in wonderland, Tjitske in Wonderland Elegance - interview 03 mei 2010

  •  Victor en zijn vrouw, Let's get Dranck! Toneelblog - recensie 15 juli 2009

    door Ludy Graffelman

  •  Dranck!, Morsige humor en slapstick over kapotgaan en val heel ver komen **** De Volkskrant - recensie 15 juli 2009

    door Vincent Kouters ”Een voortreffelijke show” ”Stoere-mannen-muziektheater over kapotgaan, van heel ver weer terugkomen en andere ‘bullshit’ ” ”Morsige, surrealistische humor” ”Drankliederen, smartlappen, koorzang, alles even feilloos en soulvol uitgevoerd op harmonica, gitaren, een elektrisch orgeltje of percussiebestek.”  

  •  Alabama chrome, 'Alabama Chrome' is een hoogtepunt van De Parade **** NRC Next - recensie 21 juli 2008

  •  Alabama chrome, The Sadists hoogtepunt Parade NRC Handelsblad - recensie 15 juli 2008

    “Alabama Chrome' is een hoogtepunt van De Parade.” "Hun opzwepende show Alabama Chrome is een hoogtepunt van De Parade dit jaar." "The Sadists schrijven sterke songs en beheren het Americana-genre perfect."  

  •  Alabama chrome, Countryclichés krijgen een ironisch randje **** De Volkskrant - recensie 15 juli 2008

    “Countryclychés krijgen een ironisch randje.” "Roest op de mannenziel, daar zingen en schmieren deze drie vuige theatermakers over, De tape scheuren ze met liefde van hun blutsen en blaren. Hier horen we nog meer van."  

  •  Alabama chrome, Alabama Chrome door Orkaters Sadists Cultuurpodium Online 13 juli 2008

    "De drie acteurs zijn aan elkaar gewaagd en werken perfect samen, elkaar aanvullend en inspirerend." "Prachtige schurende scènes (...) We gaan nog veel horen van deze talentvolle jonge makers die je zeker niet mag missen als je naar De Parade gaat."