SPELER

Benjamin Moen

Benjamin Moen (1988) studeerde in 2010 af aan de Performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij is deel van het succesvolle, jonge collectief BOG. Als acteur speelde hij bij verschillende groepen en regisseurs, o.a. Orkater/Zoutmus, Oostpool, het Toneelhuis, Young Gangsters en Toneelschuur Producties. Bij het grote publiek is hij bekend van zijn rol als de jongen van de Mediamarkt.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Benjamin Moen

  • Julian Maiwald
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Julian Maiwald
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Julian Maiwald
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Julian Maiwald
  • Ben van Duin
  • Julian Maiwald
  • Ben van Duin

IN DE PERS

Benjamin Moen

  •  Merkel, Merkel is opwindende opera ⭐️⭐️⭐️⭐️ Scènes - recensie 15 april 2019

    “Kun je over deze indrukwekkende, oersaaie politica opwindend theater maken? Nineties Productions & Orkater lukt dat glansrijk met een originele en zeer intelligent gemaakte ‘electro-opera” “een uitbundig theaterfeest met prachtige kostuums, fijne muziek en mooie zangpartijen” “Deze theatermakers zijn meesterlijk in het doseren van ernst en humor enerzijds en soberheid en bombast a...

  •  Merkel, Electro-opera plaatst 'Mutti' op een sokkel Het Parool - recensie 12 april 2019

    "Maar in Merkel zet Nineties Productions het antispektakel op een sokkel, met als resultaat een satirisch-geëngageerde voorstelling, die eindigt in een oprecht pleidooi voor radicale nuance." "Als ze zichzelf uiteindelijk ook wezenlijke vragen stellen over hun eigen kunstenaar- en burgerschap, wordt Merkel (..) pas echt op de sokkel gezet die ze verdient."  

  •  Merkel, Het centrisme is dood, leve het centrisme Theaterkrant - recensie 12 april 2019

    “Net zoals in andere voorstellingen van Nineties Productions is het juist de meerduidigheid van de boodschap die Merkel tot zo’n spannende ervaring maakt.” “De nieuwe voorstelling van Nineties Productions is een bijzonder boeiend vat van tegenstrijdigheden: tussen onnadrukkelijkheid en spektakel, tussen idealisme en pragmatisme en tussen hyperintelligente dramaturgie en politieke naïvitei...

  •  Merkel, Theatercollectief Nineties brengt een theatraal saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient. ⭐️⭐️⭐️⭐️ De Volkskrant - recensie 09 april 2019

    "Onze politieke realiteit wordt geregeerd door sensatie, stellen de makers: 'Als het niet schreeuwt, resoneert het niet.' Daarom dit theatrale saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient." "Na deze opera-parodie volgt in alle ernst de beroemde 'Wir schaffen das'-speech, zo sober, oprecht en ontheatraal mogelijk gebracht door Benjamin Moen. Aangrijpend is het." "En dan r...

  •  Merkel, Nineties Productions mengt doeltreffend ernst en persiflage in ‘Merkel’ ⭐️⭐️⭐️⭐️ NRC Handelsblad - Recensie 08 april 2019

    "Het jonge gezelschap Nineties Productions tackelt de grijsheid van bondskanselier Angela Merkel door in de overdrive te gaan met een exuberante operapersiflage." "Moen draagt die toespraak voor, zo modaal als hij kan, zonder retorisch vernuft, zonder overtuigingskracht, maar kalm en zacht, de grijsheid par excellence. Het is een dappere verbeelding van het idee dat bij haar de inhoud prevaleert."...

  •  Merkel, Podcast Radio Merkel - Aflevering 1 VPRO Nooit Meer Slapen - podcast 05 april 2019

    In aanloop naar de muziektheatervoorstelling Merkel gaat journalist Sophie Derkzen (o.a. De Correspondent, Vrij Nederland) met de theatermakers, journalisten en andere Duitsland-kenners op zoek naar het Mysterie Merkel: Hoe groeide een bedeesde natuurkundige uit tot een van de machtigste politici ter wereld? Wie schuilt er achter die mysterieuze glimlach? En wie hebben wij van haar gemaakt? In afl...

  •  Merkel, Hoe maak je theater over ‘zo’n beetje de meest on-sexy, on-operateske figuur die er bestaat’? De Volkskrant - interview 29 maart 2019

    Benjamin Moen: ‘Ze laat zich niet meevoeren door emoties, laat eerst de feiten en cijfers op zich inwerken, denkt na over mogelijke uitkomsten en komt daarna pas met een besluit. Dat trage tempo is verfrissend en noodzakelijk, in deze schreeuwerige tijd.’ Floor Houwink ten Cate: 'Ze is bepaald geen theatraal type, nee, maar ik vind haar te gek. Ik wil de grijze muis Merkel de vloer op knallen...

  •  Merkel, Als het merkelen ophoudt Trouw - interview 26 maart 2019

    "Een hele generatie Europeanen groeide op met Angela Merkel. Nu de Duitse bondskanselier na vijftien jaar op weg is naar de uitgang, groeien ook de zorgen over een leven zonder haar. Benjamin Moen: "In mijn ogen is Merkel die laatste mens." Het is een zoektocht naar het wezen van de vrouw die niet alleen voor haar, maar voor menig Europeaan politiek bepalend was voor de afgelopen jaren. “Ze is d...

  •  Merkel, Electro-opera over Merkel in Nederlandse theaters Duitsland Instituut - interview 20 maart 2019

    Anne Maike Mertens: "“We hebben daarvoor het moment van ‘Wir schaffen das’ gekozen, een heel theatraal moment dat iedereen kent. Merkel neemt alleen de beslissing de grenzen niet te sluiten voor de vluchtelingen. Hoe heeft ze geslapen, de nacht voor de beslissing?” Benjamin Moen: “we praten nu als collectief bij het maken veel met elkaar. Dat duurt lang en is intens. En ik merk dat ik af...