MAKER

Geert Lageveen

Geert Lageveen (Drachten, 1961) heeft vrijwel bij alle Nederlandse theatergezelschappen gewerkt. Niet alleen als acteur, maar ook als schrijver en regisseur. Sinds 2000 behoort hij tot de harde kern van Orkater. Met Leopold Witte maakte hij onder andere de succesvolle voorstellingen Conijn van Olland (2000),  Kamp Holland (2008), Alice in Wonderland (2010), 237 Redenen voor Seks (2011 en 2013), Amsterdammers (2014) en Lutine (2015). Voor de regie van De terugkeer van Hans en Grietje (2015) ontvingen zij een musical award.

In 2001 won Lageveen de Arlecchino, een bronzen beeldje dat jaarlijks wordt uitgereikt door de Nederlandse Vereniging van Schouwburgen- en Concertgebouwdirecties. Lageveen ontving de prijs voor zijn voorstelling Onder Mannen (NNT).  

Het grote publiek kent de theatermaker voornamelijk van zijn rollen in de tv-series Smeris, Toren C, Adam&Eva, en de film Adios Amigos.

WERKTE MEE AAN:

BEELD

Geert Lageveen

  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jean van Lingen
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Jean van Lingen
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin
  • Ben van Duin

NIEUWS

IN DE PERS

Geert Lageveen

  •  Alles Komt Goed, Fijne muziek in cerebrale muziek ⭐️⭐️⭐️ Scenes - recensie 02 december 2020

    De fijne muziek bestaat vooral uit koperwerk en ademt sterk de sfeer van New Orleans met een sfeervolle melange van soul, blues en jazz. Hiervoor zorgen vooral Radek Fedyk die al jaren prachtige muziek maakt bij Het Houten Huis en Orkaters Erik van der Horst die behalve acteur, ook net zo’n muzikale alleskunner is als Fedyk. Verrassend en indrukwekkend is een prachtig gezongen St. James Infirmar...

  •  Alles Komt Goed, Stemmige bewerking van 'De Pest' biedt geen ontsnapping ⭐️⭐️⭐️1/2 De Telegraaf - recensie 02 december 2020

    "Dat muziek en inhoud elkaar in deze Alles komt goed op prachtige wijze versterken, toont Manoushka Zeegelaar Breeveld nog maar eens aan met een indrukwekkende uitvoering van St. James Infirmary." 

  •  Alles Komt Goed, 'De Pest' van Camus is door Orkater bewerkt tot statisch boekentheater ⭐️⭐️ Nrc Handelsblad - recensie 02 december 2020

    " ‘Alles komt goed’ is ouderwets verteltheater." Lees hier de hele recensie.

  •  Alles Komt Goed, Orkater heeft van de roman De pest van Albert Camus kalm, somber muziektheater gemaakt ⭐️⭐️⭐️ De Volkskrant - Hein Janssen 28 november 2020

    Manoushka Zeegelaar Breeveld speelt de dokter, ze doet dat krachtig en beheerst, met aan het eind een schitterend gezongen versie van het troostlied St. James Infirmary. Om haar heen spelen de acteurs de muziek, een weemoedige combinatie van soul, jazz en treurmars. Lees hier de hele recensie

  •  Alles Komt Goed, Alles komt goed - eindelijk weer naar de Harmonie Leeuwarder Courant - recensie 28 november 2020

    "Deze week vonden theater en muziek elkaar in de prachtige voorstelling Alles komt goed van het muziektheatergezelschap Orkater"  "Het plezier eindelijk weer te kunnen spelen, spatte ervan af." "We putten hoop uit de conclusie van het hoofdpersonage."

  •  Alles Komt Goed, Saamhorigheid in een verwoestende epidemie Theaterkrant - recensie 25 november 2020

    "In de stijl van Orkater is de toneelversie in de regie van Belle van Heerikhuizen verrukkelijk muziektheater." "Waar het bij Lageveen en Witte om draait is hoe mensen reageren op een epidemie die met verwoestende kracht, aanvankelijk onzichtbaar en abstract, ieders leven in de greep neemt en de samenleving ontwricht. Regisseur Van Heerikhuizen weet de psychologie en de muziek overtuigend te combi...

  •  Alles Komt Goed, Voorstelling over pandemie loopt vertraging op door corona, maar nu tóch zichtbaar in Schouwburg Nijmegen De Gelderlander - interview 19 november 2020

    Geert Lageveen: ,,Maar er zijn een hoop paralellen aan te wijzen. Het is daarom echt wel mooi om deze voorstelling nu te spelen en voor de mensen bijzonder om ‘m juist nu te zien. We mogen hem nu eindelijk spelen en daar zijn we ontzettend blij mee.’’ Klik hier voor een videoverslag van De Gelderlander over de eerste voorstelling van Alles Komt Goed na sluiting van de theaters. 

  •  Alles Komt Goed, Podcastinleiding Alles Komt Goed 19 oktober 2020

    Luister hieronder naar de podcast-inleiding van Alles Komt Goed. Hiervoor sprak cultuurfilosoof Jan Drost met Belle van Heerikhuizen, Geert Lageveen en Leopold Witte tijdens de repetities over De Pest en het gedachtegoed van Albert Camus: Je kan dit gesprek ook vinden op Spotify of in je favoriete podcastapp onder 'Orkater:podcasts' Orkater · Podcastinleiding Alles Komt Goed

  •  Alles Komt Goed, Verslag van een bitterzoete try-out Theaterkrant - Margriet Prinssen 19 oktober 2020

    "Alles Komt Goed is naar goede Orkatertraditie een echte muziektheatervoorstelling waarin het fenomeen van de processie een grote rol speelt. Troostrijke muziek die louterend werkt." "De volgende dag zit het meeslepende ritme nog in mijn hoofd. Dat moet bij de makers die er maanden dagelijks in en mee hebben gewerkt helemaal heftig zijn. Een beetje afkicken nu, en hopen dat Alles gauw Goed Komt."...

  •  Alles Komt Goed, "Opeens wist ik het: we moesten 'De Pest' gaan doen." NoordHollands Dagblad - interview Geert Lageveen 06 oktober 2020

    "In de eerste periode van de coronacrisis zag je de leus 'Alles komt goed' door heel Europa op ramen en deuren verschijnen. Het werd de lijfspreuk van Italië, het bracht de mensen hoop, we staken elkaar een hart onder de riem." "Het was fascinerend: dat een boek van honderden jaren geleden ons na zoveel tijd confronteert met een corona-paletje."

  •  Alles Komt Goed, In de mens valt meer te bewonderen dan te verachten Scenes - interview 06 oktober 2020

    "Camus concludeert dat er in de mens meer te bewonderen dan te verachten valt. En juist die gedachte, dat de mens in tijden van crisis genoegd is het goede te doen en andere te helpen, is de boodschap van de voorstelling,"

  •  Alles Komt Goed, De vrouwen van.. Geert Lageveen Nouveau - interview 02 september 2020

    Over Manoushka Zeegelaar Breeveld: "Een heel goede actrice en een tof persoon. Een natuurtalent met wie ik al vaker heb samengewerkt en die in twee nieuwe stukken van mij een hoofdrol gaat spelen. In Alles Komt Goed, naar het boek De Pest van Camus, speelt ze de arts Beranrd Rieux."

  •  Alles Komt Goed, Overleven en laten leven De Volkskrant - interview 25 mei 2020

    "Geeft de vierjaarlijkse subsidiestrijd muziektheatergroep Orkater al de nodige stress, komt er nog wat coronastress bij. Gelukkig hebben ze een prima troef: de theaterrechten van roman De pest."

  •  237 redenen om door te gaan, Een goedemorgen met... Geert Lageveen NPO Radio 4 23 maart 2019

    Ga op muzikale reis met Geert Lageveen. Hij neemt je aan de hand van verschillende muziekstukken mee in zijn lange theatercarrière. Luister hier!

  •  237 redenen om door te gaan, Theatrale bezinning op de dood die ooit komen gaat Friesch Dagblad - interview 18 maart 2019

    "De filosofische vraag wat voor zin het leven heeft, echoot door de zaal." "De voorstelling is verhalend sterk en dwingt je tot bezinning op wat ooit komen gaat."

  •  237 reasons to carry on., 'In mijn dromen beleef ik het auto-ongeluk met mijn gezin opnieuw' interview - Geert Lageveen 16 maart 2019

    "Je schijnt de meest intense dromen te hebben ergens tussen 3 en 5 uur ’s nachts. In de voorstelling ‘237 redenen om door te gaan’ die ik nu met Leopold Witte speel, noemen we dat het bange uur."  "We houden ervan zware onderwerpen licht te brengen en spelen een gechargeerde versie van onszelf. Leopolds houding is: memento mori. Die van mij: carpe diem." "Die verschillende houdingen van Leo...

  •  237 reasons to carry on., Vrolijk theater over de dood AD - interview 14 maart 2019

    Witte (59): ,,Op mijn 12de schreef ik al een testament. Als klein jongetje vond ik begrafenissen een spectaculaire gebeurtenis, al die mensen die bij elkaar kwamen, die grote auto’s. Dat vond ik fantastisch, dus dat wilde ik ook regelen voor mezelf. Lageveen: ,,Bij een onderwerp dat in principe zwaar is, is het makkelijk om grappen te maken. Omdat er al een bepaalde spanning in de zaal hangt, we...

  •  237 redenen om door te gaan, Onsterfelijk voor één dag Gesprek met Stine Jensen, Leopold Witte en Geert Lageveen - Zin Magazine 31 januari 2019

    Leopold: "Ik werk samen met Geert. In mijn eentje zou ik aan twijfel ten onder gaan."  Geert: "De dood heeft inderdaad een grote plek gekregen in onze tweede voorstelling maar toen Leopold voorstelde om de show 237 redenen om dood te gaan te noemen, ben ik ervoor gaan liggen. Dat vond ik de goden verzoeken." 

  •  237 redenen om door te gaan, Wéér een briljantje ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Leeuwarder Courant & Dagblad van het Noorden - recensie 15 oktober 2018

    "Geert Lageveen en Leopold Witte scheppen hun eigen autonomie, maar in het samenspel horen ze organisch bij elkaar. Zo’n schitterend naturel tref je sporadisch aan en gooi je niet weg." "Dat lijkt verdacht sterk op feelgood-theater. Wat het niet is, omdat ze als vertellers ervaringen versluieren met oergezellige muziek van hun overleden helden en leeftijdgenoten. Een geweldige vondst."  

  •  237 redenen om door te gaan, 237 redenen om door (of dood) te gaan Het Grote Recensieboek - recensie 01 oktober 2018

    "Het